Sv: Idag har jag beställt ett (O')Boj-släp!! =)
Folksam har en speciell försäkring för hästtransporter så försäkringen där blir inte så dyr även om släpets totalvikt överstiger 2000kg.
/Cats
Nu har jag fått svar från Boj angående viktändringar:
Alltså det skiljer inte från tillverkare till tillverkare. Reglerna har blivit hårdare av någon konstig byråkratisk anledning. Jag är lite för dålig för att veta exakt men det som ska till är en konstruktiv förändring på släpet, exempelvis påskjutsanordning. Jag tror att importsläpen inte direkt har påskjutsanordningar hemma och jag vet att det är svårt att få ett intyg från tillverkaren, så det är nog därför som det är svårare på importsläpen. Sen får man se till vilken påskjutare/kulhandske som sitter på från början. Sitter det ”fel” sort så går det inte.
Jag passade på att fråga om det går att väga upp en Clasic 220 från 1990 till 2100 och fick följande svar:
Har du en 220 och sätter på en högre påskjutare så går det att typa in den i 2100kg, så då går det alltså. Problemet är att försäkringen blir betydligt högre ca 2500kr istället för 300kr.
Har du så dyr försäkring...?
Folksam har en speciell försäkring för hästtransporter så försäkringen där blir inte så dyr även om släpets totalvikt överstiger 2000kg.
/Cats