Kiroprakti/unghäst

Corax

Trådstartare
Hur ung kan en häst vara första gången man tar ut en kiropraktor? Tänkte på fölskador och så.
 
Med tanke på att det finns en teori/lära/vad man ska kalla det om att bockhov på föl/unghäst kan avhjälpas kiropraktoriskt med lätt manipulering så borde det vara okej på smättingar med.

Däremot skulle JAG vara väldigt försiktig med att ta ut kiropraktor till ett föl/unghäst med tanke på hur mjuka de är i skelett och leder och hur mkt elände man kan ställa till med om man gör fel.

Massage däremot borde vara helt okej?
 
Jo, fast skulle hon vara sned i bäckenet så hjälper ju inte massage. Blixt har ju gått med en förmodad fölskada i hela sitt liv. Och du vet ju vad det har resulterat i... :crazy:
 
Jo, fast jag skulle om jag var rädd hästen var sned i bäckenet etc ta den till VETERINÄR så får de avgöra. Jag skulle inte 'våga' släppa lös en kiropraktor på en så ung individ, de är ju så mjuk i skelettet och lederna så det är ju lätt gjord att skapa ÄN mer problem.

Möjligen om du kan hitta en VETERINÄR som är kiropraktor med, men bara kiropraktor skulle jag INTE våga.

Däremot om du tar ut säg en equiatriker/equiterapeut/massör så kan jud e säga om hon är sned? Så kan du då åka till vet?

men som sagt, JAG skulle INTE låta någon manipulera en såpass liten som din Skopris (och min Kelis) är..
 
Från 18 månader och framåt ser jag det som ok att behandla en ung häst, tidigare skulle jag undvika.
 

Liknande trådar

Hästvård Min tvååring har varit svullen i båda kotorna bak i några dagar. Ingen ömhet, hälta, feber och ingen direkt värme att tala om. En...
Svar
1
· Visningar
370
Senast: Freazer
·
  • Artikel
Hästnyheter Fem unga hästar representerar Sverige när unghäst-VM i fälttävlan avgörs i Le Lion-d’Angers i Frankrike denna vecka.
Svar
0
· Visningar
301
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Om en månad stundar unghäst-VM i fälttävlan i Frankrike, som alltid hos arrangören i klassiska Le Lion d'Angers. I år finns tio hästar...
Svar
0
· Visningar
254
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Fyra av de runt 40 unga hästar som representerade Sverige vid unghäst-VM i hoppning gick till söndagens final. Bäst lyckades 7-åringen...
Svar
0
· Visningar
303
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp