Hur gör ni med "stort" stall vid inköp av hö?

söderböna

Trådstartare
Hur löser ni inköpen av hö för sisådär 17-20 hästar (blandat ponny och häst). Det blir ganska stora mängder som kommer gå åt innan nästa betessäsong.

Har haft dåliga erfarenheter vid stora inköp av hö tidigare då stora delar av parierna fått slängas pga mögel. Nu skulle det iof vara aktuellt med sillage vilket kanske har en bättre hållbarhet?

Har möjlighet att förvara både på loft och utomhus.

Min erfarenhet sträcker sig bara till inköp till 10 hästar men nu skulle det alltså behövas hö/sillage till dubbelt så många.

Så hur gör ni? Leveranser 1ggn/månad , ett par tre jätteleveranser eller...?
Tacksam för råd.

/söderböna
 
Sv: Hur gör ni med "stort" stall vid inköp av hö?

Beställer inte så mycket, men har varit med och levererat de kvantiteterna.

Bokning för hela säsongen, sedan leverans enligt överenskommelse. Ofta varannan månad ungefär. Betalning per faktura efter leverans.
 
Sv: Hur gör ni med "stort" stall vid inköp av hö?

Tack för svar.

Det var ju en bra lösning. Hade faktiskt inte tänkt på att man kan boka hela behovet och sedan få delleveranser. Mycket bra lösning:laugh:

/Söderböna
 
Sv: Hur gör ni med "stort" stall vid inköp av hö?

Vi bokar vid skörd den kvantitet vi behöver. Analyseras vid skörd. Levereras direkt efter plastning till oss. Får faktura på hela beloppet, men med möjlighet att betala i omgångar allteftersom hösilaget går åt.

I vårt fall får vi bättre pris då bonden slipper mellanlagra fodret, och sedan lasta på nytt för leverans.

Gör av med ca 60 balar under en vinter, så hyfsat många hästar.
 
Sv: Hur gör ni med "stort" stall vid inköp av hö?

Vi har visserligen bara två hästar men har några olika bönder (kanske 3?) vi brukar köpa av. Favoritbonden sköter sitt hö väldigt bra och det är mycket få balar som slängts genom åren. Han brukar dock få på tok för högt protein så vi tvingas köpa av någon av de andra. Men i år lyssnade han på vad vi ville ha (bla, mycket används till hästar av hans hö) och nu köper vi där denan vintern.

Vi bokar alltid så att det räcker för hela vintern av samma parti. Våra hästar fungerar bra på deras uträknade foderstater och vi väger alla högivor så det är inte så svårt att ha ett hum om vad som behövs. Sedan hämtar vi (mamma :angel:) hö varefter, ett hästsläp åt gången, ca 40-50 balar. Betalar vid varje hämtning oftast. I år hjälpte vi dessutom till vid höbärgningen (skitkul :D:D) och fick ett lass gratis som tack för hjälpen, vilket ger en timlön på typ 50 kr/person. Vi hade dock vart nöjda med mindre oxå, det var kul!

Vi gör likadant med halm, hämtar eftersom alltså. Vi strör med halm.
 
Sv: Hur gör ni med "stort" stall vid inköp av hö?

TS frågande angående inköp av hö till närmare 20 hästar. Att hämta i transport torde ej var genomförbart ;)
 
Sv: Hur gör ni med "stort" stall vid inköp av hö?

TS frågande angående inköp av hö till närmare 20 hästar. Att hämta i transport torde ej var genomförbart ;)

Jag syftade på att man BOKAR vad man ska använda för säsongen och hämtar/får levererat efterhand. Inte att man just skulle hämta mha av ett hästsläp ;) På så vis får man hö från ett parti (eller iaf mindre natal än olika partier varje gång) och en analys och vet att höet passar hästarna säsongen igenom.
 
Sv: Hur gör ni med "stort" stall vid inköp av hö?

Till alla
Tack för alla svar.
Det verkar ju som att det är relativt vanligt att boka upp för en hel säsong och sedan hämta eller få leverat i mindre partier.
/Söderböna
 
Sv: Hur gör ni med "stort" stall vid inköp av hö?

Så försökte jag göra en gång och trodde att vi var överens om totalmängd och pris. Men sedan när jag skulle hämta första lasset så säger bonden "hur mycket var det du ville ha egentligen? nej så mycket kommer jag inte kunna sälja - och dessutom har jag höjt priset". Blev till att ringa runt igen och hamna sist i kön hos alla andra :grin:

Så att få skriftligt på överenskommelsen kan nog vara en bra ide!
 
Sv: Hur gör ni med "stort" stall vid inköp av hö?

Kolla desutom varje leverans, har varit med om att skicka tillbaka en sändning på 14 ton som ärkepuckot till lastbilsföraren hade lämnat på bil och släp i flera dagar innan leverans utan ordentlig täckning. Kan ju säga att dom 14 tonnen med hö hade kompleterats med åtskilliga ton vatten.
 
Sv: Hur gör ni med "stort" stall vid inköp av hö?

"Min" bonde ringer och kollar hur många hästar jag kommer ha över vintern, sedan mailar han analyser på de partier som är lagom stora, sen är det bara att välja vilket parti och ca hur mycket varje häst kommer äta/dag... sen kommer han med 18 balar när jag skickar ett sms att det börjar bli tomt! Funkar alldeles utmärkt!

Jag gillar min bonde otroligt mycket!
Dessutom fint hösliage med bra analys:-)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Igelkott
  • Byta försäkringsbolag
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

  • Ridbana i sand, tips
  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp