Kan fölningsbox räknas som tillfällig uppstallning?

Ardennern

Trådstartare
Som rubriken lyder. Tillfällig uppstallning innebär det att det finns undantag för vad som är lagliga mått av te x en takhöjd? Kikar efter en ny hästgård och på en av dom gårdar jag kikat på där två ladugårdar sitter ihop. Den nyare delen innefattar en takhöjd som är godkänd i förhållande till våra hästars mankhöjd. I den äldre delen så är det 8 cm för lågt. Då hade ja en tanke om att göra 2 stycken stora fölningsboxar där OM det är så att fölningsbox kan räknas som tillfällig uppstallning. Har kikat på Jordbruksverkets sida men hittar inte informationen som jag söker där. Någon av er här inne som har kunskapen?
 
Som rubriken lyder. Tillfällig uppstallning innebär det att det finns undantag för vad som är lagliga mått av te x en takhöjd? Kikar efter en ny hästgård och på en av dom gårdar jag kikat på där två ladugårdar sitter ihop. Den nyare delen innefattar en takhöjd som är godkänd i förhållande till våra hästars mankhöjd. I den äldre delen så är det 8 cm för lågt. Då hade ja en tanke om att göra 2 stycken stora fölningsboxar där OM det är så att fölningsbox kan räknas som tillfällig uppstallning. Har kikat på Jordbruksverkets sida men hittar inte informationen som jag söker där. Någon av er här inne som har kunskapen?
Varför inte höja taket eller sänka golvet, beroende på vad som är mest lämpligt för byggnaden.

Tillstånd för mindre boxar är som jag uppfattade det under tex uppstallning vid tävling eller kurs
 
Som rubriken lyder. Tillfällig uppstallning innebär det att det finns undantag för vad som är lagliga mått av te x en takhöjd? Kikar efter en ny hästgård och på en av dom gårdar jag kikat på där två ladugårdar sitter ihop. Den nyare delen innefattar en takhöjd som är godkänd i förhållande till våra hästars mankhöjd. I den äldre delen så är det 8 cm för lågt. Då hade ja en tanke om att göra 2 stycken stora fölningsboxar där OM det är så att fölningsbox kan räknas som tillfällig uppstallning. Har kikat på Jordbruksverkets sida men hittar inte informationen som jag söker där. Någon av er här inne som har kunskapen?

Du menar att du skulle bygga fölningsboxar, kalla det tillfällig uppstallning och sen ha hästar där långa perioder ändå?
Jag förstår inte riktigt hur du försöker ta dig runt reglerna?
 
Som rubriken lyder. Tillfällig uppstallning innebär det att det finns undantag för vad som är lagliga mått av te x en takhöjd? Kikar efter en ny hästgård och på en av dom gårdar jag kikat på där två ladugårdar sitter ihop. Den nyare delen innefattar en takhöjd som är godkänd i förhållande till våra hästars mankhöjd. I den äldre delen så är det 8 cm för lågt. Då hade ja en tanke om att göra 2 stycken stora fölningsboxar där OM det är så att fölningsbox kan räknas som tillfällig uppstallning. Har kikat på Jordbruksverkets sida men hittar inte informationen som jag söker där. Någon av er här inne som har kunskapen?

Jag känner mig väldigt tveksam till upplägget. Hur menar du att fölningsboxarna skulle vara tillfälligt uppstallning? Enbart under fölningen, och inte efter nedkomsten?

Har svårt att se att det skulle vara tillåtet med tanke på att det är planerat och permanent.
 
Varför inte höja taket eller sänka golvet, beroende på vad som är mest lämpligt för byggnaden.

Tillstånd för mindre boxar är som jag uppfattade det under tex uppstallning vid tävling eller kurs

Höja taket såg svårt ut, att sänka golvet har jag inte tänkt på. Känns som det är bättre att leta vidare :)
 
Du menar att du skulle bygga fölningsboxar, kalla det tillfällig uppstallning och sen ha hästar där långa perioder ändå?
Jag förstår inte riktigt hur du försöker ta dig runt reglerna?

Jag menar inte att bygga någonting så länge det inte kan räknas som godkänt. Därav mitt syfte med min fråga. Men det kanske inte du förstod.
 
Jag känner mig väldigt tveksam till upplägget. Hur menar du att fölningsboxarna skulle vara tillfälligt uppstallning? Enbart under fölningen, och inte efter nedkomsten?

