Hur mycket hö äter en 1- 2-åring?

kopparberg

Trådstartare
Jag kommer förmodligen ta hem min nu 1-åriga hingst efter betet i höst. Han går nu på lösdrift på ett stuteri. Där precis som hemma hos mig kommer han att ha fri tillgång på hö och/eller hösilage av bra kvalité. Så räkna foderstat kan jag, frågan är bara hur mycket hö jag ska räkna med att han äter? Det var så länge sedan jag hade unghäst, så jag har glömt hur mycket hö som gick åt på fri tillgång! Ska boka hö av min höleverantör, vill då ju veta hur mycket jag behöver boka.

Hur mycket hö äter era 1- och 2-åringar? Kan jag räkna lika mycket som till min vuxna häst? Hon äter vintertid när det är minusgrader runt 15 kg hö/dygn, är det kallare går det åt mer.

Sv: Hur mycket hö äter en 1- 2-åring?

Jag skulle räkna att den äter lika mycket som din stora. Min lille fjording kunde smäcka i sig 10+ kg när han var 1.

Ja är man på lösdriften så ser det ju ut som de alltid äter! :p

Det är vad vi räknat med nästa vinter till våra lättfödda ponnyer/små hästar. Och då äter den som äter mest MAX 10 kg. Jag skulle inte chansa på 2000 kg per häst om det är stora hästar, och speciellt inte där en växer.

Tum reglar:
2000kg hö per häst.
Vet du inte hur mycket hö gick åt den här sista vintern?

Hur skulle hon kunna veta det då hennes häst gått på lösdrift på ett stuteri med ett stort antal (antagligen varierande) andra hästar och ätit deras hösilage?

Det beror ju på ras och individ. Om jag tittar på min SWB åring så äter han glatt redan mer 10 kilo på ett dygn och kommer säkert att kunna stoppa i sig minst 15 kilo till vintern. Troligen mer om det blir en kall vinter. Men min tvååriga travhingst har varit fet i vinter på mindre än 10 kilo. Så pass fet att han inte kunde gå på fritillgång.

Det är vad vi räknat med nästa vinter till våra lättfödda ponnyer/små hästar. Och då äter den som äter mest MAX 10 kg. Jag skulle inte chansa på 2000 kg per häst om det är stora hästar, och speciellt inte där en växer.

Det har gått åt 3500kg. den har vinter för en Fjord och Varmblod, gick lite mer dom 2 sista vintern när det var så kallt.

Hur skulle hon kunna veta det då hennes häst gått på lösdrift på ett stuteri med ett stort antal (antagligen varierande) andra hästar och ätit deras hösilage?

Var stå det Stuteri?
Fätta det som TS gamle häst gå hemma på lösdrift, då borda TS vet hur mycket hö gick åt!

Men seriöst, läs andra meningen i TS första inlägg.
Läs första meningen med, där framkommer det tydligt att det inte är nån gammal häst det handlar om!

Senast ändrad:

Ett tips när det gäller fri tillgång är smh-nät.
Vet inte hur du utfodrar men det blir mkt mindre spill, samt att det är inte lika mkt foder som "går rakt igenom" utan att hästen hinner ta upp näringsvärdet i fodret.

Detta fungerar ju inte på alla hästar men jag med flera är iaf nöjda =)
Har en vän med en 2 åring och en 3 åring. Dom "moffade" i sig en bal hösilage på knappt 2 v i vintras. Nästan 100 kg per häst/v.
Dock var det ju en del spill också då balen ställdes ut i hagen. Samt att de fick hö inne på natten. En paint och en maxad b ponny.

2 ton? Det räcker inte för mitt sto! Hon knaprar i sig strax under 3 ton/år.

Jag vet inte hur mycket hö som gått åt på stuteriet den här vintern. Det är väl totalt sisådär 20-25 hästar där, hästar i träning, unghästar, dräktiga ston osv.

Då går det nog att räkna samma mängd på 1-åringen som på hans mamma. Jag har något svagt minne av att sist jag hade 1-åring så åt han markant mycket mindre än min vuxna häst. Men det kan ju varit så att han varit en häst som åt lite mindre.

Det där med spill har jag märkt i vinter! :crazy:
Vuxna hästen, mamman till 1-åringen har gått med några andra vuxna hästar i hagen, och de har haft fri tillgång till hösilage, vi har rullat ut en bal när den innan tagit slut.

Och man kan ju LUGNT säga att de max har ätit 2/3 av balen och sedan trampat ner 1/3! :grin:

Så någon form av "nedtrampningsskydd" blir det nog till vintern, så varför inte ett nät?

Men hjälp vad trevligt skrivet. 1-åringen har varit på lösdrift på ett stuteri=TS kan omöjligt veta hur mycket det satt i sig. Stoet har antagligen varit hemma hos TS. (2 olika hästar).
Så har jag fattat det, stämmer det, TS?

OnT. Jag tror du kan räkna med att unghästen äter lika mycket som den vuxna. Min 1-åring äter i dagsläget 10-12 kg hö, men får lusern och kraftfoder utöver detta.

I am not asking about the dern 1 year old!! I asked about the mare!!
TS must know how much hay she feed her mare this last winter!
A colt going into it´s 2nd. winter will need almost as much hay in it´s feeding program as a grown horse...as well as craft feed and minerals.

Senast ändrad:

I am not asking about the dern 1 year old!! I asked about the mare!!
TS must know how much hay she feed her mare this last winter!
A colt going into it´s 2nd. winter will need almost as much hay in it´s feeding program as a grown horse...as well as craft feed and minerals.

ja. Och TS har svarat på den frågan, hur mycket stoet åt. Or shall I reply to you in english?

Ja visst är det trevligt när tonen blir riktigt rå när man ställer en fråga i all enkelhet! ;)

Man får sålla bland svaren på Buke, det är första lektionen i "Bukeanvändarskolan"... :angel:

Och jodå, du har förstått helt rätt, jag har en vuxen häst hemma (stoet) och en häst (1-åringen) på en lösdrift. Och jag vet hur mycket min vuxna häst äter på ett år, däremot var det länge sedan jag hade unghäst.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 874
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 005
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 252
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 007

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka