Hur vet man att det är rätt plåtar?

Cherarriduracell

Trådstartare
Ett hästköp, från hästhandlare, importhäst med minst en mellanhand mellan födelseland och nuvarande säljare, hästen är enligt säljaren "ren på röntgen". Men man hör ju så mycket om hur det fifflas med plåtar och besiktningar, så hur vet man att plåtarna tillhör just den hästen? Går det? OM nu hästen har rena (gamla) plåtar vid köp, vad gäller rent juridiskt om hästen får besvär om 1,5 år och röntgenfynd upptäcks? Blir det min läxa för att jag inte röntgade om hästen, eller hur blir det?

Ett scenario jag kan tänka mig är typ om säljaren är den som gjort röntgen, i sverige, för inte alls länge sedan (under 3 månader) och denne ger mig full insyn i hästens journal, samt det skrivs in i kontraktet att "plåtar hästen x kroppsdelar y och z från datum bifogas med klinik/veterinärens underskrift" Räknas det fortfarande som att jag uppfyllt min undersökningsplikt då?

100 frågor och jag börjar känna att detta med hästköp är så himla invecklat nu för tiden. Senaste hästen jag köpte sprang vi med på stallplanen lite och så var det bra, men nu kan man ju göra så mycket mer :crazy:
 
om det inte framgår tydligt nog i trådstarten: Hur besiktigar jag denna häst på bästa sätt, för att ha så bra på fötterna som möjligt vid eventuella framtida problem? Den är rätt grön idag (lb) och pris därefter (femsiffrigt) men är tänkt la-msv inom en tvåårsperiod.
 
om det inte framgår tydligt nog i trådstarten: Hur besiktigar jag denna häst på bästa sätt, för att ha så bra på fötterna som möjligt vid eventuella framtida problem? Den är rätt grön idag (lb) och pris därefter (femsiffrigt) men är tänkt la-msv inom en tvåårsperiod.

Jag hade röntgat om.
Håller ju själv på med det där nu och hästen jag är intresserad av är en import, varit i Sverige 1 år, röntgades (i Sverige) för ca ett halvår sedan - ren på röntgen.
Då jag är nojjig och nyligen förlorat en ung häst så röntgade vi om och då hittades en lös benbit som inte fanns för ett halvår sedan.

Jag hade alltså röntgat om hästen, för att jag vill att plåtarna ska visa hur hästen är NU vid köpet.
 
är det någon skillnad om man övertar försäkring? (nu är säkert inte det fallet, men till framtiden vill jag veta)

vilka delar vill man röntga och vad landar det på ungefär prismässigt?
 
är det någon skillnad om man övertar försäkring? (nu är säkert inte det fallet, men till framtiden vill jag veta)

vilka delar vill man röntga och vad landar det på ungefär prismässigt?

Jag är osäker på försäkringsfrågan, så det vågar jag inte svara på.

Vi har röntgat benen (exportröntgen) samt ryggen (men rygg gör inte alla, vi har dock valt att göra det). Kostnaden skiljer mellan klinikerna men för vår benröntgen landade det på 3500kr, 14 bilder.
 
Jag är osäker på försäkringsfrågan, så det vågar jag inte svara på.

Vi har röntgat benen (exportröntgen) samt ryggen (men rygg gör inte alla, vi har dock valt att göra det). Kostnaden skiljer mellan klinikerna men för vår benröntgen landade det på 3500kr, 16 bilder.
när man röntgar rygg, är det manke-ländrygg eller öra-svanstipp? Ska det ändå röntgas är det väl lika bra att röntga ryggen också tänkre jag, är väl där + ben skit som ger symptom oftast finns? Vad landade ben+rygg på för dig ca?

Spelar det ens roll vilken klinik man använder? Röntgen som röntgen? Hästen står nära en evidensia och jag bor nära en annan evidensiaklinik som jag har förtroende för.
 
när man röntgar rygg, är det manke-ländrygg eller öra-svanstipp? Ska det ändå röntgas är det väl lika bra att röntga ryggen också tänkre jag, är väl där + ben skit som ger symptom oftast finns? Vad landade ben+rygg på för dig ca?

Spelar det ens roll vilken klinik man använder? Röntgen som röntgen? Hästen står nära en evidensia och jag bor nära en annan evidensiaklinik som jag har förtroende för.

manke-ländrygg är väl standard, men man kan lägga till nacken. Nu stod säljaren för ryggröntgen så jag vet inte vad den kostar men man kan fråga ju fråga runt bland klinikerna och höra vad det kostar hos dem.
Jag tänker att det inte "SKA" spela någon roll vilken klinik, men det är ju som det är -folk är olika bra, även om de gör samma sak. Jag hade satsat på en klinik som du vet att du har förtroende för.
 
om det inte framgår tydligt nog i trådstarten: Hur besiktigar jag denna häst på bästa sätt, för att ha så bra på fötterna som möjligt vid eventuella framtida problem? Den är rätt grön idag (lb) och pris därefter (femsiffrigt) men är tänkt la-msv inom en tvåårsperiod.

Du röntgar om det du är intresserad av att ha plåtar på. Det finns många mardrömmar vad gäller gamla plåtar.

* de tillhör en helt annan häst
* de är så dåligt tagna att de egentligen inte friskriver något vid en granskning av försäkringsbolagets veterinär
* de har ett tvetydigt ursprung och kan vid en granskning inte godkännas tillhöra hästen

Och sedan det uppenbara: de är inte aktuella.
 
ett exempel från verkligheten:
häst som för 2-3 år sen var ren på röntgen röntgas om nu pga försäljning.
besiktningsveterinär anser det vara UA. Försäkringsbolaget inför reservationer pga fynd.
så, kolla allt med fs bolag före köp.
 
när man röntgar rygg, är det manke-ländrygg eller öra-svanstipp? Ska det ändå röntgas är det väl lika bra att röntga ryggen också tänkre jag, är väl där + ben skit som ger symptom oftast finns? Vad landade ben+rygg på för dig ca?

Spelar det ens roll vilken klinik man använder? Röntgen som röntgen? Hästen står nära en evidensia och jag bor nära en annan evidensiaklinik som jag har förtroende för.

Röntgade nyligen min hästs rygg. Manke-svans. Gick på ca 2200 kr, 3-4 plåtar blev det. Beror väl lite på hur lång ryggen är med. Min är c-ponny och det kan ju bli en plåt mindre där än för en stor häst med längre rygg, men själva priset brukar ju vara fast oavsett.
 
Tänk så vid alla hästköp och speciellt om det är importerade hästar. Alla undersökningar som ingår i en besiktning är färskvara och egentligen förbrukade så fort de är gjorda. Hästen kan ju t ex halka omkull på väg in i stallet/transporten direkt efter.
Så när man vill vara säker så gör man själv en så omfattande besiktning som priset och det framtida användningsområdet av hästen kräver och så nära avslutande av affären som möjligt.
 
De problem jag har sett med importer har inte gällt ev. plåtar. Utan andra problem. De har inte kunnat vara ensamma, har aldrig gått i normal hage och håller på att slå ihjäl sig på ojämn mark, en gick inte att sko, en annan inte att sitta upp på. En annan gick bara att lasta i lastbil. En annan var krubbitare.

Nu är ju det är ingen vetenskaplig studie, utan bara egna erfarenheter, men jag har en känsla av att många importer är typ välridna. Sen slutar det där, det är många luckor i hantering och många har oönskade beteenden. Dock är alla UA på röntgen.
 
De problem jag har sett med importer har inte gällt ev. plåtar. Utan andra problem. De har inte kunnat vara ensamma, har aldrig gått i normal hage och håller på att slå ihjäl sig på ojämn mark, en gick inte att sko, en annan inte att sitta upp på. En annan gick bara att lasta i lastbil. En annan var krubbitare.

Nu är ju det är ingen vetenskaplig studie, utan bara egna erfarenheter, men jag har en känsla av att många importer är typ välridna. Sen slutar det där, det är många luckor i hantering och många har oönskade beteenden. Dock är alla UA på röntgen.

Mina erfarenheter av importer är precis tvärtom. :)
 
Har ringt och pratat med min vet, han tyckte inte ny röntgen var nödvändigt, om den är röntgad i sverige. Enligt honom skule det vara grund för hävande av köp OM det är fifflat med bilderna och sådant vill ingen vet utsätta sig och sitt yrkesutövande för.

Däremot pratade vi även om nyare fynd, nån ledinflammation osv om det upptäcks om jag får problem om ett par månader. Det kan vara svårt att tidsbestämma exakt och då falla på mig.

Typ.

Samtidigt så vet jag inte riktigt, det är 25 mil mellan kliniken "där" och min klinik. Jag är orolig för att "där"-kliniken är i maskopi med säljaren men det har väl egentligen ingen klinik i en större kedja någon nytta alls av att vara, om man tänker logiskt? Båda klinikerna är i samma kedja. Tänkte hur eller som skicka bilderna till den vet på min klinik som jag varit hos innan så får de säga sitt om bilderna, varesig det är de gamla eller nya bilderna.

Först ska jag i alla fall provrida så får jag ta beslut efter det. Det är väl bra för mig och försäkringen att ha ua-plåtar nytagna just när jag tecknar försäkringen, även om jag inte tecknar fulla livvärdet i a1? Det hjälper väl till OM man vill höja den i framtiden?
 
Be kliniken där skicka bilderna till din vet för granskning. Jag hade röntgat om hästen, både som säljare och köpare. Mkt kan hända under ett par månader, och jag vill inte stå för en skada som kan ha uppkommit hos säljaren när det så lätt kan upptäckas innan köp.
 
Har ringt och pratat med min vet, han tyckte inte ny röntgen var nödvändigt, om den är röntgad i sverige. Enligt honom skule det vara grund för hävande av köp OM det är fifflat med bilderna och sådant vill ingen vet utsätta sig och sitt yrkesutövande för.

Däremot pratade vi även om nyare fynd, nån ledinflammation osv om det upptäcks om jag får problem om ett par månader. Det kan vara svårt att tidsbestämma exakt och då falla på mig.

Typ.

Samtidigt så vet jag inte riktigt, det är 25 mil mellan kliniken "där" och min klinik. Jag är orolig för att "där"-kliniken är i maskopi med säljaren men det har väl egentligen ingen klinik i en större kedja någon nytta alls av att vara, om man tänker logiskt? Båda klinikerna är i samma kedja. Tänkte hur eller som skicka bilderna till den vet på min klinik som jag varit hos innan så får de säga sitt om bilderna, varesig det är de gamla eller nya bilderna.

Först ska jag i alla fall provrida så får jag ta beslut efter det. Det är väl bra för mig och försäkringen att ha ua-plåtar nytagna just när jag tecknar försäkringen, även om jag inte tecknar fulla livvärdet i a1? Det hjälper väl till OM man vill höja den i framtiden?
Nu vet jag inte priset och statusen på den du köper av, om det är en privatperson eller näringsidkare. Men att ta råd av en veterinär när det gäller det juridiska vid ett hästköp ska man nog akta sig för.
För det du skriver att din veterinär har sagt stämmer inte riktigt, hur "fel" kan man inte säga utan att veta mer. Gamla plåtar har inget värde och det händer att man fuskar med dom.
När man inte vet på prisklass och vad det är för säljare privatperson/näringsidkare går det inte att säga din veterinär gör att det ÄR grund till att häva köpet. Så ta inte mer juridiska råd av ven veterinär än du tar veterinära av en jurist.
För att fiffla med bilderna är inte direkt reglerat i köplagstiftningen utan handlar mer om brottsbalken och bedrägeri.

Sedan är det bortkastade pengar att låta en veterinär granska de gamla plåtarna. Vill du ha koll på röntgenresultat så är det nya bilder som gäller.
När det gäller försäkring så har du inte någon hjälp i framtiden av plåtar som du tar nu. Utan om du vill höja så kommer antingen bolaget att göra det rakt av direkt eller kräva en besiktning med ev röntgen beroende på hur högt belopp det rör sig om.

När det gäller nyare fynd och en ny röntgen så är det ju klart att om dom inte finns nu och kommer om någon månad så har dom kommit efteråt.
 
När det gäller försäkring så har du inte någon hjälp i framtiden av plåtar som du tar nu. Utan om du vill höja så kommer antingen bolaget att göra det rakt av direkt eller kräva en besiktning med ev röntgen beroende på hur högt belopp det rör sig om.

Jag ska givetvis fråga försäkringsbolaget om de försäkringsfrågor jag har. Jag kommer antagligen röntga hästen hur eller som då min nuvarande visade sig ha röntgenfynd som ingen visste hur länge de har funnits. Det jag tänker ang föräskringsbolaget är att om de får de plåtar som tas vid besiktningen nu, har de koll på hästens status när försäkringen tecknas, och därav "vet" de att hästen var ren när de började ansvara för den?
 
Det jag tänker ang föräskringsbolaget är att om de får de plåtar som tas vid besiktningen nu, har de koll på hästens status när försäkringen tecknas, och därav "vet" de att hästen var ren när de började ansvara för den?
Det som det har betydelse för är det belopp som hästen försäkras för nu inte vid en ev höjning i framtiden. Finns det något då kommer det bli reservation för det vid en höjning.
 
Det som det har betydelse för är det belopp som hästen försäkras för nu inte vid en ev höjning i framtiden. Finns det något då kommer det bli reservation för det vid en höjning.
aha, okej. Det jag fick till mig då min hästs försäkring skulle höjas var att det behövdes vet-undersökning just när man höjde över gränsen, därefter var det ingen stor grej om man skulle höja från tex 60-80. Men det var kanske då-regler och individuellt mellan bolagen. Hur elller som blir det något att kolla med just det bolaget jag väljer, om det inte finns en försäkring att ta över.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp