jag vill anmäla vetrinär

Sv: jag vill anmäla vetrinär

Verkligen ledsen för din skull och jag hoppas att du kommer på svar för dina frågor.

Vad det gäller Rimadyl så fick jag det till min hund. Jag läste bipacksedelen och i vanliga fall brukar jag mest göra det för information och sedan följa veterinärens rekommendation. Vet inte varför med den gången halverade jag dosen och trots det blev min hund jättesjuk med kräkningar, blodiga diaréer och näst intill apatisk.

Vi fick vätska upp honom och sedan tog det jättelång tid innan hans mage var återställd och han började lägga på sig igen. :crazy:

Efteråt har jag fått veta att det inte är en ovanlig reaktion. Många hundägare som berättar samma sak. :(

Verkligen ledsen för din skull och jag hoppas att du kommer på svar för dina frågor.

Vad det gäller Rimadyl så fick jag det till min hund. Jag läste bipacksedelen och i vanliga fall brukar jag mest göra det för information och sedan följa veterinärens rekommendation. Vet inte varför med den gången halverade jag dosen och trots det blev min hund jättesjuk med kräkningar, blodiga diaréer och näst intill apatisk.

Vi fick vätska upp honom och sedan tog det jättelång tid innan hans mage var återställd och han började lägga på sig igen. :crazy:

Efteråt har jag fått veta att det inte är en ovanlig reaktion. Många hundägare som berättar samma sak. :(

fy!! det är hemskt att det kan bli så fel med något som är till för att göra gott,
ja, jag ska rapportera detta till läkemedelsverket när jag får svar, viktigt att de får in det i statistiken i såfall,
detta har med all tragik även lärt mig mycket.
att vara nogrannare och inte lita på snabbaste lösningen, och att leva i nuet,imorgon kan det faktiskt vara försent.

Men det har ju inte konstaterats att din hund dog av Rimadylen? Var det en av misstankarna veterinärerna hade när det gäller din hund?
Rimadyl KAN ge skador på lever och njure, främst vid långtidsbehandling med höga doser men det låter mer som om din hund dog av andra orsaker. Beklagar!

Jag vill inte klampa på din sorg genom att säga detta så missförstå mig inte.
Vad jag menar är att det kanske inte fanns ngn anledning för veterinären att faktist tro att det var ngt annat som var fel?

Skulle jag komma till vetten med min häst och veta att den har en hovböld så vill jag ju inte att det ska göras en undersökning för annat om det visar sig att hästen faktist Har en hovböld.
Givetvis vill jag ju att vetten ska hitta vad som är fel, men samtidigt inte att denna ska göra undersökningar som egentligen inte behövs. Om du förstår hur jag menar.

Vad jag undrar är om det för veterinären fanns en anledning att göra fler undersökningar?
Är det standard att kolla blodvärdet? Fanns det andra symptomer som visade på att ngt annat var fel på hunden?

Eller kanske hunden faktist hade det som den blev behandlad för och sedan blev extremt sjuk av medicinen. Den kanske var överallergisk. Det är ju inget som man kan veta innan man medicinerat en gång med det aktuella preparatet.

Då var det ju inte den behandlande veterinären som gjorde fel bedömning, dock kanske det ligger i dennes ansvar att informera om biverkningarna?

topic stämmer inte längre, jag kommer inte göra någon anmälan.
jag var frustrerad ledsen och hade inget att ta på, jag kände mig besviken på grund av att om han gjort en grundligare undersökning så hade han upptäckt det dåliga njurvärdet och blodvärdet, det känns som att han bara lyssnade på vad vi trodde det var och så var det bra så,

jag kommer aldrig mer vända mig till denna veterinär, jag skulle lyssnat på de andra som också hade dåliga erfarenheter. men nu är det som det är.

som sagt jag anmäler inte, men jag ska gå in och lugnt och sansat berätta hur det gick för min hund!

nej han hade ingen cancer. de använde cytostatika för att stimulera blodkropparna på något sätt så att de skulle börja arbeta för att göra honom frisk, typ.

Cytostatika kan i o för sig användas för att behandla annat än cancer men för att stimulera blodkropparna har jag aldrig hört (och då är jag cytostatikabehandlad). Så här står det i vårdguidens information om cytostatika "En allvarlig biverkning av cytostatikabehandling är skador på de celler i benmärgen som bildar blod."

Jag skulle gärna se en uppföljning när du fått journalanteckningarna.

nej han hade ingen cancer. de använde cytostatika för att stimulera blodkropparna på något sätt så att de skulle börja arbeta för att göra honom frisk, typ.

Jag har aldrig hört att cellgifter används till att stimmulera blodplättarna..:crazy:
Föresten berättade du för veterinär 2 att hunden käkade rimadyl?
Jag tror inte att veterinär 1 gjorde någon felbehandling..du åkte väl dit och sa till veterinären att du misstänkte analsäckinflammation.. veterinären hittade väl att de var sprängfyllda då veterinären tömde dem? dvs åtgärda och gav medicin..enda felet som gjordes var att veterinären ej upplyste om biverkningar och att du inte läste på förpackningen. Sedan vet jag inte om det är brukligt att ge medicin mot just analsäcksinflamation då man tömt dem...

Men jag hoppas du får en klarhet vad som hänt och att hunden verkligen obduceras för att veta den riktiga orsaken till hans död. Var de medicinen, dåliga njurar eller annan sjukdom i grunden.

Men herregud.

Sinna har ju skrivit att frågan om anmälan inte längre är aktuell och förklarat varför hon först skrev tråden. Hon har också förklarat att hon är i chock och inte riktigt har allt klart för sig och att hon därför inte kan redogöra för alla frågor som kommer.

Huruvida hunden fick cytostatika eller inte och i så fall varför är liksom inte viktigt! Sinnas hund är död och hon är chockad och ledsen. Hur svårt kan det vara att fokusera på det istället på eventuella felaktiga beskrivningar?

Är ni nyfikna på om det var cytostatika eller inte. Låt det gå ett par veckor, låt det få sjunka in hos Sinna. Låt Sinna få hem journalerna. Sedan kan du ju (och andra som ställer liknande frågor) skicka ett PM.

Buke i ett nötskal
Trådstartaren: Hej, mina föräldrar omkom i en krock igår eftermiddag. De skulle göra en vänstersväng på väg 32 utanför Vingåker och blev påkörda av en lastbil. Jag är i chock och vet inte vad jag ska ta mig till. Vart kan jag vända mig för att få hjälp?

Bukesvaret: Det finns inget som heter väg 32 utanför Vingåker!

Skulle jag komma till vetten med min häst och veta att den har en hovböld så vill jag ju inte att det ska göras en undersökning för annat om det visar sig att hästen faktist Har en hovböld.

Fast det beror på vad man menar med undersökning för annat. En allmänundersökning ska alltid göras på alla patienter, dvs titta igenom hela patienten, lyssna på hjärta och lungor osv. Gjorde veterinären inte det kan jag tycka att h*n slarvat, dock kanske det inte är skäl för anmälan. Bara för att en hund kommer in med analsäcksinflammation betyder det inte att patienten inte har ännu ett sjukdomstillstånd, analsäcksinflammationen kunde ju vara sekundärt.

Blodprov är väl dock inte standard att utföra.

Naturligtvis är TS ledsen o chockad, men varför skulle någon ta ev frågor via PM?
På vilket sätt skulle en lekman bli klokare av att läsa medicinska journaler från en Intensiv Vårds Avdelning?
Vill man veta så låter man hunden obduceras o går igenom resultatet med behandlande veterinär.

Vi är flera både här o på AoH som skrivit våra kondoleanser till TS, o vi är nog många flera som gärna vill veta vad som egentligen hände.

Buke i ett nötskal
Trådstartaren: Hej, mina föräldrar omkom i en krock igår eftermiddag. De skulle göra en vänstersväng på väg 32 utanför Vingåker och blev påkörda av en lastbil. Jag är i chock och vet inte vad jag ska ta mig till. Vart kan jag vända mig för att få hjälp?

Totalt idiotisk jämförelse.

Jag tycker nog att jämförelsen går att applicera på buke många gånger.

Nej en lekman kanske inte blir klokare av att läsa journaler, men det går tydligen bra att spekulera i mediciner som lekman?

Men visst, TS har ju sin fulla rätt att lämna vissa inlägg obesvarade. Jag hoppas också att hen återvänder till tråden om hon får en tydligare bild av vad som hände.

Till Sinna:

Jag beklagar verkligen verkligen sorgen och skickar ett gäng kramar.

Nu är jag knappast någon lekman, o andra sidan minns jag inte att jag spekulerat ang medicineringen.
Fö håller jag med dig till 100%

Jag kan ju då tycka att det en smula empatiskt att vänta lite med att ställa frågor om vad som egentligen hände och ifrågasätta vad som hände när TS hund dog och fortsätta tjata på om felbehandlingsfrågan när TS tydligt har sagt att den inte längre är aktuell ... Vill man ändå fråga så kan man ju fråga det lite fint och trevligt. På ett taktfullt sätt.

Att jag skrev PM var bara ett exempel. Det går ju att återkomma i den här tråden också eller för den delen författa en ny tråd. Men det kanske är lättare för TS att se att frågan ställs om man skickar den som ett PM än om man ställer frågan i en tråd.

Jämförelsen är inte alls totalt idiotisk. Jämförelsen handlar om att folk tenderar att ta fasta på saker som inte har med huvudbudskapet att göra. I det inlägg där cytostatika först förekommer är liksom inte cytostatikans vara eller inte vara huvudbudskapet. Huvudbudskapet i det inlägget är att TS hund avled och att TS är mycket ledsen över detta.

Jag svarade rent generellt, eftersom det förekommer en del spekulationer kring medicinerna i tråden. Inlägget var inte riktat mot dig enbart.

Buke i ett nötskal

Följt av; "Man får faktiskt inte göra vänstersväng om inte sikten är klar och risken för olycka obefintlig..."

Men herregud.

Sinna har ju skrivit att frågan om anmälan inte längre är aktuell och förklarat varför hon först skrev tråden. Hon har också förklarat att hon är i chock och inte riktigt har allt klart för sig och att hon därför inte kan redogöra för alla frågor som kommer.

Huruvida hunden fick cytostatika eller inte och i så fall varför är liksom inte viktigt! Sinnas hund är död och hon är chockad och ledsen. Hur svårt kan det vara att fokusera på det istället på eventuella felaktiga beskrivningar?

Är ni nyfikna på om det var cytostatika eller inte. Låt det gå ett par veckor, låt det få sjunka in hos Sinna. Låt Sinna få hem journalerna. Sedan kan du ju (och andra som ställer liknande frågor) skicka ett PM.

Då TS skrev (innan inlägget du svarade på) att hon skulle anmäla biverkningen till livsmedelsverket då måste väl en obduktion göras för att verkligen ha svart på vitt att de var rimadylen och inge annat problem! Sedan vet ej jag om cytostatika kan ha förvärrat situationen om veterinären var ovetande om att de kunde vara en allvarlig biverkning av rimadyl. Vissa mediciner går inte ihop.

Är väldigt ledsen för din skull :cry:

Jag förlorade själv min älskade hund för ett tag sedan, även hon blev hastigt sjuk och somnade in utan att någon riktigt förstod vad som hände.
Själv går jag nu och väntar på obduktionsresultat, bör komma när som helst nu. Ska bli skönt att få veta vad som hände med min lilla ängel..

Ta hand om dig och försök minnas alla fina stunder ni hade tillsammans.

Ja det är en givet sak att vetten måste göra de kollar som ska göras sas...
Vad jag menar är just precis det, det som TS ville att skulle ha genomförts till en början (och nu också eftersom denna vill säga åt vetten vad som hänt och att denna gjort fel) är just frågan, Vad gjorde inte vetten som den skulle ha gjort?
Jag vet ju inte, jag säger absolut inte att vetten gjorde rätt för det har jag ingen aning om!

Jag säger att vetten kanske inte gjorde "något mer" för att det inte fanns något behov av det. Vi vet ju inte vad hunden blev sjuk av, och tills dess att TS vet är det väldigt dumt läge att gå och säga åt vetten att hunden dog pga dennas slarv, för TS har inte den blekaste om det är sanning, även om det känns så just nu vilket jag förstår!
Själv står jag med en skadad häst för att en person inte var ärlig om att dennas häst (inte min alltså) kunde bli rabiat! = över 3000:- i veterinärkostnader för att denna inte ville att andra skulle veta att dennas häst kunde anfalla helt vansinnigt (jag menar verkligen Vansinnigt).
Men vad kan jag göra åt det? Inget och att trycka ner personen i stövlarna skulle vara möjligt och jag skulle kunna göra det, men till vilken nytta?

Åter till ämnet.
Om en patient kommer in med säg en tass som blöder, då söker ju inte vetten efter öroninflammation (tex).
Det är lite så jag tänker, det som gjorde att hunden avled kanske var något som absolut inte var i relation till vad vetten behandlade och TS själv sa att det var till vetten!
Om TS istället bara beskrivit symptomerna och inte sagt ngt om misstanke så kanske vetten gjort en grundligare undersökning och då upptäckt att ngt annat också var fel.
Jag vet inte om detta är rätt eller fel av vetten!?

Fast det beror på vad man menar med undersökning för annat. En allmänundersökning ska alltid göras på alla patienter, dvs titta igenom hela patienten, lyssna på hjärta och lungor osv. Gjorde veterinären inte det kan jag tycka att h*n slarvat, dock kanske det inte är skäl för anmälan. Bara för att en hund kommer in med analsäcksinflammation betyder det inte att patienten inte har ännu ett sjukdomstillstånd, analsäcksinflammationen kunde ju vara sekundärt.

Blodprov är väl dock inte standard att utföra.

Fast TS har ju inte skrivit att hon ska gå till veterinären och säga att det är dennes fel att hunden dog? Hon skrev:

som sagt jag anmäler inte, men jag ska gå in och lugnt och sansat berätta hur det gick för min hund!

Det tror jag veterinären bara är intresserad av att veta! Men vore intressant att veta vad TS menar att vet borde gjort första gången ja.

Iofs kanske misstolkade det hela, kändes som att TS först ville anmäla (som hon skrev) och sedan att hon ville att vetten skulle veta att hunden dog pga felbehandling vilket jag menar på kanske inte är fallet (eller så är det de)

Liknande trådar

J
  • Låst
Hästvård Som frågan lyder kan man anmäla en vetrinär för felaktig behandling och bristande undersökning? vad gäller? kan man få skadestånd? Två...
8 9 10
Svar
186
· Visningar
20 111
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar