Bukefalos 28 år!

Köpa krubbitare??

Sal

Trådstartare
Har i dagarna varit och provridit en ponny, den är 15 år och krubb biter, det har enligt ägarna blivit bättre nu än tidigare och det behövs ingen hals ring för detta. Men han har otroligt fula tänder i överkäken, väldigt små och slitna.. Han var väldigt fin i hullet och var inte besvärad över sina tänder. Får i sig sin mat som han ska.
Den var väldigt fin att rida trevliga gångarter och mysig i stallet. Min dotter (som ska ha hästen) blev förstås stormförtjust!!
Vad kommer att hända med hans tänder om 4-5 år när han börjar bli lite till åren- kommer han att ha några tänder kvar???
Skulle ni köpa en krubbitare?:confused:
 
Sv: Köpa krubbitare??

Om hans tänder ser så hemska ut som du beskriver skulle jag nog tveka lite.. Annars behöver det inte vara något större problem med en krubbitare, om man ser till så att de har att pyssla med.

Har hört att det kan ha med magen att göra så jag tror att det är nyttigt att ge mycket hö och gärna en hötuss innan morgonhavren.

Fråga en veterinär vad denne tror, det är nog det säkraste rådet jag kan ge dig, eftersom ponnyn inte är prufärsk heller, och tänderna låter inge vidare.

Lycka till med hästaffärerna!!! :love: :love:
 
Sv: Köpa krubbitare??

krubbbitning är ju en beteendestörning så det bästa är ju att se till att orsaken till detta försvinner. den krubbiter antagligen (vet ju inte hur det är just med den hästen) för att inte tuggbehovet är tillfredsställt så försök att se till att den har/nästan har fri tillgång till grovfoder.
ta ut en veterinär/hästtandläkare som kan bedöma hästens tänder så vet du ifall det är något som kan rättas till eller om det bara kommer att bli sämre.
 
Sv: Köpa krubbitare??

Iom krubbitningen ökar ju även risken för kolik, så fundera en extra gång innan ni köper den. Varför köpa på sig problem? Det kan även vara svårt att få stallplats till en krubbitare.
 
Sv: Köpa krubbitare??

Vi har under årens lopp haft (köpt in) några med krubbitning som "ovana".
En D ponny hade även blodmask och kolikproblem vid köpet,han hade vi väldiga problem med första halvåret, men när vi väl fått koll på vad hans tarmar klarade av att äta, fått upp honom i sådan kondition att han kunde aktiveras genom ridning ordentligt, så var han som "vilken annan häst som helst".:love: Han tävlades MsvA och är fortfarande ute med nya ägare på msv höjder. Utan några nya koliksymtom eller andra bekymmer. Dock följer de noggrann foderstat med MKT grovfoder i.
De andra hästarna har aldrig ställt till några bekymmer pga sin krubbitning, men alla har blivit mkt bättre med noggrann fodring, stora hagar att vara i "dygnet runt" och trevliga boxgrannar.

Jag skulle inte tveka att köpa en krubbitare om den har andra kvaliteter som jag vill åt!
men om jag hade en "frisk" med samma kvaliteter att välja med, så kanske jag valt den andra ...

Hör med din veterinär, när han besiktigar den "hur illa det är"...
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa krubbitare??

Om den i övrigt är schysst och det VERKLIGEN är den ponnyn dottern vill ha, ja. Men gå igenom vad som kan hända pga tänder etc med dottern så hon är medveten om det.

Beteendestörningen går som många påpekat ofta att få bukt med, kanske inte till 100% men nästan.
 
Sv: Köpa krubbitare??

Ja, jag skulle nog kunna tänka mig att köpa en krubbitare. Men då har jag hästarna på lösdrift större delen av året, och mycket möjlighet till sysselsättning i en lugn miljö. Om jag var tvungen att ha den uppstallad på det lokala privatstallet tex, där hästarna bara får vistas ute i små platta hagar under några få timmar varje dag - nej, då hade jag aldrig köpt en krubbitare.
 
Sv: Köpa krubbitare??

Till rätt pris och efter att ha hört med övriga hästägare i det stall där hästen ska stallas upp. Det är ju fortfarande en ganska utbredd tro på att beteendestörningar "smittar" - även om det kanske är mer sannolikt att flera krubbitare i ett och samma stall har utsatts för samma brister i miljön.

Krubbitning tros bero på understimulering pga för lite tid att utöva födosöksbeteendet - dvs hästen får för lite att tugga på. Högre givor av grovfoder, ev halm om hästen inte behöver ytterligare näring, kan förhindra och i vissa fall lindra/bota beteendet. Likaså mycket utevistelse. Eftersom beteendet i sig blir en ovana ska man nog inte utgå från att en 15 årig ponny kommer att sluta krubbita, alldeles oavsett vilka åtgärder man vidtar.

Ytterligare en teori om krubbitning är att det är starkt förknippat med förekomsten av magsår. Magsåret skulle då vara det primära (ofta orsakat av den fysiologiska obalans och stress som för liten grovfodergiva innebär) och hästen börjar krubbita för att lindra obehaget/smärtan.

Tänderna - tja om de är rejält nedslitna nu finns inget större förhoppning om att de ska rätta till sig - hästen är för gammal och har inte tillräckligt med tandkapital kvar. Däremot är ju inte framtänderna det viktigaste vad gäller hästens tuggapparat - och kindtandsuppsättningen påverkas inte nämnvärt av krubbitningen.

Jag tycker att du ska be en veterinär att kolla hela munnen på hästen i samband med besiktningen. Kontrollera också vad hästen får att äta idag - får den redan nu en bra sammansatt foderstat så minskar ju chanserna att rätta till något där.
 
Sv: Köpa krubbitare??

Ponnyn har haft kölik i några omgångar men nu äter han ingen havre utan får krafft istället och har ej haft kolik på 3 år. Vi har eget stall med plats för 2 hästar och dom vistas ute mellan ca6.00-21.00 om dagarna.
Tänderna är inte fina Men ack en sån fin och trevlig häst!!
Innan ev. köp så får givetvis veterinären titta i hästens mun.
 
Sv: Köpa krubbitare??

Jag hade INTE köpt en krubbitare. Dels med tanke på hästens tänder och mage, kan inte vara hälsosamt... och dels för att jag personligen inte klarar av ljudet av krubbitande...
 
Sv: Köpa krubbitare??

Köpet blir inte av min veterinär avrådde....snyft
Men det kommer väll flera chanser.
 
Sv: Köpa krubbitare??

Misströsta inte!! Du hade tur som kollade med veterinären!!

Nu är det nya friska tag och nya ponnier att provrida som gäller, snart springer du på din egen älskling, som du kommer att ha lajbans med!! :) :)
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 338
Senast: Mabuse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 740
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 187
Senast: Pratsch
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 568
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp