Inte ens polisen vet vilka släp som vi får dra

(GP)
Nu fylls vägarna med båttrailers, flyttsläp, husvagnar och alla andra släpfordon på väg till sommarhusen längs kusten - eller inåt landet. Men den svenska lagstiftningen när det gäller släp efter personbilar och B-körkort är minst sagt snurrig och obegriplig för de flesta.

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?a=421975
 
Sv: Inte ens polisen vet vilka släp som vi får dra

Alltså det är ju sjukt!. Att poliserna som ska vara våra "väglagar" inte ens kan reglerna!
Stackars denna kvinna och häst i denna artikel, men det är långt ifrån den första som drabbats av poliser som gör stora misstag!!
Jag blir så arg när man hör sådant här..
 
Sv: Inte ens polisen vet vilka släp som vi får dra

Men detta visar även att många som är ute och kör släp inte heller vet vilka regler som gäller vilket inte heller är bra.
 
Sv: Inte ens polisen vet vilka släp som vi får dra

Jag blev stoppad i en trafikkontroll med häst i släpet för ett par månader sedan.
Jag har ett stort släp och en inte så stor bil och de kom med lyster i blicken och begärde mitt körkort. Jag har BE, så det blev ju inte så "roligt". Dock var de mycket trevliga poliser, så jag ska inte gnälla.
Men, när de nu hade en så extensiv kontroll där tydligt tunga fordon (lastbilar och långtradare) var målgruppen så tyckte jag att de kunde vara liiite mer intresserade av mitt ekipage och jag frågade om de inte ens ville titta in i släpet för att kontrollera lasten?
"-Nej, det spelar ju ingen roll, du har ju BE-kort!"
Suck, säger jag bara...
Mitt släp är stort som en husvagn, men får "bara" lasta 1160 kg. Dvs jag hade haft överlast med två normalstora halvblodshästar, vilket ju inte var helt osannolikt att jag hade haft.
Snacka om noll koll.
 
Sv: Inte ens polisen vet vilka släp som vi får dra

Verkligen dåligt att en polis är SÅ dåligt påläst! Det är ju för 17 polisens jobb att kunna sådant! :mad:
Och där utsätta bilisten och hästen för så mkt krångel och stress, det borde ju rimligtvis räknas som tjänstefel!

Men som ngn nämnde, bilisten hade ju noll koll även hon! Hade hon varit uppdaterad hade hon ju kunnat sticka registreringsbevisen under näsan på snuten och stoppat tjafset innan det ens kom igång.
Jag har länge förundrats att man över huvud taget får dra släp med häst i på B-körkort. För så enormt lite ägnas ju åt just släpvagnskörning när man tar B-körkort.
Jag måste också villigt erkänna att jag var helt nollställd när det gällde att kunna läsa ett registreringsbevis, surra last osv innan jag tog BE-behörighet. Det enda jag visste var att jag drog lagligt, det hade andra lärt mig. Typ alltså precis som denna kvinna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp