Inspirerad av Nevin - ny bil 2 ;)?

ako

Trådstartare
Blev inspirerad av Nevins tråd då vi oxå funderar på att byta den ena bilen, det börjar bli dags om vi ska få något betalt för den, annars är ju alt att köra den tills den tar slut (Toyota Avensis - 05).

Allt nog, vi är nöjda med mycket på Toyotan, framförallt skulle vi gärna fortsätta med dieselbil. Dock gärna en ännu rymligare kombi - om allt går bra blir vi ju fyra i familjen i januari, så plats för först babyskydd och bakåtvänd stol, senare för en framåt- o en bakåtvänd (ev två bakåtvända en kortare period beroende på hur fort såväl sonen växer ur sin bakåtvända o den lilla nya växer ur babyskyddet), två vuxna normallånga o normalbyggda (runt 175 cm båda två), barnvagn OCH halv hundbur (eller mindre- kan man få en som är 1/3 tror jag det räcker till lilla cockerspanielflickan). Alltså, rymlig kupé, stort, djupt bagageutrymme (så att vagnen får plats bredvid hundburen, ev på högkant om det behövs, och gärna lite grann packning i a f (får väl skaffa takbox ändå när vi ska åka på semester), och som sagt helst diesel. Vi har kikat på Volvo v70, men vill gärna ha fler tips!

Tack, tack :)!
 
Sv: Inspirerad av Nevin - ny bil 2 ;)?

Volvon är rätt liten i bagage tycker jag. Både nyare VW Passat och nya Opel Vectra sväljer mer i bagaget och jag tycker att dom är rymligare i kupén.

Vi har Passaten och vi kan ha E stol bakom förarsätet och ändå sitta bra och köra. Jag är ju kortare, men min sambo är 175. I bagaget får vi in en bur till Z ( ungefär samma strl som en cocker skulle jag tro ) + E´s vagn ( UJ ) samt en del packning. Vi kör dock med takbox om vi ska på längre turer. Den rymmer vagn och en hel del packning :)

Min mamma har nyaste Opel Vectra och den är ännu djupare i bagaget än vår Passat.
 
Sv: Inspirerad av Nevin - ny bil 2 ;)?

Vi har en Ford Mondeo -03 och den är stor, sväljer massor och vår barnvagn(P&Ts) tar inte ens halva bagaget. Har just nu en bakåtvänd stol i bak med bra plats framför och tror inte det blir något problem att få in babyskydd på andra sidan bak i vår när det är dags.
Vi skulle lätt få plats med en halv hundbur om vi hade det behovet :) och viss packning vid vagnen. Visst det beror ju även till viss del på vad för vagn man har.
Jag vet inte hur stor skillnaden är mot nyare modeller i utrymme, men det brukar inte skilja allt för mycket :)
vår har dessutom en V6a så den är riktigt trevlig att köra ;)
Inte allt för törstig heller med tanke på storleken, bensinare som på blandad/kortkörning drar 0.85-0.9 och ner mot 0.75 vid långkörning :)
 
Sv: Inspirerad av Nevin - ny bil 2 ;)?

Skoda Octavia har rymligt bagageutrymme, vi har en sådan & är jättenöjda!
 
Sv: Inspirerad av Nevin - ny bil 2 ;)?

Audi A6 sväljer också ganska mycket. Vi har suv-modellen av den och får in två hundar ( 35 och 50 kg) samt vagn och packning på vagnen. Vid långresor blir det takbox eller trångt för hundarna... ;) vi får in stol bakom förararsätet om jag (165cm) kör, inte om min sambo (195cm) kör.

Vi har en diesel och den drar runt 0,75 på långresor, 0,85 om jag kör blandad körning och 1,0 om min sambo kör... :grin:
 
Sv: Inspirerad av Nevin - ny bil 2 ;)?

KL: Tack alla för alla svar :)! Nu har vi lite mer uppslag.
 
Sv: Inspirerad av Nevin - ny bil 2 ;)?

Tipsar även här då om vår bil, en Ford S Max.

Den är otroligt rymlig. Vi har en 7 sits modell. De bakersta stolarna är för det mesta nedfällda. Då får vi in hur mycket som helst. Vi funderar aldrig längre på hur vi packar för allt får ändå plats. Vi ställer in vår bugaboo utan att fälla ihop den. Säger kanske en del.

Sonen sitter med väldigt bra benutrymme i bakåtvänd Maxi Cosi Mobi. Han sitter i mitten och när vi haft kusinen med i bilen har vi helt sonika satt in en till Maxi Cosi Mobi bakom föraren. Inga problem. Sambon är 185 och flyttande inte sätet någonting. Det som är skönt är att baksätet har individuella stolar som alla kan skjutas bakåt/framåt eller vinkla ryggstödet. Väldigt skönt om man sitter bak.

Vi har en automat med diesel. Inte speciellt törstig. Hyfsat tryck i den.

Den är absolut värd att kika på!

Mvh Miks
 
Sv: Inspirerad av Nevin - ny bil 2 ;)?

Våran skoda octavia diesel är stor innuti, den drar runt 0,6 l per mil på långkörning
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp