Hur länge försöka innan utredning mm

Status
Stängd för vidare inlägg.

paradiset

Trådstartare
Jag blir 25 år i maj. Har en son på 2 år. Jag och min man har försökt nu flera ggr i veckan och oftare runt de rätta dagarna med bred marginal. Vi har snart försökt i 6 mån men det blir inget barn. Jag har väldigt mycket manlig hårväxt och anar jag kan ha ngt hormonellt problem. Innan min son blev "tillverkad" hade jag slutat med p-piller ca 10 mån innan. utöver sexuell olust och torrhet mådde jag bättre än ngnsin med p-piller. Men jag gick upp 5 kg och därför vägrar jag piller igen :galen:
Jag funderar på om naturligt östrogen son finns i mat ,kommer ej ihåg vad det var nu typ böngroddar. Kan hjälpa mig?
 
Sv: Hur länge försöka innan utredning mm

Efter ett år har man rätt till utredning. Du kan ju alltid kontakta din gynekolog och be honom/henne kolla dina äggstockar. Det kan ju röra sig om PCO eller PCOS, som ofta orsakar just kraftig hårväxt och oregelbundna ägglossningar. Ca 20% av alla kvinnor har PCO och det behöver inte betyda att man har svårt att få barn, men vissa kan ibland behöva hormonell stimulans för att få igång sin ägglossning.

Sex månader är ju egentligen inte så lång tid så förhoppningsvis löser det sig den naturliga vägen. Lycka till!
 
Sv: Hur länge försöka innan utredning mm

Har du helt regelbunden mens är det osannolikt att du har PCO, eller behöver någon behandling av något slag.

Ett halvår i din ålder är "ingenting", slappna av och njut av försöken :idea: Ni vet ju att ni kan bli gravida tillsammans :)

Efter ett år är det dags att söka hjälp - i första hand gyn-undersökning med vaginalt ultraljud, kombinerat med spermaprov.
 
Sv: Hur länge försöka innan utredning mm

Jo det är ju det vi har ju ett barn, men min mamma sa något inann första barnet föddes att eftersom jag och min man har samma blodgrupp , B+ ,kan det ställa till med MF . Det oroar mig oxå lite, det + att jag redan i gymnasiet fick höra av skolsköterskan att jag ev inte har ägglossning varje mån trots regelbunden mens. Jag hade nämligen bara känningar några få ggr per år och då en liten blödning i samband med ÄL men inte annars.
Svårt bli med barn liksom om man har 2 problem som kan slå ut varann :(
 
Sv: Hur länge försöka innan utredning mm

Har du provat ägglossningstesten som finns att inhandla på apoteket? De visar OM och NÄR du har ägglossning!

/lycka till.
 
Sv: Hur länge försöka innan utredning mm

Men hur ofta ska man liksom hmmm....för att lättast få till det. !
Man behöver väl inte vara som kaniner och nöta varje dag, det orkar då inte jag. Finns det några normer liksom för att allt ska bli lättare utan att hålla på med tester o grejer.
 
Sv: Hur länge försöka innan utredning mm

Du verkar ha missuppfattat och uppförstorat en del ting. Din skolsköterska kan tex omöjligt se när du har ägglossning, och det enda era blodgrupper säger är att barnet kommer att få samma.

Det är NORMALT att det tar ett år innan det blir en graviditet.

Det gick ju bra sist, eller hur :) ?

Har du regelbunden mens?
 
Sv: Hur länge försöka innan utredning mm

Nejenej det kunde hon ju inte, det var en misstanke frånn hennes sida bara. Min mamma sa oxå att det kunde bli ett problem när blodgrupperna är för identiska i små beståndsdelar oxå. Men okej jag får försöka detta året oxå då :smirk: Ja så fort jag får loss lite pengar ska jag inhandla ÄL test :banana:
 
Sv: Hur länge försöka innan utredning mm

Det är när pappan har en rh-faktor som är + och mamman har - samt om mamman har fått barn tidigare eller blodtransfusion tidigare som det kan bli missfall.
Har du + där finns det ingenting att oroa sig från den sidan.
 
Sv: Hur länge försöka innan utredning mm

Jag har A+ och min sambo har A-, betyder detta att vi har svårare att bli gravida tillsammans?
 
Sv: Hur länge försöka innan utredning mm

Nej men hade det varit tvärt om så hade det kunnat bli besvär andra gången ni skulle försöka bli gravida.
Om jag minns rätt så är det så att om mamman avsaknar rh-faktor dvs är - så kan hennes kropp bilda antikroppar under födseln vid första barnet om första barnet har rh + och där med så är risken för missfall större om nästa barn vid nästa graviditet är +.
Så enbart om mamman har rh-faktor - så kan det bli problem inte annars. Har också för mig att det är behandlingsbart med medicin så mammans kropp inte aborterar fostret därför är det viktigt att veta om det om man försöker bli med barn igen om man är rh - som mamma och fått ett barn tidigare som är rh +.

En artikel om det jag pratar om:
http://www.aftonbladet.se/vss/foraldrar/story/0,2789,493420,00.html
 
Sv: Hur länge försöka innan utredning mm

Mitt första blev till "helt plötsligt" utan att det var speciellt planerat. För mitt andra, som var planerat och efterlängtat tog det ett år, inte förrän jag slutade hoppas och började tänka att "jag skaffar väl en häst istället..." blev han till... Så hav tålamod och fundera inte för mycket på det är mitt råd.
 
Sv: Hur länge försöka innan utredning mm

Efter mitt MF så fick jag en spruta för att det var något med min blodgrupp..något + el.- som inte skulle vara..eller ja, ärligt så kommer jag inte ihåg. Dom sa att barnet skulle förmodligen vara tvungen att byta blod direkt det kom ut. ?!
Tror också så, många (som jag själv) får lite barn på hjärnan när man bestämt sig och då blir det inget.
Vårat första då som tyvärr blev MF var väl någorlunda planerat men jag tänkte inte ett dugg på det..sen en dag kom jag på att det nog var längesen jag hade mens..oj..det var visst 3 månader sen..hmmm..
Mycket riktigt var jag gravid..Men det slutade ju inte så bra.
Nu tänker jag en del på det och det är nu 7 månader sen mitt MF och det har inte hänt något än i allafall..Försöker att inte tänka så mycket på det men det är inte så lätt att låta bli.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur länge försöka innan utredning mm

Kan hålla med i din tanke där. Har en arbetskamrat. Hon och hennes man planerade för barn, inget hände. De gjorde utredning och några försök med hjälp av läkare men inget hände. Efter en tid hade hon ställt in sig på att hon inte kunde få barn. Det gick ytterligare en tid och helst plötsligt visar det sig att hon är gravid och om 3 månader kommer det en bebis!

Hon tror att de försökte "för mycket" och när hon sedan slappnade av och accepterade sitt öde så hände det som de så länge försökt få till! En fin liten historia tycker jag... :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp