Hur tänka nu om fester och covid?

Saker kommer alltid vara farliga för VISSA, det är dock inte det som ett helt samhälle kan leva efter. Tyvärr kommer en del människor alltid att få stå utanför vissa saker pga sin situation. Men diskussionen gäller väl inte minioriteten utan samhället rent generellt?
Diskussionen gäller väl hur en enskild person, TS i detta fallet, ska/kan/bör se på att gå på fest på restaurang när hen i övrigt fortfarande är ganska försiktig/restriktiv?

Självklart kan vi som samhälle inte fortsätta ha restriktioner i all evighet, men som enskild kan man ju ändå fatta ett beslut om att skydda sig/vara försiktig i den utsträckning man finner lämpligt?
 
Fast att inte VILJA gå och ta Covid som en ursäkt är ju inte samma sak som att bör man avstå pga smittoläget, vilket var TS fråga.

Folkhälsomyndigheten har hävt merparten av alla restrektioner och samhället har öppnat upp då situationen inte bedöms som hälsofarlig längre.

Som Covidläget ser ut idag så kommer Covid i olika mutationer finnas kvar i många år till. Men i lindrigare varianter som tex omicron nu visat. Vi får lära oss att leva med det.
Ja, nu bör man betrakta covid(om man är vaccinerad) som vanlig säsongsinfluensa eller vinterkräksjukan typ
 
Här där vi bor har vi stor spridning av omicron vidare med massor av sjuka. De flesta tämligen lindrigt men lokala sjukhuset har inte tidigare haft så här många covid patienter så alla har inte den lindriga varianten. Jag och min man har ännu inte varit sjuka, vi har vuxna barn så vi är inte speciellt utsatta för smitta i vardagen. Distansjobbar också.

Inkommande helg är vi bjudna på fest ute på restaurang. En tidigare studiekompis till min man, de är ett gäng som brukar träffas en gång varje sommar och vid varandras jämna födelsedagar när de firar stort. Ingen som jag känner och inga vi umgås med som par. Och jag tvekar och undrar om det är värt smittorisken eller om jag bara är fjantig som tänker så? Inser givetvis att vi kan bli smittade "överallt" just nu och att vi får ta det när det kommer men det känns ändå som annat än att medvetet utsätta sig på en större fest. Eller?
Är ni vaccinerade? Du skriver inget om det, och för mig skulle det vara en rätt viktig del i beslutsunderlaget. 🙂 Jag är trippelvaccinerad och hade gått om jag hade velat.
 
Diskussionen gäller väl hur en enskild person, TS i detta fallet, ska/kan/bör se på att gå på fest på restaurang när hen i övrigt fortfarande är ganska försiktig/restriktiv?

Självklart kan vi som samhälle inte fortsätta ha restriktioner i all evighet, men som enskild kan man ju ändå fatta ett beslut om att skydda sig/vara försiktig i den utsträckning man finner lämpligt?
Vi kanske tolkar ursprungsinlägget olika?
Jag tolkar det som om TS undrar om det är olämpligt att gå pga covid. Inte att hen själv är direkt rädd för covid för egen del.

För att sammanfatta så är man rädd för covid och känner ett behov av att begrännsa sig nu så är det helt ok. Men då får man räkna med att fortsätta med det i många år till för covid kommer troligtvis att finnas kvar i diverse mutationer för många år frammåt. Kanske för alltid.

Vill man inte gå och hänvisar till covid så är det okej, om man lever så skyddat i sitt övriga liv och inte utnyttjar det som en ursäkt.

Det finns inga restrektioner mot att gå på fest så i samhällets ögon är det helt ok. Utom i vissas ögon då (och då menar jag inte dig utan extremfall)
 
Tack för alla kommentarer, är jättebra att få bredda sitt eget tänkande.

Vi är båda trippel vaccinerade och vad vi vet grundfriska. Vi lever i vardagen inte fullt isolerat utan umgås med våra vuxna barn, handlar vid stormarketar, äter ute ibland osv men allt sånt är möjligt att göra med att hålla visst avstånd och känns inte som "högrisk" för att bli smittad eller för att smitta andra om det skulle visa sig man själv var den som smittade andra. Vi håller nere risken för att bli smittade i vardagen men inte tagit bort den.
 
Öh, var det ens frågan?
Jag tror faktiskt vi missuppfattar varandra. Jag vet att det inte finns några direkta restriktioner längre och att ansvaret ligger på den enskilde som är rädd, inte att alla andra ska ta hänsyn till eventuellt rädda personer (mer än att jag faktiskt tycker att om man har ett jobb som man kan och får sköta hemifrån behöver du faktiskt inte gå till jobbet med feber eller om du mår illa och resten av familjen har spytt hela helgen, vilket faktiskt har hänt på min arbetsplats).

Men jag tolkade TS som att hon var rädd för corona och att hon var osäker på om hon bör gå? Hade TS känt oh en rolig fest, vad kul! Och inte haft minsta rädsla hade hon med största sannolik inte känt något behov av att skapa tråden? Men det var så jag tolkade TS. Jag menar verkligen inte att folk ska fortsätta leva som under pandemin, det ansvaret får ligga på varje enskild individ om hen är rädd.

Jag kommer också börja klippa mig och gå på hockey igen när det är lite lugnare än det är just nu. Men jag tycker inte att man ska avstå om man inte bryr sig.
 
Min arbetsplats har det svårt med bemanning och det finns inte vikarier. Så därför skulle jag inte gå på fest just nu. Vill inte riskera att behöva vara hemma för att jag blir förkyld/får symptom.
 
Tack för alla kommentarer, är jättebra att få bredda sitt eget tänkande.

Vi är båda trippel vaccinerade och vad vi vet grundfriska. Vi lever i vardagen inte fullt isolerat utan umgås med våra vuxna barn, handlar vid stormarketar, äter ute ibland osv men allt sånt är möjligt att göra med att hålla visst avstånd och känns inte som "högrisk" för att bli smittad eller för att smitta andra om det skulle visa sig man själv var den som smittade andra. Vi håller nere risken för att bli smittade i vardagen men inte tagit bort den.
Isf utsätter ni er i stort sätt redan för iaf omicronsmittan i nästan samma grad. Den är mycket smittsammare än den "vanliga" Coviden som kom i början.
Lite avståndshållande är en droppe i havet när det gäller att skydda sig mot just omicron.
 
Här där vi bor har vi stor spridning av omicron vidare med massor av sjuka. De flesta tämligen lindrigt men lokala sjukhuset har inte tidigare haft så här många covid patienter så alla har inte den lindriga varianten. Jag och min man har ännu inte varit sjuka, vi har vuxna barn så vi är inte speciellt utsatta för smitta i vardagen. Distansjobbar också.

Inkommande helg är vi bjudna på fest ute på restaurang. En tidigare studiekompis till min man, de är ett gäng som brukar träffas en gång varje sommar och vid varandras jämna födelsedagar när de firar stort. Ingen som jag känner och inga vi umgås med som par. Och jag tvekar och undrar om det är värt smittorisken eller om jag bara är fjantig som tänker så? Inser givetvis att vi kan bli smittade "överallt" just nu och att vi får ta det när det kommer men det känns ändå som annat än att medvetet utsätta sig på en större fest. Eller?
Jag skulle gått.
Om jag inte ville skulle jag hittat annan ursäkt.
 
Här där vi bor har vi stor spridning av omicron vidare med massor av sjuka. De flesta tämligen lindrigt men lokala sjukhuset har inte tidigare haft så här många covid patienter så alla har inte den lindriga varianten. Jag och min man har ännu inte varit sjuka, vi har vuxna barn så vi är inte speciellt utsatta för smitta i vardagen. Distansjobbar också.
Inkommande helg är vi bjudna på fest ute på restaurang. En tidigare studiekompis till min man, de är ett gäng som brukar träffas en gång varje sommar och vid varandras jämna födelsedagar när de firar stort. Ingen som jag känner och inga vi umgås med som par. Och jag tvekar och undrar om det är värt smittorisken eller om jag bara är fjantig som tänker så? Inser givetvis att vi kan bli smittade "överallt" just nu och att vi får ta det när det kommer men det känns ändå som annat än att medvetet utsätta sig på en större fest. Eller?
Jag hade under de omständigheterna inte jättegärna gått på en större fest. Visst - man kan inte eliminera risken helt och hållet genom att "hålla sig undan", men det är ju också en fråga om VAD man tycker är "värt det" för att kanske smittas, liksom. Jag tycker inte man har någon skyldighet gentemot samhället längre, i och med att alla restriktioner tagits bort, utan här får ju du/ni helt enkelt bestämma vilken risk ni kan/vill leva med för egen del. Jag hade nog som sagt inte gått. Jag hade kanske inte gått under värsta spridningen av vinterkräksjuka eller influensa heller, dock. Vet att massor av människor inte tänker som jag, men jag gillar inte att vara sjuk och gör vad jag kan för att minimera risken för det. (Och nej, jag är inte "rädd" som en del envisas med att uttrycka det - jag gillar bara inte att bli sjuk)
 
Jag skulle gå utan att tveka, såvida jag faktiskt ville gå såklart. Ska faktiskt iväg på ett liknande evenemang på lördag. Jag är trippelvaccinerad och har väldigt få betänkligheter vad gäller Covid nuförtiden, jag lever i princip som vanligt (men håller mig naturligtvis borta från folk ifall jag skulle få symptom av något slag). Det gäller de allra flesta runtom mig också.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp