Kollega som begår tjänstefel - hur ta det vidare?

rutigarut

Trådstartare
Det här kommer bli långt och rörigt men jag hoppas verkligen många av er kan ta er igenom det. Jag har gått och funderat på detta i månader, till och med år och det grämer mig verkligen. Jag försöker samla någon slags mod eller civilkurage, men lyckas inte. Ibland vet jag inte om jag vill.

Jag jobbar inom en offentlig förvaltning, område funktionshinder. Kollegan tråden berör jobbar som chef direkt under förvaltningschefen. Jag har ytterligare en chef mellan mig, har tidigare jobbat direkt under förvaltningschefen. Mycket av informationen som jag kommer skriva om är andrahandsinformation då jag har släkt och vänner som varit anställd direkt under min kollega. Väldigt lite är sådant jag faktiskt själv hört/varit med om, vilket gör att jag inte riktigt vet hur jag ska gå vidare. Det är helt enkelt massa rykten och många saker kan jag inte ta upp utan att också avslöja vem jag fått informationen från.

Jag kommer skriva ett antal exempel på felaktigheter.

1. Allvarliga missförhållanden
Min kollegas barnbarn är anställd i verksamheten. Denna person ska vid (minst) två tillfällen kränkt brukare allvarligt genom hot och inlåsning. När min släkting får kännedom om detta och tar upp det med sin chef får hon till svar dels att chefen ska ta i tu med detta, men också att brukarna accepterar chefens barnbarn för den hen är. Case closed. Jag har givetvis uppmanat min släkting att skriva avvikelse och anmäla det vidare, men denne är för rädd om sitt jobb. Andra har "blivit av" med sina jobb för mindre saker än så (läs: pressats till att säga upp sig).

2. Uppenbara lögner