Har svårt att se att det skulle vara tillåtet med tanke på att det är planerat och permanent.
Känner mig också väldigt tveksam. Jag tänker om man har fölningar i april, sedan går dom ut på bete i mitten av maj för att sedan stallas in tillsammans i början av oktober i det nyare eventuellt framtida stallet. Där jag bor idag så har vi fölningsboxar på ca 30 kvadrat. Är väldigt nöjd med den storleken. Så min fundering var då att bygga två fölningsboxar i liknande storlek i den äldre delen av ladan då. Dvs göra om den delen till ett BB skulle man kunna säga. Känns bra att vara påläst när det kommer till vad som är okej med tanke på att man vill ha en godkänd anläggning. Vill inte flytta till en gård med dåliga förutsättningar.
 
Varför inte direkt?

Eftersom att tillfällig uppstallning verkar räknas som några dagar. Då känns det för vår del bättre att leta vidare efter en gård som har rätt mått i hela stallet och inte bara i halva ;) Det dyker förhoppningsvis upp fler ställen att kika på :)
 
Nyfiken fråga, om någon här vet: går det inte att söka dispens från krav om takhöjd om man har en tillräckligt bra motivering? Typ som i detta exempel, 10 cm känns inte som ett problem om boxarna ska vara 30 kvm, luftkvalitèen lär bli bra ändå...


/Mvh arbetar med byggnadsplanering och van att söka dispens för alla möjliga saker...
 
Eftersom att tillfällig uppstallning verkar räknas som några dagar. Då känns det för vår del bättre att leta vidare efter en gård som har rätt mått i hela stallet och inte bara i halva ;) Det dyker förhoppningsvis upp fler ställen att kika på :)
Ligger gården på rätt ställe och har bra mark så varför låta 8 cm hindra ett köp?
 
Nyfiken fråga, om någon här vet: går det inte att söka dispens från krav om takhöjd om man har en tillräckligt bra motivering? Typ som i detta exempel, 10 cm känns inte som ett problem om boxarna ska vara 30 kvm, luftkvalitèen lär bli bra ändå...


/Mvh arbetar med byggnadsplanering och van att söka dispens för alla möjliga saker...

Jag vet inte om man kan skaffa dispens, men jag hoppas inte det. Takhöjderna är snåla som de är redan, om man inte har b-ponny eller shettis.
Minsta takhöjd är mankhöjden*1,5 (men som minst 220 cm). Det är verkligen inte högt. En häst på 160 cm kan ha en takhöjd på 240 cm, och då blir det inte mycket plats kvar mellan öronen och taket om hästen sträcker upp huvudet.
 
Jag förstår inte frågan riktigt?

Hur många hästar ska stå inne över natten varje dag på vintern?
Ska hästarna, eller några hästar, ha en ligghall och gå ute, men stå inne i samband med fölningen, men bara då?

Höja tak eller sänka golv går att göra vid behov, eller så har man ligghall och lösdrift, och behöver helt enkelt inte så många boxar.

Att hitta en bra gård, med lämplig mark och bra läge, är oftast viktigare än att byggnaderna är perfekta från början. En gård med både bra byggnader, färdiga till det man vill göra, bra bostadshus, rätt läge och bra skick finns nästan inte. Man får räkna med att bygga om och renovera.

Att få dispens för att ha hästarna lite "felaktigt" (takhöjd eller något annat) installade under den tid det tar att bygga om brukar gå alldeles utmärkt.

Jag fick en sådan dispens när vi flyttade till vår nuvarande gård.

Jag skickade in om förprövning i samband med att vi flyttade, mitt i vintern, talade om att vi skulle bygga ett korrekt utformat stall under sommaren, och hade hästarna där en del av logen var en ligghall, men jag hade delvis "kogrindar" istället för väggar, väggarna satte vi OSB skiva på för att få vindtätt. Detta fick vi OK för.

Under sommaren byggde vi ligghall, och tre fölningsboxar på 15+15 samt 20 kvm. Boxarna kan också fungera som uppstallning för eventuellt "sjuk häst", annars använder vi ligghallen och lösdrift.
Föl och sto står oftast inne den/de första veckorna efter födseln, och annars använder vi stallet väldigt lite som just uppstallning. Stallet fungerar mest som skötselplats.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Eurovision Song Contest 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Att hyra ut hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp