Julfirande för en, en inspirationstråd

monster1

Trådstartare
På grund av brist på ork tror jag att jag kommer att fira jul med katten i år i min stuga istället för med familjen på en annan ort. Men jag vill nog gärna ändå fira jul. Jag kommer inte ha tv eller internet, för jag har inget bredband i stugan. Däremot släpar jag med mig dator och har några dvd filmer (mupparna firar jul och trolltyg i tomteskogen) kanske lånar jag några fler av någon som har kvar dvd-filmer.
Men funderar lite på vad jag ska hitta på för mat och annat där för mig och katten. Hur brukar ni mer erfarna solofirare göra? Själv brukar jag som oftast är det udda numret helt enkelt få ordna in mig i andras rutiner. Nu kan jag ju göra som jag (och katten) vill.
 
Jag brukar lyxa till det och köpa färsk lax och köra i ugnen (lite dyrt för vardagsmat), göra min egen glögg ibland... fast oftast blir det kinamat för det är det enda som har öppet här och jag orkar liksom inte när jag ändå jobbar. :D Jag tycker du ska köpa det du och katten tycker bäst om och bara relaxa.
 
Jag inleder alltid med att åka till stallet och rida en sväng barbacka.

Sen äter jag alltid julskinka, köper färdigskivad i butik, typ 200-300 g brukar vara mer än nog. Delikatessköttbullar från frysen, lite kokt potatis, brunsås, äppelmos.

Mimosasallad och rödbetssallad gör jag själv, tycker de i butik är liksom fräna i smaken.

Har även gjort julgodis som är infryst som jag plockar fram. Äter gott och läser eller tittar på Netflix. Gärna nån traditionell film eller serie. Typ Hem till jul. :)
 
Jag inleder alltid med att åka till stallet och rida en sväng barbacka.

Sen äter jag alltid julskinka, köper färdigskivad i butik, typ 200-300 g brukar vara mer än nog. Delikatessköttbullar från frysen, lite kokt potatis, brunsås, äppelmos.

Mimosasallad och rödbetssallad gör jag själv, tycker de i butik är liksom fräna i smaken.

Har även gjort julgodis som är infryst som jag plockar fram. Äter gott och läser eller tittar på Netflix. Gärna nån traditionell film eller serie. Typ Hem till jul. :)
Det låter ju mysigt. Jag tänker åka ut till mitt hus/stuga och fira där. Det kommer antagligen bli en del renoveringsarbete när jag är där, för jag håller på och fixar och är inte så inflyttad ännu pga av fixandet. Det finns affärer 10-15 minuter bort med bil, men i själva huset finns inte direkt någon mat, bara nödtorft för att klara dagarna när jag är där och renoverar. Men jag tänker att jag ska fixa en gran och kanske lite hyacinter i vas (som kisse inte kan äta av). Jag vill ändå ha ett litet julfirande.

Vad det gäller mat verkar jag inte ha specifika favoritmaträtter, det är väldigt mycket vad jag känner för den dagen. Men grönkålssoppa med ägghalva och laxsmörgås kanske skulle vara något och sedan efterrätt på ostkaka med grädde och sylt. Både kallrökt lax, grädde och grönkål kan man ju sedan ha i en enkel pastasås någon av de andra dagarna. Ostkakan lär ju räcka flera dagar den med. Risgrynsgröt är ju ganska enkelt att köpa med i en korv att värma till lunch eller frukost.
 
Jag älskar att fira jul ensam med katten. Njuter av ensamheten och, eftersom jag älskar julmat, göra mig ett eget litet julbord. Sedan kolla på lite filmer (inte jul!) och serier och bara chilla. Chatta en hel del med kompisar från andra länder och hänga på olika forum som Buke.

Nu kommer jag fira jul med min pappa och stora delar av familjen på den sidan, och då talar vi stora, Ca 17 personer från 85 till fem. Hur det gick till är för att jag är en mespropp när det gäller familj.
 
Jupp, jag bor i Småland, så jag tror det ska gå att ordna ;). De stora förpackningarna här är minst på kilot... Räcker till en familj på 20 typ...
Ja i Småland ska det helt klart finnas ostkaka 😁 Jag tänkte snarare på 300 g förpackning i mitt inlägg. Fast det kan ju vara så att man gärna äter ostkaka flera dagar och då är ju en större förpackning mer ekonomiskt 😀
 
På grund av brist på ork tror jag att jag kommer att fira jul med katten i år i min stuga istället för med familjen på en annan ort. Men jag vill nog gärna ändå fira jul. Jag kommer inte ha tv eller internet, för jag har inget bredband i stugan. Däremot släpar jag med mig dator och har några dvd filmer (mupparna firar jul och trolltyg i tomteskogen) kanske lånar jag några fler av någon som har kvar dvd-filmer.
Men funderar lite på vad jag ska hitta på för mat och annat där för mig och katten. Hur brukar ni mer erfarna solofirare göra? Själv brukar jag som oftast är det udda numret helt enkelt få ordna in mig i andras rutiner. Nu kan jag ju göra som jag (och katten) vill.

Om du vill ha traditionell julmat på julafton kan du kolla om det finns något ställe som säljer färdiga jultallrikar som du kan ta med och köpa dagen innan. Kan till exempel finnas cafeer som har tallrikar eller delikatessdisken på ICA eller annan livsmedelsbutik. Komplettera med lite småvarmt att steka på sjäv på julafton. Vet inte om du bor nära någon större stad som har butiker med delikatessdisk förstås. 🙂 Men det är ett bra sätt att inte få massa rester om man är själv men ändå få en varierad tallrik.
 
Ja i Småland ska det helt klart finnas ostkaka 😁 Jag tänkte snarare på 300 g förpackning i mitt inlägg. Fast det kan ju vara så att man gärna äter ostkaka flera dagar och då är ju en större förpackning mer ekonomiskt 😀
Nje jag ska nog leta upp något litet typ 200g, de brukar ändå räcka till ett par dagar :D . Jag hade fel de stora är på 2,5 kg :P. Jag råkade köpa på mig en gigantisk hemgjord ostkaka av två rara damer på en mässa en gång är jag var lite adrenalinstinn efter att ha pratat inför lite folk. Den bodde i min frys några månader innan jag lyckades släpa med den till mina föräldrars julfirande. Det var nog en 2,5 kgs variant.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp