Bukefalos 28 år!

Hur mycket hö äter en 1- 2-åring?

Sv: Hur mycket hö äter en 1- 2-åring?

KRAFFT:s rekommendationer om hömängd är alldeles för snål anser jag. I allafall sist jag läste på KRAFFT:s fodersäckar. Men det kanske ändrats, det var flera år sedan jag fodrade med KRAFFT.
 
Sv: Hur mycket hö äter en 1- 2-åring?

Nu går jag in som moderator och ber dig att använda en trevligare ton. TS vet redan hur mycket stoet äter, frågan är hur mycket mer som går åt nu när det också finns en unghäst.

Görel, moderator
 
Sv: Hur mycket hö äter en 1- 2-åring?

Jag har just plockat hem min tvååring och hon vill knappt äta upp de 12 kilo hon får per dag. Jag skulle gärna gett henne mycket mer men hon trampar ner det hon inte äter i ströet. Hennes gamla mamma stoppar glatt i sig en 30 kilo per dag om hon får fri tillgång, så jag har också en unghäst som äter markant mindre än mamma.
 
Sv: Hur mycket hö äter en 1- 2-åring?

Bara förstå inte vart du vill komma med ditt tråd?
Du vet hur man matta den ena häst men inte den ändra?
 
Sv: Hur mycket hö äter en 1- 2-åring?

Leaf:

Hon vill veta på ungefär hur mycket en 1åring kan äta av hö;)
Var väl inte svårt att luska fram.

Till TS: Vet inte hur mycket han(1-åringen!) kan äta, beror ju på individ, ras osv. Men räkna med lika mycket som stoet äter så du klarar dig. Är det vanligt hö kanske de går att spara till nästa vinter eller sälja de som blir över. =)
 
Sv: Hur mycket hö äter en 1- 2-åring?

Det ser ut som om jag nog ska boka "full ranson" hö allafall! Om lilleman skulle äta lika mycket som mamsen gör. Hö står ju sig till nästa säsong om det skulle bli något över.
 
Sv: Hur mycket hö äter en 1- 2-åring?

Både 1-åringen och stoet är halvblod. Stoet är aningen svårfött, dock äter hon mycket hö, så det är bara att lägga till tex lucern så håller hon hullet. Jag har turen att ha hö med mycket bra värden, det ligger lite över idealhövärden, och det är ju bra med en svårfödd häst.

Jag är inne på att boka "full ranson" när jag ser här hur mycket andras unghästar äter, som du säger, hö går ju att lagra tills nästa år om det blir över! Plats kan jag fixa, det är inga problem.
 
Sv: Hur mycket hö äter en 1- 2-åring?

Va lite era hästar äter... Conny smäller i sig runt 20 kg om dagen, plus strå, plus lusern, plus müsli plus kraft muskel, o han är tunn ändå.. Det är väldigt inviduellt med andra ord!
 
Sv: Hur mycket hö äter en 1- 2-åring?

Ett problem med den lilla, unga hästen är att den många gånger inte mäktar med att äta så mycket stråfoder som den skulle behöva för att få i sig proteinernas alla aminosyror och mineraler som den behöver. Därför är sk creepfeeding ibland nödvändig, dvs fölet utfodras separat med proteinfoder. Detta kanske är ett stickspår på tråden men jag ids inte läsa från början.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 288
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
732
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 165
Senast: CFrisk
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 857
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp