Kan jag skaka liv i murgrönan mån tro?

Philosophia

Trådstartare
Jag har haft (och har fortfarande) en murgröna i kruka stående på vädringsbalkongen. Den klarade vintern utan att frysa ihjäl men däremot så tror jag att den kanske har torkat ihjäl istället. En "gren" kan jag se lever, men andra ser väldigt torra ut. När jag har försökt att vattna den så har vattnet mest runnit rakt igenom, det är som om det inte har funnits tillräckligt med liv i den för att suga upp vattnet.

Fram till i går så hade jag tänkt att den inte gick att rädda, men när jag vattnade den i morse så tyckte jag att den faktiskt sög upp vattnet lite. Kan den vara räddningsbar? Hur skakar jag i så fall liv i den? Ska jag klippa ned den? Kommer det fler grenar då? När ska jag ge upp?
 
Sv: Kan jag skaka liv i murgrönan mån tro?

Det är väl snarare jorden som inte suger upp vattnet, inte blomman;)
Ställ hela krukan i en hink/vasken med vatten i och låt den stå och suga någon halvtimme-timme så jorden vaknar till lite.
 
Sv: Kan jag skaka liv i murgrönan mån tro?

Ja, det har du nog rätt i förstås.

Men vad tror du, kan den leva?
 
Sv: Kan jag skaka liv i murgrönan mån tro?

Jag lyckades väcka min murgröna som jag trodde varit stendöd i en månad men inte orkat kasta. Vet inte varför jag testade, men jag satte den i vattenbad en timma, tog upp den o ställde den i solen. Två dagar senare så kom det små gröna blad på den :eek:

Så testa, du har ju inget att förlora :D
 
Sv: Kan jag skaka liv i murgrönan mån tro?

Finemang! :) Klippte du ned den också eller lät du den bara vara?
 
Sv: Kan jag skaka liv i murgrönan mån tro?

Jag lät den vara tills jag hade fått en ny liten grön kvist. Klippte av den delen av den döda kvisten som hängde över krukkanten bara. Men klippte inte ner den helt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp