Jag behover hjalp med farskfoder

hastflicka

Trådstartare
Nu nar Lillan ar pa antibiotica, massor av smartmedicin, och inte ror sig mer an nagra steg at gangen har magen klappat ihop. Fast egentligen borjade det med skrap fodret de ger pa vet sjukhuset.:meh:
I alla handelser ... det har blivit mycket battre sen hon kom hem och jag har gett atminstone halften av hennes mat i Bravo 'Plus med Vom' den andra halften ar hennes vanliga Orijen adult (som ar "grain free"). Nu visar det sig dock att jag far svart att fa tag pa Bravo farskfoder da den enda aterforsaljaren innom rimligt (2 timmars distance) avstand ar pa semester.:crazy:

HELP ... vad kan jag ta istallet? Hon behover extra protein just nu, och behover "latttuggat" da hon ar sa forfarligt trott.
 
Vom og hundemat? Min äter valpvarianten, den finns även sprint med extra protein.
Finns ju massor med olika färskfoder att välja emellan, jag hade köpte det jag lättast kan få tag på.
Nu nar Lillan ar pa antibiotica, massor av smartmedicin, och inte ror sig mer an nagra steg at gangen har magen klappat ihop. Fast egentligen borjade det med skrap fodret de ger pa vet sjukhuset.:meh:
I alla handelser ... det har blivit mycket battre sen hon kom hem och jag har gett atminstone halften av hennes mat i Bravo 'Plus med Vom' den andra halften ar hennes vanliga Orijen adult (som ar "grain free"). Nu visar det sig dock att jag far svart att fa tag pa Bravo farskfoder da den enda aterforsaljaren innom rimligt (2 timmars distance) avstand ar pa semester.:crazy:

HELP ... vad kan jag ta istallet? Hon behover extra protein just nu, och behover "latttuggat" da hon ar sa forfarligt trott.
 
Tack ... det ska undersokas.

Jag har inte lart mig vad som finns annu ... dels ar jag inte van vid farskfoder och dels ar jag inte insatt i Svenska marken.
 
Tack ... det ska undersokas.

Jag har inte lart mig vad som finns annu ... dels ar jag inte van vid farskfoder och dels ar jag inte insatt i Svenska marken.

Lättast att hitta återförsäljare är väl att gå via tillverkarnas hemsidor misstänker jag, så här kommer några till jag känner till:

Sund Hundmat (har bara gett Monster deras vitalblandning emellanåt, inte själva fodret)

Emmzo färskfoder (sidan är bara ett exempel på vad det finns för sorter, det går ju inte att beställa färskfoder med post;), men det är ett foder som jag hittat på ett par olika butiker - har för mig det är nån zoobutikkedja som står bakom det men det kan jag kanske ha fått om bakfoten - så om du skulle snubbla över det nånstans så kan du ju läsa om det i förväg och avgöra om det är nåt du är intresserad av. Monster gillade lamm men hatade vilt, vad det nu kan tänkas vara värt att veta. :p)

Musch (dyrt, jag har aldrig provat det)

Det var nog alla jag kommer på... Men vad jag märkt bara senaste året är att väldigt många "storbutiker" börjat sälja färskfoder också, vilket är stor skillnad mot inte så länge sen när man måste till småbutiker som inte hörde till nån kedja eller rent av en privatperson. Så om du har nåt större köpcenter i närheten kan det vara värt att kolla där, för det finns mer än man kanske tror nu för tiden. :up:

Edit: Finns ju Nordic också! (Monster mådde inte nåt vidare på det (Special+), men han verkar vara ett klart undantag bland de hundar jag känner.)
 
Senast ändrad:
Bravo är inte sådär jätteenergirikt, tror fetthalten ligger under 10 % i deras fetaste foder. Det är ganska mycket mindre än i t ex Nordic som har fetthalter på närmare 20 %. Av alla färskfodersorter som jag har provat så gillar jag Nordic bäst. Finns lite olika varianter, jag har gett special + och spannmålsfri. Ingen större skillnad tycker jag. Vom og hundemat är också bra men nästan rinnig i konsistensen så det känns som om man betalar en del pengar för vatten. Fodax ligger också ganska lågt i energiinnehåll men de har någon sort som är lite fetare. Vad jag vet går det bara att köpa i 20-kg förpackninng. Sund hundmat tycker mina är vansinnigt gott men det är faktiskt också vansinnigt dyrt! Jag köper det någon gång ibland bara. Det sägs också att det är väldigt lite kalk i det fodret.

Tänk på att Much och Emmzo har en del barf-kost i sitt sortiment. Dvs några av deras foder är inte helfoder. Så läs noga på förpackningen!
 
@Fiffi1 Jag ar i Soderbarke, mellan Smedjebacken och Fagersta, narmare Smedjebacken faktiskt. :)

@Milosari Tack!

Ni som vet ... Jag har en ide att om jag ger mer mat med mindre fetthalt ger det mer mattnadskansla, kan det stamma? Det kanske ar battre att blanda ut med rivna morotter sjalv?

Bravo ar ganska 'blott' och stinker snusk:yuck: men bada mina gar i spinn nar de kanner lukten och ar beradda att gora precis vad som helst for en liten bit. :eek:

Var bestaller man hem med posten? Hemma gor jag det med Amazon, har vet jag inte alls. lol
 
Ni som vet ... Jag har en ide att om jag ger mer mat med mindre fetthalt ger det mer mattnadskansla, kan det stamma? Det kanske ar battre att blanda ut med rivna morotter sjalv?

Skulle tippa på att det är precis tvärt om ;)

Om du googlar på "färskfoder hund" så får du fram samtliga tillverkare och de har listor med återförsäljare på sina hemsidor. Har du facebook så finns det en grupp som heter "barf och färskfoder till hund & katt" som är bra om man vill diskutera just sådant och lära sig mer.

Ett färskfoder som du skulle kunna kolla närmare på är Nordic spannmålsfri. Ett bra foder och Nordic har många återförsäljare samt utkörning av foder om jag inte minns helt tokigt.
 
Ok, det var lite långt ifrån mig men Vom og Hundemat finns i Ludvika, vet inte hur lång du har dit.

www.ludvikadjurbutik.se

Hittade Bravo som låg lite närmare

Daladjurvård Smedjebacken
men det var kanske där du köpt tidigare
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund vi har antligen borjat tavla igen. Har ar de flesta tavlingar innomhus (tack och lov da det ar for varmt ute just nu) och pagar hela...
Svar
3
· Visningar
980
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kön kattungar 4st
  • Mat till kräsen liten valp
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp