Köpa häst, hur tänka kring prisklass/ålder etc!

Kristinab

Trådstartare
Hej!

Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och ridit ut blev jag nu en fegis. Måste tillägga att han var väldigt pigg vilket var det jag tyckte om när jag köpte honom - egen motor och känslig för hjälperna. Detta blev en ond spiral efter den rejäla avramlingen sålde jag min kamrat.

Nu vill jag köpa häst igen men denna gången letar jag efter en häst som är åt det lugnare hållet. Någon jag kan träna dressyr med och rida ut mycket med.

Så till min fråga, nu var det ett tag sedan jag köpte häst.

Vilken prisklass är rimlig för en hobbyhäst idag?
Ålder- skulle ni köpa en äldre häst (18 år)? Kika på en häst som var utbildad msv dressyr och de ville ha 100.

Tacksam om ni delar med er av era erfarenheter/ tankar

/ Kristina
 
En hobbyhäst utan större fel ligger runt 100-150' Har den tävlat Msv b och är stabil är den dyrare. Tycker det låter rätt rimligt med 100' för en 18-åribg som tävlat Msv b, om den inte har någon större skadehistorik och är igång.
 
Jag tycker generellt priserna har blivit skyhöga och den häst du beskriver skulle kanske kostat runt 70-80" för ett par år sedan, jag själv skulle nog inte betalat 100" för en 18 åring då den generellt minskar i pris. Beror ju dock helt på vad man är ute efter och hur skadehistorisk, röntgen ect. ser ut. En fräsch 18 åring kan vara värd dom pengarna men man får ju vara medveten om att det kanske är en lite större risk att den inte håller för träning på intensivare nivå i många år till.

Bara min tanke, inte säkert att den är "rätt" ;)
 
Hej!

Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och ridit ut blev jag nu en fegis. Måste tillägga att han var väldigt pigg vilket var det jag tyckte om när jag köpte honom - egen motor och känslig för hjälperna. Detta blev en ond spiral efter den rejäla avramlingen sålde jag min kamrat.

Nu vill jag köpa häst igen men denna gången letar jag efter en häst som är åt det lugnare hållet. Någon jag kan träna dressyr med och rida ut mycket med.

Så till min fråga, nu var det ett tag sedan jag köpte häst.

Vilken prisklass är rimlig för en hobbyhäst idag?
Ålder- skulle ni köpa en äldre häst (18 år)? Kika på en häst som var utbildad msv dressyr och de ville ha 100.

Tacksam om ni delar med er av era erfarenheter/ tankar

/ Kristina
100 är väl i mesta laget om hästen inte är utbildad högre än msv, men och andra sidan så har man råd så varför inte om hästen är frisk och sund och haft ett hälsosamt liv. Jag tycker annars jag sett en hel del trevliga runt 18 åringar som kostar billigare så det finns ju absolut.
 
100 är väl i mesta laget om hästen inte är utbildad högre än msv, men och andra sidan så har man råd så varför inte om hästen är frisk och sund och haft ett hälsosamt liv. Jag tycker annars jag sett en hel del trevliga runt 18 åringar som kostar billigare så det finns ju absolut.
Tack för inputen!
Jag skyndar långsamt - jag kände också att 100 var liiiite för högt. Hade du tänkt mig spendera Max 70-75 på hästköpet. Kan man hitta en häst som jag beskriver mån tro i den prisklassen? Återstår och se :)

Håller med övriga ovan- fy sjutton vad priserna för en häst har ökat.
 
Förutom lugnare, hurdan ska hästen vara? Och med lugnare, innebär det att det ska finnas broms eller att den är säker och okomplicerad att rida ut på ensam? På vilken nivå ska den kunna tränas, tävlas? Har du kunskaper för att vidareutbilda själv, eller bör den redan vara utbildad en viss nivå?
 
Förutom lugnare, hurdan ska hästen vara? Och med lugnare, innebär det att det ska finnas broms eller att den är säker och okomplicerad att rida ut på ensam? På vilken nivå ska den kunna tränas, tävlas? Har du kunskaper för att vidareutbilda själv, eller bör den redan vara utbildad en viss nivå?
Pigg men broms. Min förra häst skulle räknas som het så egentligen menar jag pigg men inte het. Okomplicerad att rida ut på ensam. Beskrev det dåligt i mitt inlägg :) Vill ha känslan av en trygg kompanjon som inte brusar upp sig i onödan.

Jag vill träna för tränare men har inga ambitioner att tävla. Vill inte vidareutbilda själv - så hästen jag letar efter ska vara utbildad en viss nivå. Minst LA men gärna msv.

Vet att jag inte bara vill rida i skogen utan vill gärna aktivt träna dressyr för tränare och bli bättre som ryttare.
 
Pigg men broms. Min förra häst skulle räknas som het så egentligen menar jag pigg men inte het. Okomplicerad att rida ut på ensam. Beskrev det dåligt i mitt inlägg :) Vill ha känslan av en trygg kompanjon som inte brusar upp sig i onödan.

Jag vill träna för tränare men har inga ambitioner att tävla. Vill inte vidareutbilda själv - så hästen jag letar efter ska vara utbildad en viss nivå. Minst LA men gärna msv.

Vet att jag inte bara vill rida i skogen utan vill gärna aktivt träna dressyr för tränare och bli bättre som ryttare.

Det går absolut att hitta 😊
Lägg ut köpesannons, det tycker jag är det absolut bästa.

Jag har precis köpt en sån häst, 14 år, tävlad LA3 dressyr med godkända men inte fantastiska resultat. Pigg, framåt, snäll och välriden. Väldigt okomplicerad på alla vis, rids ut själv, trafiksäker osv.
Hon är ganska känslig men inte svår, gör alltid sitt bästa.
Jag gav 80 k inklusive all utrustning, två sadlar, träns, massa täcken osv.
 
Tack för inputen!
Jag skyndar långsamt - jag kände också att 100 var liiiite för högt. Hade du tänkt mig spendera Max 70-75 på hästköpet. Kan man hitta en häst som jag beskriver mån tro i den prisklassen? Återstår och se :)

Håller med övriga ovan- fy sjutton vad priserna för en häst har ökat.
Det kan du absolut hitta om du inte stressar, rätt vad det är så dyker rätt häst upp.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 020
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hejsan! Jag känner att jag behöver lite hjälp med mina funderingar kring min häst. Det är så att för ungefär 1 år sedan så köpte jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 604
Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst förhoppningsvis under nästa år då jag nyligen börjat nytt jobb som kommer ta lite mer tid i anspråk. Dessutom...
Svar
19
· Visningar
2 325
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 379
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Vad gör halvblodsägare?
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp