Bukefalos 28 år!

Hur många mål om dagen äter du?

Hur många mål mat äter du under en genomsnittlig dag?

  • 1-3

    Röster: 122 57,8%
  • 4-6

    Röster: 87 41,2%
  • 6+

    Röster: 2 0,9%

  • Antal omröstningsdeltagare
    211
Äter frukost, lunch och middag, så tre gånger per dag i allmänhet. Om någon bjuder på fika kan det bli någon mer gång, eller på helgen. Jag gillar att känna mig ordentligt hungrig när det är dags att äta och om jag äter oftare hinner jag inte bli det :)
 
Jag äter oftast bara en eller två gånger om dagen om jag bara äter som jag själv vill. Att gå längre tider utan man eller att äta sällan jmf äta ofta är mest en vanesak och energinivåer och sådant reglerar kroppen efter vanor.

En frisk människa får varken lågt blodsocker eller direkt slut på energi även om man går en hel dag utan mat, så länge man är van vid det.
 
Har en mat- och sovklocka som skulle få Skalman avundsjuk.
Frukost 07.30 på jobbet
Lunch 11.30
Middag 16.45
Kvällsfika 19.30

Byggd som en shetlandsponny. Tränar Crossfit ca 5ggr/ vecka. Minsta utsvävning gör att jag går upp i vikt, skulle vilja äta jämt...
 
Fast om jag äter en frukt någon gång under dagen, utan att den ingår i någon av måltiderna. så tänker jag inte på det som ett mellanmål. Jag tar en frukt, bara. Samma sak om jag fikar. Då tänker jag inte heller mellanmål, utan fika.

De flesta dagar gör jag dock inget av det.
 
Min matklocka ringer var 3e timme. Då måste jag ha nåt i magen, annars tuppar jag nästan av 😬. Jag blir så hungrig så hela dan kan bli förstörd om jag inte äter då.

Kan ju variera beroende på vad jag gör, men vet jag att jag kan bli utan nåt att äta om man gör nåt, så tar jag med mig nån kexchoklad el liknande 😀
 
Jag äter ofta 4 gånger per dag, men det blir dubbla middagar eller något sådant för mig :p

Rejäl frukost vid 6-tiden, lunch någon gång mellan 10:30-13:00 (blir det senare än 11:30 så äter jag en frukt eller liknande under förmiddagen). Sedan äter jag när jag kommer hem, ca kl 16-17. Ibland senare för att jag motionerar hundarna först. Dessutom äter jag någon gång igen vid 19-20.

Frukosten är alltid densamma: stor(!) tallrik fil med flingor och müsli. Det blir närmare en halvliter fil per portion och så vräker jag i så mycket flingor som det får plats med. Sedan blir första måltiden efter jobbet också något rejält, men då lagad mat.

På helgerna äter jag på ungefär samma sätt.
 
1-3 gånger per dag. Jag äter aldrig frukost, men om jag jobbar är det lunch 11.30 och då blir det macka eller en kopp soppa. Brukar försöka fixa någon slags middag hemma, småäter alldeles för ofta framför datorn på kvällen (mål tre.)

Brukar inte mellanmåla när jag tränar aktivt heller.
 
Oj vad folk verkar strukturerade :o
Själv varierar det tokmycket, äter ogärna frukost men tvingar i mig om jag ska jobba, sen blir det generellt ett mål runt 14-16 beroende på arbetstid, och kanske ett mål på kvällen, annars något mindre/småätande.
Igår var första målet klockan 16 en macka, och avslutade med lite pommes på kvällen. Det hör visserligen till ovanligheterna att det är så dåligt. Hör till skaran som inte känner av hungern, blir trött och tjurig istället, vilket gör att orken att laga mat minskar. Tur jag har en sambo som känner mig bättre än vad jag känner mig själv, han har räddat många kvällar genom att ställa sig vid spisen/öppna kylskåpet..... :angel:
 
Ni som kan äta en gång per dag- vad äter ni då hur mkt? Jag undrar om ni får i hela behovet av energi på ett mål?
Jag funderade också på det. Hur kommer man upp i runt 2000 kcal på bara ett eller två mål? Jag hade nog till och med haft lite svårt att "klara" det även på tre mål, om jag skulle försöka äta hyfsat vettigt också.
 
Tycker också att folk verkar otroligt organiserade runt sina måltider! Jobbar jag inte blir det förmodligen ingenting på hela dagen och sedan en spontan tjälknöl runt sju på kvällen typ. :laugh:
Om jag inte får en flip och bestämmer mig för en megabrunch. Man vet aldrig.
 
Jag börjar jobbet 7,
äter frukost kl 10. Första målet för dagen.
Lunch 13.30.
Äter nåt vad som helst kl17. Ofta te och smörgås. Nästan aldrig lagad mat.

Helgerna måste jag ha frukost direkt jag vaknar.
Lunch när vi blir hungrig, allt mellan 12 och 15 🙄 och mat (lagad) mot kvällen.

Småäter lite däremellan. Inga stora grejor.
Skulle inte kalla det för mellanmål, bara nåt för att jag råkar vara lite hungrig eller sugen bara.

Frukosten skulle jag a l d r i g hoppa över när jag är hemma, däremot gör jag det på jobbet då och då då jag inte hinner med den helt enkelt.
 
Frukost vid 7-8, lunch 12,30, kvällsmål, macka eller dylikt, ibland varm mat kl 17 är vad jag behöver äta för att kroppen och knoppen ska hållas nöjda. Kan jag inte äta kl 17 av någon anledning eller inte vill ha mat äter jag oftast en banan, ibland fruktsallad. Oftare varken vill eller orkar jag äta men jag behöver hålla på mattiderna för att må bra. Efter 18 mår jag rent av illa av att äta så det undviker jag.
 
Jag äter oftast tre mål. Frukost vid 7, lunch vid 11 och middag vid 17.30-18. Har jag träning kan det hända att jag tar en kvällsmacka också. På helgerna blir det bara två mål ibland när jag sovit länge och ätit rejäl frukost sent så blir det middag lite tidigare... men det är verkligen inte optimalt. 3 är nog minimum för att jag ska fungera bra.
 
Frukost 1 vid 06.
Frukost 2 vid 9.30.
Lunch 12.
Mellanmål 14.30.
Kvällsmat 17-18.
Nattknäcken 21

Ibland ytterligare mellanmål antingen fm eller em.

Äter således lite och ofta. Fungerar bäst för mig. Jag överäter och skräpäter om jag försöker äta mer sällan.
 
Efter att ha fått en ny kollega som inte heller äter mellanmål, vilket innebär att jag fortfarande är den enda på kontoret som äter något mellan frukost och lunch, blev jag nyfiken. Är jag verkligen så ensam om att äta fler än tre mål om dagen?

Jag förstår inte hur folk överlever! Skulle jag klara mig på frukosten i 5-6 timmar skulle jag behöva äta en rejäl hotellfrukost varje dag, och jag tycker inte om att äta mycket på morgonen. Det hör väl också till saken antar jag, det här att jag ogillar att äta stora måltider och därför föredrar "lite men ofta"-principen. Samtidigt har jag en kollega som kommer in vid 9 och går hem vid 16 och jag har nästan aldrig sett henne äta något, alls.

Vad trivs ni bäst med?
Fastar mellan 20 och 12. Äter lunch, ibland en frukt på EM och sen middag på kvällen.
 
Ibland glömmer jag bort att äta och då kanske jag äter en gång per dag, andra dagar äter jag massor för att jag har planerat vad jag ska äta och kommer ihåg.
 
Svårt å rösta rätt när jag ska få mens å i början av mensen ligger jag på 2-3 mål men annars kan jag logga runt 4 beroende på hur dagen ser ut.
 
Jag kan jag säga att jag absolut inte under några som helst omständigheter hade haft möjlighet att äta mellanmål mellan frukost och lunch. Det går helt enkelt inte vid mitt jobb. Inga extra mellanmål hinns med. Så bara tanken på att ta kaffe och mellanmål under arbetstid på förmiddagen är helt otänkbar. Då jobbar jag.
 
Oj vad folk verkar strukturerade :o
Själv varierar det tokmycket, äter ogärna frukost men tvingar i mig om jag ska jobba, sen blir det generellt ett mål runt 14-16 beroende på arbetstid, och kanske ett mål på kvällen, annars något mindre/småätande.
Igår var första målet klockan 16 en macka, och avslutade med lite pommes på kvällen. Det hör visserligen till ovanligheterna att det är så dåligt. Hör till skaran som inte känner av hungern, blir trött och tjurig istället, vilket gör att orken att laga mat minskar. Tur jag har en sambo som känner mig bättre än vad jag känner mig själv, han har räddat många kvällar genom att ställa sig vid spisen/öppna kylskåpet..... :angel:
Tycker också att folk verkar otroligt organiserade runt sina måltider! Jobbar jag inte blir det förmodligen ingenting på hela dagen och sedan en spontan tjälknöl runt sju på kvällen typ. :laugh:
Om jag inte får en flip och bestämmer mig för en megabrunch. Man vet aldrig.
Jag är extremt rutinmässig när det gäller att äta, blir alltid hungrig vid precis samma tider på dygnet. Jag har definitiv en mat & sov-klocka inom mig, och den fungerar väldigt bra :D
Jag kan jag säga att jag absolut inte under några som helst omständigheter hade haft möjlighet att äta mellanmål mellan frukost och lunch. Det går helt enkelt inte vid mitt jobb. Inga extra mellanmål hinns med. Så bara tanken på att ta kaffe och mellanmål under arbetstid på förmiddagen är helt otänkbar. Då jobbar jag.
Ja, vilken sorts jobb man har spelar ju också in naturligtvis. Jag har också haft sådana jobb då det inte fanns en chans att man skulle kunna ta rast under förmiddagen, och då vande jag mig vid det helt enkelt. Kroppen anpassar ju sig efter omständigheterna, som tur är! På nuvarande jobb styr jag över min egen tid och brukar se till att ta de där 5-10 minuterna på förmiddagen oavsett hur stressad jag är, eftersom jag jobbar mycket bättre efter att ha kopplat bort och tänkt på annat i några minuter. Men det är ju inte alltid möjligt, tyvärr.
 
  • Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

Gravid - 1år ... här görs det inget annat än ammas stup i kvarten :D Nej men allvarligt... My är nu 5,5 månad gammal och har alltid varit en...
2
Svar
28
· Visningar
2 669
Senast: Freyja_bus
·
Småbarn Sonen (fyller 3 om två månader) började på dagis för lite mindre än en månad sedan. Från början var det tänkt och sagt att han skulle gå...
2
Svar
35
· Visningar
4 858
Senast: Lupin
·
Övr. Barn Efter att ha följt en del trådar så upplever jag det som ganska vanligt att ettåringar äter dåligt. Min son är väl i en klass för sig...
2
Svar
20
· Visningar
8 110
Senast: Freddie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp