Ingen fart på agilitytävling

Nova123

Trådstartare
Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt roligt. Hon har haft bra med fart och har inte haft något problem med blåbärstävlingar. Första gången tyckte hon det var lite intressant med publiken men efter det ökade jag bara på farten vid publiken och försökte hålla hennes fokus och efter det har det inte varit några problem med de. I mitten av februari löpte hon, första tävlingen efter det gick det super och hon sprang på som vanligt. Men det tre gånger vi har varit på blåbärstävlingar efter det har hon travat runt hela banan. Jag fick henne an av runderna att springa på med hjälp av godis leksak i handen men det var fortfarande väldigt långsamt och inte som innan. Jag har försökt att gå ner mycket till grunderna öva bara på att hoppa enstaka hinder och hoppa rakstäckor för att få upp farten och det har gått super bra och när vi tränar hemma är hon jätteduktig. Vad ska jag göra kommer de gå över av sig själv eller ska jag arbeta upp farten? Hon är inte intresserad i leksaker men jag ska försöka träna upp det så man kan belöna med dem. Under denna tiden övade vi väldigt mycket på slalom, skulle hon kunnat tyckt att det blev tråkigt för vi tränade för mycket på det? Jag har minskat träningen med de så vi tränar inte lika ofta längre. Vi tränade ett tag nästan varje dag men max fem minuter. Hon blir väldigt glad direkt när hon ser hinder och gillar att hoppa och springa tunnlar. Har ni några tips?
 
Senast ändrad:
Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt roligt. Hon har haft bra med fart och har inte haft något problem med blåbärstävlingar. Första gången tyckte hon det var lite intressant med publiken men efter det ökade jag bara på farten vid publiken och försökte hålla hennes fokus och efter det har det inte varit några problem med de. I mitten av februari löpte hon, första tävlingen efter det gick det super och hon sprang på som vanligt. Men det tre gånger vi har varit på blåbärstävlingar efter det har hon travat runt hela banan. Jag fick henne an av runderna att springa på med hjälp av godis leksak i handen men det var fortfarande väldigt långsamt och inte som innan. Jag har försökt att gå ner mycket till grunderna öva bara på att hoppa enstaka hinder och hoppa rakstäckor för att få upp farten och det har gått super bra och när vi tränar hemma är hon jätteduktig. Vad ska jag göra kommer de gå över av sig själv eller ska jag arbeta upp farten? Hon är inte intresserad i leksaker men jag ska försöka träna upp det så man kan belöna med dem. Under denna tiden övade vi väldigt mycket på slalom, skulle hon kunnat tyckt att det blev tråkigt för vi tränade för mycket på det? Jag har minskat träningen med de så vi tränar inte lika ofta längre. Vi tränade ett tag nästan varje dag men max fem minuter. Hon blir väldigt glad direkt när hon ser hinder och gillar att hoppa och springa tunnlar. Har ni några tips?
Låter lite som min hund, han är snäll och är tex jätteduktig på lydnaden men han ser heller inte riktigt någon vits med att stressa eller skynda fram till något vilket gör att han inte är så kvick som han behöver vara för att vinna någonting. Han tar det i sin takt och det är så han är i sin personlighet och jag har bara accepterat att han aldrig kommer bli en kvick och allert hund på det sättet. Men han har kul ändå med det vi gör.

Däremot när vi upptäckte nosework, där är han kvickare och mer intensiv och målmedveten. Antar att det är för att han ser liksom en mening med det, han tycker det är kul.
 
När du tränar, tränar du tävlingslikt då? Själv gjorde jag misstaget att på lydnadsträning belöna varje moment, sedan gå in på tävling och då inte belöna förrän vi tagit oss genom alla moment. Självklart lärde sig hunden att det var extremt tråkigt på tävling, med resultatet att hon var fantastisk på träning och såg ut att gå i sömnen på tävling.

Jag fick tänka om, börja om, och träna upp allt så att vi kunde ha samma belöningsfrekvens på träning som på tävling. Och verkligen tänka på att träna i alla miljöer så att hon inte brydde sig om eventuella störningar. Det tog tid, men blev i slutänden väldigt bra.
 
Tänker också om hon blir väldigt påverkad qv skendräktighet? Vår äldsta hund gick i princip inte att träna eller tävla efter löp när hon kom in i skendräktighet då hon bara snigla fram.

Gå tillbaka till grunder, korta sekvenser, mycket belöning under tiden och fokusera på glädje och belöningsträning. Att envisas köra banor när hunden inte vill gör inget positivt just nu utan ta upp banträningen när farten kommit tillbaka.
Passa på att detaljträna tex avslut på kontaktfältshinder, smälleken med gunga osv.

Om det är skendräktighet kommer det släppa men det kan vara en bra idé att tex bara köra en start och så två hinder till och belöna även på tävling några gånger. Vår äldsta hund blev även långsam när hon kom på att hon måste springa en hel bana innan belöningen kom. För hennes fart så blev det att man offrade en tredjedel av tävlingsloppen på att slänga fram en belöning tidigt på banan. Samt de gånger det ändå blev fel eller disk passade man på att belöna innan målgång.
 
Angående slalom så gör det lättare! Vet inte vilken metod du kör men en metod där hunden för belöning ofta för liten insats är vad jag rekomenderar tills de börjar se "pinnarna" som nåt positivt. Antingen öppen allé där det lätt att bara springa igenom eller köra fyra pinnar eller bara ingång typ.
Jag har fyra Rusta pinnar i trädgården utställda som allé till den yngsta så kör vi nån gång per dag att hon bara springer igenom och får belöning. Sen kommer vi snäva ihop dem och sen börja lägga till pinnar. Dessutom kör vi bågar ibland i hallen med allé på fullt slalom och hon börjar bli supertaggad på slalom fast vi kört det ett handfull gånger bara.
 
2 månader sen löp, lagom tid för att bli skendräktig. Kan vara så enkelt och då borde hon få mer fart igen när det är över.
Det är de vi har trott. Hon är bara 2 år och har endast löpt två gånger och förra gången hade vi inte startat med agility. Men hon har visat lite av samma tecken som förra gången. Så förhoppningsvis kommer det bara gå över efter ett tag😄

Hur "excited" ar du? Om du hoppar runt och ar super engagerad drar du ocksa med dig hunden. Men bade @Red_Chili och @snorp har definitivt nagot att tanka pa.
Det är en grej jag har försökt förbättra nu efter hon blivit långsammare. Har varit inne och sökt på många tips på fart🤭 Jag brukar vara väldigt överdriven och högljudd, men kan enkelt tysta ner mig när det är andra människor i närheten och det blir inte riktigt bättre när jag också är lite nervös. Men jag har försökt mer överdrivet för att hon ska tycka det blir ännu roligare.

Tänker också om hon blir väldigt påverkad qv skendräktighet? Vår äldsta hund gick i princip inte att träna eller tävla efter löp när hon kom in i skendräktighet då hon bara snigla fram.

Gå tillbaka till grunder, korta sekvenser, mycket belöning under tiden och fokusera på glädje och belöningsträning. Att envisas köra banor när hunden inte vill gör inget positivt just nu utan ta upp banträningen när farten kommit tillbaka.
Passa på att detaljträna tex avslut på kontaktfältshinder, smälleken med gunga osv.

Om det är skendräktighet kommer det släppa men det kan vara en bra idé att tex bara köra en start och så två hinder till och belöna även på tävling några gånger. Vår äldsta hund blev även långsam när hon kom på att hon måste springa en hel bana innan belöningen kom. För hennes fart så blev det att man offrade en tredjedel av tävlingsloppen på att slänga fram en belöning tidigt på banan. Samt de gånger det ändå blev fel eller disk passade man på att belöna innan målgång.

Detta är min första hund och det tecken hon visade mest förra gången var att hon inte ville gå promenader och lämna hemmet med nån annan än matte(när jag skriver detta känns det inte så konstigt att hon skulle inte vilja springa när hon inte vill gå (Samt jag är lillmatte😊)).
Vi har övat mycket grunder och korta raksträckor och tycker det har gått väldigt bra. Hon springer på fint och är superduktig.


Jag tror det börjar bli bättre nu med farten. Vi var på en tävling idag(alla tävlingarna bokades in innan hon blev började bli långsam) och hon var helt fantastisk första rundan. Hon sprang på jättebra hela vägen, en vägran men vinst på hennes första tävling och jag kan inte vara stoltare. Andra rundan gick inte lika bra och där blev hon långsammare men jag tror att hon var lite trött. Men super stolt över henna och det känns som den långsamma tiden börjar komma tills sitt slut(förhoppningsvis).

Tack så mycket för alla era svar, har skrivit ner alla i hjärnan och ska ta med dem till nästa träning Hon är inte riktigt den snabbaste hunden så om ni har bra tips för att få upp fart så får ni gärna skriva dem☀️
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 223
Senast: Acto
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 348
Senast: zarmino
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
696
Senast: Trassel12
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
750
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp