Kanin som sällskap åt sjuk häst...

ylvalill

Trådstartare
Vet inte om detta inlägg passar här men jag gör ett försök i alla fall.

Min pålle har på grund av en senskada ordinerats boxvila en lång tid framöver. Eftersom han är en häst som normalt har mycket stort behov av såväl social kontakt som utevistelse börjar han bli ganska deprimerad redan. Har hört att det förekommer att man har diverse smådjur som sällskap åt hästar som vistas mycket inne och jag har funderingar på om man kanske kunde skaffa en kanin som min häst kan ha som sällskap i boxen. Han är mycket förtjust i smådjur i form av katter och hundar och jag tror därför att han skulle må bra av en kaninkompis. Det som gör att jag tvekar är hur kaninen skulle må av det. Vill ju inte ha en kanin som dör av skräck första veckan... Pållen är ganska noga med vart han sätter fötterna så risken att han skulle trampa ihjäl kaninen är nog inte så stor, möjligtvis kan han skrämma ihjäl den genom att buffa lite för kärleksfullt på den.

Är det nån här som har erfarenhet av smådjur eller liknande som sällskap åt hästar? Självklart vet jag att detta sällskap inte kan ersätta hästsällskap men jag kan inte direkt tvinga de andra hästägarna i stallet att låta sina hästar få boxvila för att min skall ha sällskap på dagarna...

Alla tips och funderingar är välkomna!
 
Jag hade en stoooooor vädurskanin som boxsällskap åt min pålle...det gick hur bra som helst! Nu var ju kaninen så pass stor så pållen såg ju var den var hela tiden. Men dom kom bra överens och pållen var lugn när han tvingades stå inne....så testa du, det tycker jag absolut :)
 
Jag skulle vara livrädd att ninen skulle blir trampade eller klämd, men uppenbarligen går det ju. Men som du säger är det nog en fördel att den är så stor som möjligt.
Frågan är, var ska kaninen ta vägen när boxvilan är slut? Ska han vara kvar?
 
Jag hade hellre först och främst frågat de andra hästägarna om inte hästarna kunde turas om att stå inne ett par timmar om dagen. Även om han är försiktig med var han sätter fötterna hade jag nog inte vågat ta risken med en kanin sen jag har sett en kanin som fått sin svans avtrampad... Olyckor händer alldeles för lätt. Möjligtvis en katt om det inte redan finns och om ni vill ha någon katt där sen också, så kanske ni blir av med lite "ohyra" på köpet. Eller kanske det kan gå att fixa en liten inhägnad i storlek som boxen ute vid hagarna? Vet inte om det går att göra det när hästar har boxvila, menmen. Du kan ju alltid höra med vet. Så får han ju utevistelse också :)
 
det bästa är att kaninen växer upp tillsammans med hästen, men en liten kaninunge "glad-skuttar" och hamnar lätt mellan benen på hästen.
detta har hänt mig och hästen trampade ungen på bakbenet som krossades. detta var INTE avsiktligt eller för att hästen var rädd, utan helt enkelt för att hon fick ett "ryck" och började hoppa och skutta åt alla håll och kanter.

det bästa vore om du kunde skaffa en vuxen kanin som är van vid hästar - stallkanin?
viktigt är också att kaninen måste ha någonstans att gå undan, en avskiljd del av boxen som bara kaninen kommer in i, och gärna ett hus också.

sen tycker jag som någon sa ovan att hästsällskap är det överlägset bästa sällskapet för en annan häst. när vi har någon konvalecent i stallet turas alltid hästarna alltid om att vara inne och hålla den sjuka hästen sällskap.
 
Förresten, kom att tänka på en sak. Kaniner ska ju ha fri tillgång på hö också, men det är väl inte så många hästar som har det...
 
Skulle inte ha en kanin inne hos en häst i boxen. Hur försiktig hästen än är så sker det olyckor hela tiden...Tycker det är dumt med smådjur hos stora hästar. Jag tycker att förslaget du fått om att de andra hästarna kan turas om att vara sällskap är ett bra tips.
 
Tyvärr är det bara tre hästar i stallet (inklusive min pålle) så om någon av de andra två skulle stå inne så skulle den tredje få stå ensam ute och det klarar de inte. :crazy: Sjukhage har vi testat med resultatet att min pålle tröttnade på det och helt sonika hoppade över staketet. Veterinären vill därför inte att vi gör ett nytt försök med sjukhage förrän han blivit lite bättre så att risken inte är lika stor att han river upp skadan igen om han skulle försöka hoppa ut igen...

Katter har vi i stallet men de springer som de vill och håller sig helst borta från hästarna så gott de kan, de utgör alltså inget direkt sällskap åt pållen... :crazy:
 
Trivs kaninen som stall-kanin så skulle han nog får vara kvar, annars får han flytta hem till mig då pållen är bra. Jag har haft kaniner förut så det har jag inget emot.
 
Min pålle har fri tillgång på hö inne nu när han har boxvila så det är inget problem.
 
OM det blir en kanin som sällskap så kommer den att få ett eget litet hus (hästsäkert...) i ett hörn av boxen (hästen står i en STOR box så utrymmet är inget problem) där den kan få vara i fred om den vill det.
 
Det är ingen bra idé att använda kaniner som sällskap till hästar. Hästar är så mycket större, och även om de är "försiktiga av sig" kan misstag ske! de kanske blir rädda för något och hoppar till, och vips så ligger det en platt kanin i boxen. Ingen bra idé alltså.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp