Fast i kön kan det ju stå någon som jag, som stått i alla möjliga köer i ungefär 20 år för att jag råkar vara en människa som gillar att kratta för valmöjlighet längre fram, och dessutom är fostrad till att se efter mina möjligheter. Samtidigt finns det tex en kvinna som snabbt behöver flytta ifrån sin partner, för sin och sina barns skull. Hon hade kanske inte räknat med att vara tvungen att snabbt flytta, samtidigt som det pga jobb och skola inte är sådär "bara" att byta stad och sammanhang. Vem är det mest rättvist får en ny bostad? Jag, som redan har ett bra boende och kanske bara är sugen på något större för att få det där arbetsrummet som jag är lite sugen på, eller hon? Finns det något sådant som ett helt 100% rättvist system?
I mina ögon finns det inget sätt att nå 100%-ig rättvisa, och man får balansera behoven så gott det går och åtminstone försöka fördela enligt "en in, en ut" och att man inte ska få byta eller förtur på falska premisser. Uppfattningen om vad som är rättvist är ju liksom olika.