Hur kan jag övertala mitt hår att växa lite snabbare?

purity_666

Trådstartare
Ja som rubriken. Mitt hår växer något sjukt långsamt. Jag färgade det i mars och har knappt utväxt. Om man jämför med mina naglar så växer håret inte alls. Bryter jag av en nagel så är den tillbaks på ett par veckor, men håret vägrar.

Finns det något man kan göra? Tidigare var det sönderblonderat och väldigt slitet men allt det trasiga är bortklippt så nu är bara friskt hår kvar. Så vad gör man? Jag har tråkig mittemellan längd på håret och vill att det ska växa, gärna mer än typ 1 cm per halvår.
 
Det är en jättesvår fråga att svara på, för det är väldigt individuellt vad som får ens hår att växa. För en 7 år sedan fick jag höra från min frisör att mitt hår aldrig skulle kunna bli längre än till mina axlar pga min hårkvalitet. Nu har jag förobi brösten i längd med tjock fint hår. Det jag gjorde var:

*Prova dig fram med schampoo/balsam/inpackning och ge det åtminstone 1 månad med varje märke. Ge alltid håret balsam efter inpackning.
*Kamma håret så lite som möjligt
*Sov med håret i fläta åt sidan
*Föna/platta håret så lite som möjligt, och
*Om du måste värmebehadla håret använd ett värmeskydd som passar ditt hår
*använd hårolja utöver detta


Detta har gjort mitt hår mycket starkare, men för mig tog det typ 5 år innan jag hittade rätt balans. Många använder no poo betoden, kanske något för dig? För vissa hjälper även att tillsätta B-vitamin. Jag hade en period då jag började fälla väldigt mycket hår, efter 2 veckor på B-vitamin slutade det.
 
Jag kanske ska berätta vad jag gör med håret: så lite som möjligt. När jag gick i mellanstadiet hade jag hår till rumpan, sen klippte jag av det och har väl haft lite mer än axellångt som mest, tröttnar och klipper av.

Jag tvättar håret typ 3 gånger i veckan. Använder produkter som stärker håret, efter att frisören skällde ut mig när jag brände sönder håret. Så har saker från frisören. Har medel man har i efter dusch också.

Borstar bara håret till jobb typ. Lediga dagar är oborstat. Fönar/plattar inte.

Dock så tvinnar jag extremt mycket när jag sover så jag ser ut som ett troll varje morgon. Jag är rätt säker på att det sliter en hel del. Har för kort hår för att kunna ha det flätat. Har provat hårnät, som jag sen fått leta efter varje morgon.
Tappar mycket hår, men det har jag alltid gjort så länge jag minns. Har väldigt tunt, men mycket hår.

Jag tror att håret får bra behandling utifrån just nu, så jag tror problemet är inifrån. Mitt hår har vuxit bättre förr. Är sån som är impulsiv så klipper håret några cm kort ibland, sen växer det ut till tråkig mellanlängd så klipper jag av det igen. Men senaste åren växer det så himla långsamt :(
 
Mitt hår blev/har blivit mycket bättre de sista tolv månaderna.

Jag slutade helt sonika att färga det.

Jag fäller knappt något hår längre och det är betydligt tjockare.

Sedan har jag iofs en del jobb med mig själv att acceptera min grå slinga i luggen. Den är i princip vit mot mitt i övrigt bruna hår.

Men personer som kommenterar den säger att det är snyggt, att det ser ut som om jag har "valt" att ha en slinga, så ok. Jag kanske även själv kan lära mig att tycka om den.

Men jag gillar mitt nya hår trots allt. Det har mer volym och det ser friskare ut än tidigare. Jag har fått komplimanger för det som jag tidigare inte fått.

Priffe/naturalist :)
 
Mitt växer som ogräs! :D
De som inte träffat mig på ett tag säger i princip uteslunande "vad långt hår du har fått! :) "
Hur som helst. B-vitaminer är grejen för mig, och jag sköter om håret sisåhär nu:

Tvättar inte mer än absolut nödvändigt, ca 2 ggr/v.
Schampo i hårbotten (för torrt och slitet hår nu, annars brukar jag ha för färgat hår) och så inpackning i längderna efter det.
Avalutar med balsam som får sitta i någon/ett par minuter...avslutar ibland med en produkt som läggs i topparna

Köpte mig en Tangle teazer för ett par veckor sedan - mycket nöjd!
Fönar/stylar typ aldrig.

Använder bara skumtoningar och Revlons "färgbomber" vid färgning numera och klipper vid behov hos en frisör som inte tar bort en milimeter av håret i onödan :)

Såg en tre år gammal bild på mig, då var håret (för) kort, bara till halsen typ, nu är det nere vid svanken som längst :)
 
b-vitaminer!

Äter inga just nu och mitt hår har inte växt mer än någon millimeter sedan färgningen för en månad sedan. Och naglarna skivar sig och ser fula ut.

B-vitaminer får håret att växa extremt fort och naglarna blir funktionsdugliga igen.
 
Mitt växer som ogräs! :D
De som inte träffat mig på ett tag säger i princip uteslunande "vad långt hår du har fått! :) "
Hur som helst. B-vitaminer är grejen för mig, och jag sköter om håret sisåhär nu:

Tvättar inte mer än absolut nödvändigt, ca 2 ggr/v.
Schampo i hårbotten (för torrt och slitet hår nu, annars brukar jag ha för färgat hår) och så inpackning i längderna efter det.
Avalutar med balsam som får sitta i någon/ett par minuter...avslutar ibland med en produkt som läggs i topparna

Köpte mig en Tangle teazer för ett par veckor sedan - mycket nöjd!
Fönar/stylar typ aldrig.

Använder bara skumtoningar och Revlons "färgbomber" vid färgning numera och klipper vid behov hos en frisör som inte tar bort en milimeter av håret i onödan :)

Såg en tre år gammal bild på mig, då var håret (för) kort, bara till halsen typ, nu är det nere vid svanken som längst :)

Avis!
Jag har ju alltid tänkt att naglar och hår hänger ihop och borde alltså växa lika. Mina naglar är bra, fast jag bryter av dom i stallet ofta men de växer snabbt.

Jag äter B12 varje dag. Bör man komplettera med något annat?
 
Det är typ det ENDA jag är nöjd med hos mig själv så... :)
Märker skillnad på naglarna också (men struntar i dem då de är så små och fula ändå) så visst gör det skillnad med extra vitaminer :)
 
Mitt hår växer som tåget. Tidigare var jag väldigt irriterad i hårbotten och tappade en hel del hår, men sedan något år tvättar jag bara med reetha (pulvriserade tvättnötter) och färgar med henna och hårbotten mår bra och håret växer. Behöver bara tvätta ca var tionde dag numera :-)
Så mitt tips - släng kemikalierna!
 
Mitt hår växer mest på sommaren. Så sol, värme och solmogna grönsaker tillsammans med lata dagar verkar vara bra för mitt hår.
Jag fönar, lockar eller plattar aldrig mitt hår, jag har aldrig i produkter i det och jag tvättar det ca var fjärde dag. Sedan ett år tillbaka köper jag snällare hårfärg på hälsokosten och upplever efter det att mitt hår slits mindre.
 
Mitt hår växer som tåget. Tidigare var jag väldigt irriterad i hårbotten och tappade en hel del hår, men sedan något år tvättar jag bara med reetha (pulvriserade tvättnötter) och färgar med henna och hårbotten mår bra och håret växer. Behöver bara tvätta ca var tionde dag numera :-)
Så mitt tips - släng kemikalierna!

Hur funkar det? Var köper du det schampot? :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp