Bukefalos 28 år!

hyra hästsläp??

K

karuso_00

var med om en otrevlig upplevelse ang att hyra släp.
hyrde på en bensin mack o skulle åka o träna. för andra gången i min hästs liv så gick han bara raka vägen in i transporten... :love:
allt var klart o vi rullade iväg, när vi kommit en bit på vägen, fortfarande på den privata grusvägen, så tappar transporten ena hjulet............:confused:
hur kan detta vara möjligt? ska jag som hyr transporten vara tvungen att kolla hjul o dylikt på den eller :confused:
nu hände det ju inte så mycket, som tur är, eftersom jag bara körde i max 25 km/h..... men tänk om det hade hänt på motorvägen????:eek: :eek: :eek:
jag blir så ledsen bara jag tänker på det... hästokunniga människor som är så noncalanta är så fruktansvärt tragiskt tycker jag:cry:

var bara tvungen att få skriva av mig lite:crazy:
 
Sv: hyra hästsläp??

Visst är det olyckligt, och man kan tycka att uthyraren skall se till att sånt inte händer. Lik förbaskat är det förmodligen förarens ansvar - att kolla så att släpet funkar som det skall när man kopplar på det.
 
Sv: hyra hästsläp??

Jag trodde faktiskt att alla ansvarskännande hästägare (d v s de som inte är nonchalanta) kontrollerade släpet innan de lastar häst i det.

Är inte det en självklarhet? Det är ju många punkter som ska kollas av innan det är dax att lasta, hjulen är bara en av dem... Oavsett om det är lånat på mack, av kompis eller ens eget.
 
Sv: hyra hästsläp??

När jag hyr/lånar släp vänder jag uppochner på hela släpet INNAN det rullar från det ställe jag lånar det! Jag kollar ALLT!
Jag använder mig av följande koll lista:
*Kollar golvet
*Kollar bommar, och utlösning hur de sitter fast osv.
*Lämmen och hur den öppnas stängs om den gnisslar mycket att mattan är hel osv.
*Att framdörren går lätt att öppna och att den låser ordentligt
*Överlämmen ibak hur man släpper ner den hur man sätter upp den och så kollar jag att den fäster ordentligt i nedfällt läge
*Däck. Kollar lufttryck, mönster och att det sitter ordentligt.
*Lampor. Kollar så blinkers och liknande funkar
*Draghansken kollas så att den är hel och att den låser ordentligt.
*Insidan av transporten. Kollar golv och väggar mellan vägg och sånt efter vassa hörn och skador.
*Bromsar brukar köra lite fram och tillbaka och kola så bromsarna är okej

Hittar jag det minsta fel anmäler jag det till uthyraren och de får åtgärda detg innan jag hyr transporten!

Jag tycker att uthyraren bort kolla släpet efterr varje gång det varit uthyrt! Tyvärr så är det inte allt förmånga som gör det. Så man tjänar på att kolla igenom släpet själv istället :)
 
Sv: hyra hästsläp??

Även om du har ditt eget släp och kollar EFTER varje tur, fråntar det ju dig inte ansvaret att kolla FÖRE varje tur. Det är ju då det kan hända något, när man kör. Väldigt lite händer med släpet uppställt på stallbacken (om ingen stjäl det).

Vad jag menar är, att även om uthyraren kontrollerar att släpet är OK när det återlämnas, är det ingen garanti att någon inte fipplat med det innan nästa hyrestagare hämtar det.
 
Sv: hyra hästsläp??

Visst bör man kolla släpet själv. Men samtidigt så betalar man ju faktiskt för lånet. Alltså ska en viss service ingå där. Tex. att grejorna är såpass iordning att iaf hjulen sitter kvar.

Vissa saker är ju inte lätta att upptäcka heller. Handlar det om en förslitning i axeln som leder till att den plötsligt brister så är det ju inte alltid man kan se detta innan genom att bara titta in under.
 
Sv: hyra hästsläp??

burton skrev:
Visst bör man kolla släpet själv. Men samtidigt så betalar man ju faktiskt för lånet. Alltså ska en viss service ingå där. Tex. att grejorna är såpass iordning att iaf hjulen sitter kvar.

Vissa saker är ju inte lätta att upptäcka heller. Handlar det om en förslitning i axeln som leder till att den plötsligt brister så är det ju inte alltid man kan se detta innan genom att bara titta in under.

Man kanske måste betala en slant extra för att få ett släp där hjulen sitter kvar?:rofl: Sorry...

Hur gick det,tippade släpet eller var det en boggie? Hur reagerade hästen?
 
Sv: hyra hästsläp??

ja asså han blev ju lite skraj men inte så farligt...
det var ju ett enaxlat släp så det stod ju lite snett om man säger så... det tog 40 min att lasta honom förra helgen när vi skulle till tävling, 20 min när vi skulle hem....

svar till alla andra: så ni tar inte förgivet att allt är i ordning som det ska när man betalar 600 kr för att hyr ett släp i knappt 12 timmar????
det gjorde jag, dum som jag är, o iomed det så är jag en noncalant hästägare:confused: :confused: :confused:
 
Sv: hyra hästsläp??

Det är alltid förarens ansvar att se till att fordonet (gäller även släpet) är i trafikdugligt skick, är det inte det kan man aldrig skylla ifrån sig.



Ytterligare en orsak till att jag anser att man inte borde få dra släp öht utan E-behörighet (alltså utbildning). Sådant får man lära sig under utbilningen. Utbildning minskar (OBS inte eliminerar) risken för olyckor markant.
 
Sv: hyra hästsläp??

karuso_00 skrev:
o iomed det så är jag en noncalant hästägare:confused: :confused: :confused:

Nej det tycker jag inte.

MEN

Jag tycker att du eller vem det nu var som körde ekipaget (bil och släp) är en mycket nonchalant trafikant som faktiskt struntar i trafiklagarna. Det är alltid förarens ansvar att ta reda på vilka regler som gäller.

Det kunde ha hänt en mycket värre olycka än att din häst råkat illa ut. Skräckscenariot med motorvägskörning och ett hästsläp som krockar med en fullsatt buss är ju inte omöjligt. :eek:
 
Sv: hyra hästsläp??

Ett hyrsläp jag lånade en gång tappade högerhjulet på motorvägen, med två fjordingar i skåpet. Det lutade lite, men det välte inte och när jag pratat med polisen om det vid ett senare tillfälle sa de att det ska i regel inte välta, och kör man tillräckligt fort så bildas en luftficka mellan navet och vägbanan, så att man hinner oftast uppfatta vad som hänt innan släpet börjar luta.

En vän till mig har råkat ut för samma sak, och hon är extremt noggrann med att kolla att allt sitter där det ska, så det kan hände den bästa. Vill man försäkra sig om att inget hjul ramlar av så får man nog skruva av dem och kontrollera bulten innan varje tur med släpet... Och oavsett hur noggrann man är så är det nog få som gör det, va? En sliten bult kan gå av när man minst anar det, och då spelar det ingen roll om den är åtdragen eller inte, och det syns inte så länge man inte skruvar av hjulet och tittar efter.
 
Sv: hyra hästsläp??

Det är ruskigt dåligt!! Vi hittade t.o.m ett dött djur i vårat hyrsläp en gång. Då fick min pappa nog och köpte en skruttig transport som duger mer än bra! Kostade väl ca. 20 000 . Man sparar på det, inget konstigt joks har hänt med den, det är ens egen. Mitt råd, om du åker iväg någongång ibland elelr har en egen häst, köp en transport! Tänk om du akut skulle behöva åka till veterinäern, då är det itne rolgit att stå där utan transport.
 
Sv: hyra hästsläp??

En skruttig transport för 20.000:- låter dyrt...? Jag köpte min fin-fina nyservade transport med nytt tak och baklem för 25.000:-. Har sett skruttiga släp på annons för runt 10.000:- men aldrig så mycket som ni betalade. Bara fundersam, inte kritik.
 
Sv: hyra hästsläp??

Skruttigt? Jag betalade 21.000 för mitt släp som var i helt ok skick! Nu efter 2,5 år så har jag bytt golvet och ska måla det i sommar men inte skulle jag kalla det för skruttigt?
 
Sv: hyra hästsläp??

*lånar*
Skruttigt?? Jag gav 11.500:- för mitt trane från början av 90-talet och det får jag nog säga är i toppskick. Inte många repor och taket är kritvitt utan sprickor eller andra missfärgningar.
Då var det också nybesiktigat och nyskattat när jag köpte det.
 
Sv: hyra hästsläp??

karuso_00 skrev:
ja asså han blev ju lite skraj men inte så farligt...
det var ju ett enaxlat släp så det stod ju lite snett om man säger så... det tog 40 min att lasta honom förra helgen när vi skulle till tävling, 20 min när vi skulle hem....

svar till alla andra: så ni tar inte förgivet att allt är i ordning som det ska när man betalar 600 kr för att hyr ett släp i knappt 12 timmar????
det gjorde jag, dum som jag är, o iomed det så är jag en noncalant hästägare:confused: :confused: :confused:
Det är klart att det är förarens ansvar men jag kan ju villigt erkänna att jag inte skulle kolla att hjulen satt fast ordentligt om jag hyrde ett släp. :o
Det som Yggdrasil skriver ovan kollar väl de flesta av men det där med hjulen...
Men det är ju himla bra att du skriver en sån här tråd så att vi andra som är nonchalanta hästägare blir upplysta om att vi är just det! ;)
 
Sv: hyra hästsläp??

Kör man släpet hem till sin gård från macken så ser man ju då om allt sitter kvar. Då tror man ju inte att grejorna ska börja ramla av bara för att man ställt en häst däri.

Verkar allt uppföra sig som det ska på vägen hem så förutsätter man ju att allt är okej. Men saker kan ju hända. Typ igår rullade min bil till stan utan problem, idag stannade den utan att förvarna att den skulle göra det.
 

Liknande trådar

Äldre Vilken bil ska jag ha? Bor på landet med grusvägar runt gården och åker ca 2 km grusväg för att komma ut på landsväg. Åker till arbetet...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 528
Senast: Riru
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp