Bukefalos 28 år!

Inre bo för jättekanin

MikaTela

Trådstartare
Sitter och skissar på att bygga bur till en BJ.

Dock så undrar jag hur stort det inre boet ska vara och storleken på ingången till det.

Har läst på flera ställen att det med fördel ska vara lite mindre så dom kan bädda och hålla värmen i det?

Vill helst slippa bygga om sen när kaninen är vuxen bara för man inte tänkt efter. :)
 
Sv: Inre bo för jättekanin

Antar att du klurar på utebur, inne kan de nog hålla värmen ändå. Minsta bolådemått för hona med kull är ju l 45 x b 35 x h 30 cm (enligt jordbruksverkets regler), men jag vet inte... jag tycker det låter väldigt litet, även om man bara skulle ha en BJ utan ungar där.
 
Sv: Inre bo för jättekanin

Ja en utebur, jo tycker känns som ett litet mått för en BJ.
Men är svårt att avgöra då jag inte har tillgång att mäta en vuxen BJ och iakta hur dom helst ligger och sover när det är kallt.
 
Sv: Inre bo för jättekanin

Min TJS ligger nästan alltid utsträckt och sover... Och då blir han minst 50cm låååång:-)
I vintras låg han likadant! Men han valde oftare att ligga i halmen än vad han gör nu när det är plusgrader.
 
Sv: Inre bo för jättekanin

Jag har möjlighet att göra det inre boet 80 cm långt, så frågan är höjd och bredd då.
Kommer även vara en öppen del av buren och sen en port ut i en utegård där den kommer ha möjlighet att välja själv om den vill vara eller inte.
 
Sv: Inre bo för jättekanin

Har en BJ själv, men han har en egen hästbox + stallgång att vara på. De behöver stora ytor att vara på annars blir de som Pms kärringar = inte trevliga.

Ska gå ut och mäta min kille sen, för det man måste tänka på är att de har plats för sina stora öron och de blir höga när de sitter. Men som sagt, jag åter kommer om ett tag.
 
Sv: Inre bo för jättekanin

Har en BJ själv, men han har en egen hästbox + stallgång att vara på. De behöver stora ytor att vara på annars blir de som Pms kärringar = inte trevliga.

Ska gå ut och mäta min kille sen, för det man måste tänka på är att de har plats för sina stora öron och de blir höga när de sitter. Men som sagt, jag åter kommer om ett tag.


Har varit ute och mätt SvenHarry, ca 50 cm hög när när han sitter, längden är ca 60 cm när han sitter. Nu är inte han så stor för att vara en BJ ca 8,5 kg. Vår förra, Åke vägde 10 kg.

Lycka till med ditt bur bygge och till kaninen!
 
Sv: Inre bo för jättekanin

Tack snälla. :)
Ja detta är bara ytan den själv kommer ha sen kommer den få springa av sig lös i den större hundgården under uppsikt och även promeneras med. :)
 
Sv: Inre bo för jättekanin

Tack för din hjälp!! :D
Boet kommer även vara löstagbart så skulle kanin växa ur det kan jag bygga nytt i värsta fall.
Men man kan ju iaf försöka göra det bra från början. :)
 
Sv: Inre bo för jättekanin

Varför just BJ? har en granne som föder upp sådanna och sedan äter dem :crazy:, han har blivit anmäld då han har dem i alldeles för små och skitiga burar, en och en.

Har själv alltid haft små dvärgkaniner, mkt sötare!
 
Sv: Inre bo för jättekanin

Varför skulle jag INTE vilja ha BJ bara för din granne föder upp såna till slakt och nu blivit anmäld för att HAN har för små och skitiga burar?

Jag vill inte ha en liten kanin, hade jag velat det hade jag ju skaffat det istället! :)
 
Sv: Inre bo för jättekanin

BJ'n är underbara, både till lynnet och utseendet tycker jag! :love: Stora kaniner är så ljuvliga till sättet, min nästa kanin ska definitivt vara en BJ!
 
Sv: Inre bo för jättekanin

Håller helt med. SvenHarry är den andra BJ vi har och skulle det bli aktuellt med nån mer kanin om nått år, då finns det bara en ras ;)

Vi har haft många trevliga kaniner genom åren, men BJ är mer som en blandning av kanin, katt och hund. Blir otroligt lätt tama och framför allt rumsrena, mycket lättstädat :laugh:
 
Sv: Inre bo för jättekanin

Varför just BJ? har en granne som föder upp sådanna och sedan äter dem :crazy:, han har blivit anmäld då han har dem i alldeles för små och skitiga burar, en och en.

Har själv alltid haft små dvärgkaniner, mkt sötare!

Vad är det för fel att föda upp kaniner till slakt? Oavsett ras? Kaniner är i grund och botten produktionsdjur. Precis som kossor som går till slakt, men det kanske inte är lika illa för dom är ju inte så söta??

Att han har dom i för små och skitiga burar är ju inte OK, kaninen ska ju ha ett bra liv och en bra livsmiljö - även om de föds upp just för slakt,

Lite OT, sorry.

Till TS: Det gör väl inte så mycket om bodelen blir för stort. Tryck in en massa go halm så blir det varmt & mysigt ändå. Till vår första kanin, en 1.7 kg tung korsning, hade vi en bodel som var ca 50x50x50. Ingången var relativt liten 15x15 cm och där inne hade vi alltid en massa go halm. Så varmt var det där inne.
 
Sv: Inre bo för jättekanin

Kanske bara jag, men tkr det känns väldigt osmakligt, okej om det skulle vara krig och brist på mat, men annars, nej aldrig. Skulle aldrig käka kanin. Inte heller hund, katt, marsvin och liknande.
 
Sv: Inre bo för jättekanin

Det är ju upp till var och en vad man äter!
Fina med att föda upp själv är att man vet hur djuret haft det under sin uppväxt.
 
Sv: Inre bo för jättekanin

Jo det är sant. Men skulle du kunna tänka dig att äta upp din BJ sen?

för mej skulle det vara otänkbart att äta upp en kompis, men så är jag ju sentimental vad gäller det.
 

Liknande trådar

Däggdjur Jag tog över en hankanin, tog den till veterinären för kastrering, veterinären sa att han redan var kastrerad, köpte två honor…NU är han...
Svar
3
· Visningar
1 173
Senast: fejt
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 050
Senast: tanten
·
Övr. Djur Hejsan alla! Min lillasyster ska skaffa en dvärghamster. Men har läst att de eventuellt vill bo två. Stämmer det? Och om det stämmer vad...
Svar
9
· Visningar
1 417
Senast: Dopy
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 565
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp