Bukefalos 28 år!

Hur lär man hästen att skilja mellan galoppfattning och sidvärts"kommando"?

Gry

Trådstartare
Hej alla kloka!

Jag har ju som sagt en väldigt het islänning, "Rudis". Hon är väldigt känslig, minsta pet med benen betyder "fram". Det har tagit tid att få henne att bara skritta i normalt tempo. Och tölta utan att rusa. Och att stanna och göra halt :D :o

Nu har vi precis börjat med sidvärtsrörelser, det går så där. Oftast stressar hon bara, men när koncentrationen är där, tar hon ett steg åt sidan med bakbenet. Vi stannar alltid i samma hörn i paddocken. Jag håller i tyglarna, båda lika mkt och flyttar skänkeln tillbaka ca fem cm, max, och "trycker" (inte hårt!!! bara lägger till den lite mer än innan.)

Jag tänker inte börja med galoppfattningar ännu men ibland, i skogen, vill vi galoppera och då lägger jag galoppfattning, ena fram och ena bak. Men hon är ju SÅ känslig. Jag tror eg. det räcker med att lyfta ena skinkan typ.

Men jag har så svårt för att tänka mig vad skillnaden är, i det minsta minsta. Vid galoppfattning brukar jag lätta lite på innertygeln, lägga bak ena skänkeln och luta mig pyttelite framåt (vilket är fel, men jag gör så, vi arbetar på att få bort det) Vid skänkelvikning eller öppna brukar jag leda/ta lite i innertygeln (dit vi ska) och lägga tillbaka ytterskänkeln, lyfta lite på innerskinkan och sitter till mer. Fel eller rätt... jag har "alltid" gjort så och det funkar liksom :angel:

Hur skulle ni gjort? Vilka är de "kommandon" man "minst" ger? Hur ska de skilja sig åt så hästen inte blandar ihop det.

Det är jätteviktigt att sidvärtsrörelsen tränas in separat på min tok, det är jag med på och vi skippar galoppfattning ett bra tag fram över. Men hur ska jag göra för att det inte ska bli helt lika?
 
Sv: Hur lär man hästen att skilja mellan galoppfattning och sidvärts"kommando"?

Det bästa sättet tycker jag att få mjuka bra fattningar på en väl förberedd häst är att säga.... Pschpschpsch med läpparna, ett väsande ljud. Jag rider prisma hetsiga hästar å de lär sig förvånansvärt snabbt detta komando. Å så brukar jag rida sidvärts innan för att få med bog å yttre bak. De lär sig snabbt att det är galopp å jag slipper göra stora skänkelrörelser.
 
Sv: Hur lär man hästen att skilja mellan galoppfattning och sidvärts"kommando"?

Nu vet jag inte om hon kan det längre, men jag hade satsat på att börja med att lära in flytta bogar. Jag gör det à la wester/akademiskt genom att lägga tygeln mot halsen och be hästen att böja från trycket. I inlärningsstadiet förstärker jag med ytter skänkel som absolut inte får flyttas bak, utan hellre i så fall lite längre fram (men i så fall yttepyttelite). När du har koll på bogarna kommer du även få lättare att kontrollera bakbenen och sen hela kroppens sidvärtsrörelser.

Som det låter på din häst är hon ju ganska het och skulle nog behöva lära sig snarare att skänkel betyder flytta och inte bara framåt. Jag använder väldigt lite skänkel vid galoppfattning på en het häst och använder säte och vikt och aningens ställning. Jag tror att du kommer få svårt att få en korrekt galoppfattning med skänkel innan hon skrittar lugnt med dig och du kan flytta sidvärtes korrekt. Mitt råd är alltså att använda ditt bäcken så mycket du kan!

Men varför lägger du tillbaka ytterskänkeln vid en öppna? Bakdelen ska ju gå kvar på spåret då.
 
Sv: Hur lär man hästen att skilja mellan galoppfattning och sidvärts"kommando"?

Hur funkar ledande tygeltag? Det kanske kan vara en hjälp att så att säga smyga in i skänkelvikningen till en början. Tycker också att det är en bra ide att flytta bogar och bakdel.
Vända runt koner eller runt träd när ni rider ute för att få henne att korsa och flytta sig för skänkeln.
Eftersom hon är så het antar jag att du redan tränar mycket på att korta och länga stegen och ändra tempo för att få kontroll över benen.

Jag skulle träna på att rida runt och bara styra, i fri form. Styr med vikt och eventuellt ledande tygeltag, men framförallt säte. Tänk på att följa med hela kroppen och ögonen i magen och allt det där. Då får du även med dig skänkeln om du avnänder hela kroppen rätt så blir det automatiskt att du öppnar upp åt det hållet du vill och yttre överskänkeln kommer mer intill. Då har du början till skänklar som inte blir så drastiskt som att lägga bak underskänkeln.
Funkar skänklarna och ledande tygeltag, och du kan flytta fram och bakdel så borde det inte vara så långt steg till få till sidvärtsrörelsen.

Vad gäller galoppen tror jag också på röstkommando. Och för guds skull, använd inte fram och bak- fattningen;) speciellt inte på din känsliga häst. Räcker gott och väl att sitta till och skjuta fram innerhöften.

Lycka till
 
Sv: Hur lär man hästen att skilja mellan galoppfattning och sidvärts"kommando"?

Jag skulle nog pluggat lite centrerad ridning. Det är ju väldigt mycket hur och var du placerar kroppen och var och hur du placerar dig i sadeln. Du använder alltså övriga kroppen till att placera benens läge och kanske inte ens behöva använda benen för du kanske kan träna in att när du flyttar fram höger höft så fattar hon höger galopp, t.ex. (kanske inte riktigt rätt, men du fattar ;)) Ännu bättre hade det ju varit att rida för Pia Paulsén. Jag kan tyvärr inte ge några konktreta tips här och nu då det var väldigt länge sedan jag red för henne och tyvärr glömt bort lite, men jag red en av skolhästarna som inte är speciellt känslig, men som svarade väldigt bra!

Lycka till!
/Jenny
 
Sv: Hur lär man hästen att skilja mellan galoppfattning och sidvärts"kommando"?

Träna flytta för beröring till fots. När det funkar kan du göra samma sak från hästryggen.
 
Sv: Hur lär man hästen att skilja mellan galoppfattning och sidvärts"kommando"?

Hur funkar ledande tygeltag?

Funkar helt ok med ledande tygeltag.


Vända runt koner eller runt träd när ni rider ute för att få henne att korsa och flytta sig för skänkeln.

Hon blir jättestressad av att flytta sig för skänkeln. Jag har testat att runda henne och det går bättre och bättre men oftast kastar hon sig framåt om man lägger till skänkeln hårdare än att bara ha den där. Först gör hon ansats till att runda sig, sedan slänger hon sig fram. Har testat vid mindre volter och runt saker.

Eftersom hon är så het antar jag att du redan tränar mycket på att korta och länga stegen och ändra tempo för att få kontroll över benen.

Japp! Det är typ det vi gör i nuläget i skritt och tölt.

Jag skulle träna på att rida runt och bara styra, i fri form. Styr med vikt och eventuellt ledande tygeltag, men framförallt säte. Tänk på att följa med hela kroppen och ögonen i magen och allt det där. Då får du även med dig skänkeln om du avnänder hela kroppen rätt så blir det automatiskt att du öppnar upp åt det hållet du vill och yttre överskänkeln kommer mer intill. Då har du början till skänklar som inte blir så drastiskt som att lägga bak underskänkeln.

Jag styr henne med... typ... blicken. Det är jätteläskigt nästan. Jag tänker att jag ska rida ett håll, tittar ditåt och hon går dit. Inte alltid, lite humör har hon allt fis- Lotta, men i princip. Det i kombination med hur känslig för skänkeln hon är och munnen gör att det är värsta koncentrationsövningen att sitta på henne. Puh! Säger jag bara!

Funkar skänklarna och ledande tygeltag, och du kan flytta fram och bakdel så borde det inte vara så långt steg till få till sidvärtsrörelsen.

Vad gäller galoppen tror jag också på röstkommando. Och för guds skull, använd inte fram och bak- fattningen;) speciellt inte på din känsliga häst. Räcker gott och väl att sitta till och skjuta fram innerhöften.

Lycka till

Skjuta fram innerhöften är helt klart ett av de saker som kommer att betyda "galopp". Men frågan är om det kommer att bli tillräckligt tydlig skillnad från sidvärtsrörelsen "lyfta lite på innerhöften" och hålla kvar/leda lite smått i tygeln? Jag blir så förvirrad när jag tänker på hur lite skillnad det är på kommandona! Men det kanske ger sig!

tack för dina tankar och råd!
 
Sv: Hur lär man hästen att skilja mellan galoppfattning och sidvärts"kommando"?

Nu vet jag inte om hon kan det längre, men jag hade satsat på att börja med att lära in flytta bogar. Jag gör det à la wester/akademiskt genom att lägga tygeln mot halsen och be hästen att böja från trycket. I inlärningsstadiet förstärker jag med ytter skänkel som absolut inte får flyttas bak, utan hellre i så fall lite längre fram (men i så fall yttepyttelite). När du har koll på bogarna kommer du även få lättare att kontrollera bakbenen och sen hela kroppens sidvärtsrörelser.

Säkert en bra tanke. Men det känns som att hästarna borde fatta flytta rumpan lättare än bogen, men det är nog bara för att jag inte har hållt på med western/ akademiskt... Får nog ta en funderare på det!

Som det låter på din häst är hon ju ganska het och skulle nog behöva lära sig snarare att skänkel betyder flytta och inte bara framåt. Jag använder väldigt lite skänkel vid galoppfattning på en het häst och använder säte och vikt och aningens ställning. Jag tror att du kommer få svårt att få en korrekt galoppfattning med skänkel innan hon skrittar lugnt med dig och du kan flytta sidvärtes korrekt. Mitt råd är alltså att använda ditt bäcken så mycket du kan!

Absolut. Det tror jag med på. Jag tror också att jag måste befästa sidvärts riktigt ordentligt och att hon är fortsatt lugn i skritten innan jag bråkar med galoppfattningar.

Men varför lägger du tillbaka ytterskänkeln vid en öppna? Bakdelen ska ju gå kvar på spåret då.

Hmmm... det tog lång tid att greppa frågan men nu ser jag att jag måste ha skrivit eller tänkt fel. Naturligtvis är det innerskänkeln som åker tillbaka, ytter åker möjligen fram ngt om bogen sticker ut. Ursäkta feltänket/skrivningen.
 
Sv: Hur lär man hästen att skilja mellan galoppfattning och sidvärts"kommando"?

Träna flytta för beröring till fots. När det funkar kan du göra samma sak från hästryggen.

Det gör hon redan. Och hon har flyttat för skänkel också, men dagsformen gör om hon stressar eller inte när jag gör det uppsuttet. Ibland flyttar hon ett steg i ngn slags början till framdelsvändning, ibland blir hon bara jättestressad och går framåt och stirrar.
 
Sv: Hur lär man hästen att skilja mellan galoppfattning och sidvärts"kommando"?

Jag tycker du ska öva in flytta bogen då det är en förutsättning för att hästen ska kunna vända ordentligt.
Bättre att börja med det och SEN lära dom att flytta rumpan, för att få en rakare häst.
 
Sv: Hur lär man hästen att skilja mellan galoppfattning och sidvärts"kommando"?

Jag skulle nog pluggat lite centrerad ridning. Det är ju väldigt mycket hur och var du placerar kroppen och var och hur du placerar dig i sadeln. Du använder alltså övriga kroppen till att placera benens läge och kanske inte ens behöva använda benen för du kanske kan träna in att när du flyttar fram höger höft så fattar hon höger galopp, t.ex. (kanske inte riktigt rätt, men du fattar ;)) Ännu bättre hade det ju varit att rida för Pia Paulsén. Jag kan tyvärr inte ge några konktreta tips här och nu då det var väldigt länge sedan jag red för henne och tyvärr glömt bort lite, men jag red en av skolhästarna som inte är speciellt känslig, men som svarade väldigt bra!

Lycka till!
/Jenny

Jag har nosat lite på akademisk ridning. Jag gillar tänket jättemkt! Min jobbarkompis dotter är ngn slags high shot på det där och tränar för han den där som har ett danskt namn... kommer inte på namnet, Bent Branderup? Haha, nej... jag kan namnet med det flyger bort hela tiden. Jobbarkompisen snor det bästa från... allt... och rider med alla möjliga influenser- det är säkert jättespännande att rida hennes hästar :eek: Det är nog bara hon som kan styra dem nu :D

I vilket fall som helst pratar vi oförskämt mkt häst och hon föreläser en del om akademiskt och jag har läst en del själv i böcker. Dock inte praktiserat. Men jag gillar´t!!! Framför allt gillar jag flowet och jag avskyr engelsk skolridning a´la sitta emot, men jag vet att det är fördomar också.

Kanske att jag skulle ta och snöa in ännu mer på akademiskt och plocka lite russin ur kakan ännu mer?
 
Sv: Hur lär man hästen att skilja mellan galoppfattning och sidvärts"kommando"?

Jag tycker du ska öva in flytta bogen då det är en förutsättning för att hästen ska kunna vända ordentligt.
Bättre att börja med det och SEN lära dom att flytta rumpan, för att få en rakare häst.

Okej... Hur? :laugh:

I min värld kommer "bakdelsvändning" sist på stegen av sidvärtsrörelser, men min värld är rätt så mkt "min" värld och mkt baserad på en serie personliga erfarenheter som inte nödvändigtvis stämmer överens med praxis :D
 
Sv: Hur lär man hästen att skilja mellan galoppfattning och sidvärts"kommando"?

Börja från marken med att flytta henne fram å tillbaka, så hon korsar frambenen.
Peta på bogen tills hon flyttar. Sen gör du samma sak från ryggen :)
Först från stillastående med hjälp av ledande tygeltag samt skänkehjälp.
Sedan när du börjar göra i skritt så räcker det med ett steg, förhållning - ledande tygeltag - skänkel blir hjälperna i början.
Detta är för mig ett stort viktigt utbildningsmoment när jag jobbar med unghästarna för att förtydliga vändande hjälper och lära in att dom ska vända för skänkel och inte för tygeln.

Detta gör att dom vänder med mer samling och man slipper svänga runt dom med tygeln.
Detta underlättar sedan även vid högre gångarter!
Du får även en rakare och mer korrekt ridning då hästen inte lär sig att "slänga ut rumpan för att vända" vilket många annars gör.

Detta är såklart mitt sätt och min läran, inget man måste följa men så går min tankegång.
Det blir inte bakdelsvändningar så som man ska göra dom, jag kör detta som vändande hjälp och använder det JÄMT JÄMT JÄMT i ridningen.
Det första jag kollar av när jag hoppar upp på en ny häst och det första jag lär in så fort hästen kan gå fram och stanna.
 
Sv: Hur lär man hästen att skilja mellan galoppfattning och sidvärts"kommando"?

Att flytta för beröring har du nog inte tränat färdigt från marken. Som det nämnts i tråden är det mer än bakdelen som ska flyttas. Tänk igen det du tränat och se om du kan lägga till nåt eller ändra för att ni ska må ert mål.
 
Sv: Hur lär man hästen att skilja mellan galoppfattning och sidvärts"kommando"?

Tack för din förklaring! Jag ska ta upp dina tankegångar med min tränare, för att bolla lite. Det är nytt tänk för mig! Vad roligt det är att ta del av andras upplevelser och kunskaper!

:laugh:
 
Sv: Hur lär man hästen att skilja mellan galoppfattning och sidvärts"kommando"?

Att flytta för beröring har du nog inte tränat färdigt från marken. Som det nämnts i tråden är det mer än bakdelen som ska flyttas. Tänk igen det du tränat och se om du kan lägga till nåt eller ändra för att ni ska må ert mål.

Nej, jag kommer fortsätta träna från marken också, men hon har greppat att trycket från handen i skänkelläget betyder att hon ska flytta bakdelen och lägga bakbenen korsvis. Men när jag sitter upp blir hon mer stressad. När jag står är hon oftast lugn.
 
Sv: Hur lär man hästen att skilja mellan galoppfattning och sidvärts"kommando"?

Hej alla kloka!

Jag har ju som sagt en väldigt het islänning, "Rudis". Hon är väldigt känslig, minsta pet med benen betyder "fram". Det har tagit tid att få henne att bara skritta i normalt tempo. Och tölta utan att rusa. Och att stanna och göra halt :D :o

Nu har vi precis börjat med sidvärtsrörelser, det går så där. Oftast stressar hon bara, men när koncentrationen är där, tar hon ett steg åt sidan med bakbenet. Vi stannar alltid i samma hörn i paddocken. Jag håller i tyglarna, båda lika mkt och flyttar skänkeln tillbaka ca fem cm, max, och "trycker" (inte hårt!!! bara lägger till den lite mer än innan.)

Jag tänker inte börja med galoppfattningar ännu men ibland, i skogen, vill vi galoppera och då lägger jag galoppfattning, ena fram och ena bak. Men hon är ju SÅ känslig. Jag tror eg. det räcker med att lyfta ena skinkan typ.

Men jag har så svårt för att tänka mig vad skillnaden är, i det minsta minsta. Vid galoppfattning brukar jag lätta lite på innertygeln, lägga bak ena skänkeln och luta mig pyttelite framåt (vilket är fel, men jag gör så, vi arbetar på att få bort det) Vid skänkelvikning eller öppna brukar jag leda/ta lite i innertygeln (dit vi ska) och lägga tillbaka ytterskänkeln, lyfta lite på innerskinkan och sitter till mer. Fel eller rätt... jag har "alltid" gjort så och det funkar liksom :angel:

Hur skulle ni gjort? Vilka är de "kommandon" man "minst" ger? Hur ska de skilja sig åt så hästen inte blandar ihop det.

Det är jätteviktigt att sidvärtsrörelsen tränas in separat på min tok, det är jag med på och vi skippar galoppfattning ett bra tag fram över. Men hur ska jag göra för att det inte ska bli helt lika?

Men vänta lite... du tränar sidvärts.. (på en häst som inte kan galopp) men vill inte träna galoppfattning, men du tränar fattning när du rider ut? Och du tränar sidvärts genom att stanna och flytta?

För mig är det helt tokigt att träna sidvärts innan galoppfattning (också tokigt att stanna och flytta innan den faktiskt fattar sidförande). Påbörjad sidvärts kommer per automatik, genom att man använder hjälper 'som vanligt', t.ex. i volter, då man understödjer när den vill lägga sig inåt. Att flytta sidvärts åt sidan kommer ett bra tag efter och då när man rider rakt fram och ber dem flytta sig undan för skänkeln. Galopp och sidvärtshjälperna är tämligen olika och ska definitivt hållas isär. Håller också som någon annan redan skrivit att man lägger till röstkommando i samband med galoppfattnings-träningarna.

Du ska aldrig dra bak skänklarna, utan dra fram dom när det behövs, t.ex. samlande eller formande. Dessutom ska du inte lätta på innerhöft i sidvärts, för det får motsatt effekt än önskat. Klart allting går om man vill ; ) men man kan ju underlätta.

Öppna och skänkelvikning rids olika, eftersom den ena kräver böjning den andra inte. En öppna rids genom att runda hästen runt inner, genom att ta fram inner (bara lite) och forma, sedan flyttar den. En skänkelvikning ska ha en rak häst och den ska bara flytta sig undan skänkeln, alltså bara en skänkel och det är ytter. Yttertygel reglerar hela tiden böjningen (eller ser till att den inte böjer sig i skänkelvikningen) En galoppskänkel förbereder man genom att ta fram innerskänkeln lite granna, ingen rundning, utan bara förberedelse och sedan lägger till ytter, där får man inte lätta varken i sits eller tyglar (förrän efter fattning) eftersom den ska byta gångart inte öka.
 
Sv: Hur lär man hästen att skilja mellan galoppfattning och sidvärts"kommando"?

Nej, jag kommer fortsätta träna från marken också, men hon har greppat att trycket från handen i skänkelläget betyder att hon ska flytta bakdelen och lägga bakbenen korsvis. Men när jag sitter upp blir hon mer stressad. När jag står är hon oftast lugn.

Nu tycker väl du jag är tjatig men det finns ju flera skänkellägen. Bra att lära hästen det. Och att dom olika lägena betyder olika typer av flyttning. Lär sej hästen det då kan det göra att hon väntar in istället för att rusa eller spänna sej.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur lär man hästen att skilja mellan galoppfattning och sidvärts"kommando"?

Skjuta fram innerhöften är helt klart ett av de saker som kommer att betyda "galopp". Men frågan är om det kommer att bli tillräckligt tydlig skillnad från sidvärtsrörelsen "lyfta lite på innerhöften" och hålla kvar/leda lite smått i tygeln? Jag blir så förvirrad när jag tänker på hur lite skillnad det är på kommandona! Men det kanske ger sig!

tack för dina tankar och råd!


Med en så energisk häst tror jag absolut att du kan ha användning för röstkommando. Om hästen gärna vill tolka allt som full fart framåt, så kan det hjälpa till att undvika missförstånd.

När du säger att hon blir stressad av att du lägger till skänkeln, menar du då över eller underskänkeln?
Jag red en sån förr som var superstressad och superframåt. Där var det jätteviktigt att ha en jämn kontakt. Hon stressade som attan i början, men sen lugnade hon sig efterhand som hon vande sig vid att skänklarna låg emot, och att det faktiskt inte hände så mycket mer. Det var snarare så att hon blev mer orolig om man var försiktig med henne, för då blev det inte lika konstant tryck och det gjorde henne orolig.
Det verkar ju som att det funkar bättre och bättre, så jag tror att du ska fortsätta på samma spår och låta henne inse att skänklarna inte betyder fram. Om jag var du skulle jag ta bort all koppling mellan fram och skänkel ett tag. Använde rösten när du vill att hon ska fram, och använd bara skänkeln för att flytta och bromsa.

Jag har tränat för en CR instruktör det senaste året och det passar min häst utmärkt som iofs inte är så framåt som din, men som blir spänd och stressad när man inte ger rena hjälper, eller när det händer för mycket på samma gång. Ingen press, bara låta honom följa kroppen. Jag tänker på vad jag gör och han följer efter.
Med beskrivningen du ger av din så verkar hon funka bra med det tankesättet. AR är ju också lite liknande.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur lär man hästen att skilja mellan galoppfattning och sidvärts"kommando"?

Men det känns som att hästarna borde fatta flytta rumpan lättare än bogen, men det är nog bara för att jag inte har hållt på med western/ akademiskt... Får nog ta en funderare på det!

Vad du vinner på om du lär hästen att flytta bogen är att den snabbare kommer in i tänket att den ska sätta under sig bakdelen under kroppen. Ett litet men ack så viktigt steg mot samling alltså.
Jag flyttar i prinip aldrig bakdelen uppsuttet utan låter baken vara kvar och framdelen flytta på sig.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 555
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 988
Senast: Stereo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 590
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 581

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp