Bukefalos 28 år!

Klickerträning

Migo

Trådstartare
Nu har jag klickat in två av de fyra råttorna i flocken. Både Frö och lilla Ludd har ikväll förstått grejen med target; ikväll har de lärt sig att rulla på en liten leksaksboll för att få det efterlängtade klicket och efterföljande fjärdedels rispuff. När bägge två hade fattat så blev det världens rejs efter bollen, och nåde matte om jag inte han ge båda godis omgående! Frö riktigt HÖGG i bollen för att visa att hon faktiskt förtjänade sin rispuff mer än Ludd;) Bägge tanterna fick dessutom fler busryck på tio minuter än jag sett dem ha tillsammans totalt på två veckor. Uppenbarligen var det VÄLDIGT roligt med klickerträningen!

Någon här som klickar smådjur? Vad använder ni som klicker? Vad har ni som godis? Problemet med råttorna är att de blir mätta fort, och tar lång tid på sig att äta... levepastej på tub och finfördelade rispuffar är det jag kommit på att använda hittils. Som klicker använder jag en penna, den vanliga klickerdosan låter för högt och det verbala klicket var inte alls så effektivt...

Jag ska försöka rigga filmkameran till nästa pass...

/Migo
 
Sv: Klickerträning

nej jagh ar inte andvänt det, jag säger ännu bara bra=) men det verkar ju som dina råttor gillade det. har haft råttor men tränade dom aldrig så direkt.. men vilel bara säga att det var kul att läsa!
 
Sv: Klickerträning

Ni som gillar råttor (och katter) MÅSTE bara läsa den här boken!!!!

Särskilt om man vill träna råttorna!!!!!

Jag bara älskade den boken!

The Amazing Maurice and His Educated Rodents
av Terry Pratchett

finns på svenska också och heter då:

Den makalöse Maurice och hans kultiverade gnagare

.................

Handlingen:

öreställ er en miljon klipska råttor. Råttor som inte tar till flykten. Råttor som stannar och slåss



Maurice, en slipad stadskatt, tjänar grova pengar på ett bondfångeri i världsklass. Han har hittat en flöjtspelande grabb med dum uppsyn och han har med sig en alldeles egen invasion av råttor - råttor som är så märkvärdigt kultiverade att Maurice inte längre kan betrakta dem som lunch. Och alla känner ju till sagorna om råttor och råttfångare



Men när de kommer till den råtthärjade staden Skummenplatz går lurendrejeriet plötsligt åt pipan. Där dansar man efter någon annans pipa, och melodin är mörk och hemlighetsfull. Något mycket, mycket otäckt lurar i källarutrymmena.



De kultiverade råttorna blir tvungna att lära sig ett nytt ord - ONDSKA.



Nu är det ingen lek längre. Äta eller ätas - det är vad som gäller i de nedre regionerna. Och detta kanske ändå bara är början

/kt
 
Sv: Klickerträning

Jag har börjat klickerträna en av mina kaniner :), och jag använder en vanlig klicker.
Fast kanin kanske inte är smådjur kom jag på, haha.
 
Sv: Klickerträning

Jag klickertränade min papegoja (som tyvärr dog i höstas :( ). Använde inte klicker utan valde ett särskilt ord istället så jag hade händerna fria.

-Hon kunde ta en boll, klättra upp för en stege och lägagbollen i en basketkorg
-Vinka med ena foten
-Vinka snabbt med andra foten
-snurra runt
-snurra runt en pinne
-hämta saker och lägga i min hand eller i en kopp som jag pekade på
-hämta gula eller röda saker (hann inte lära in alla färger)
-hämta gul grej och lägga i gul kopp, röd grej i röd kopp, grön i grön kopp osv
 
Sv: Klickerträning

Åh vad häftigt :) Du har inga bilder på när du leker med din papegoja? :)
Tråkigt att hon inte finns mer :(
 
Sv: Klickerträning

Jag tränar typ alltid själv, och så har jag ingen kamera som kan filma :D.

Och så vet jag inte hur man skulle kunna ta ett kort som visar att han snurrar? :D
 
Sv: Klickerträning

Jag håller på och klickertränar en av mina hönor. xD
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp