Kollega som begår tjänstefel - hur ta det vidare?

rutigarut

Trådstartare
Det här kommer bli långt och rörigt men jag hoppas verkligen många av er kan ta er igenom det. Jag har gått och funderat på detta i månader, till och med år och det grämer mig verkligen. Jag försöker samla någon slags mod eller civilkurage, men lyckas inte. Ibland vet jag inte om jag vill.

Jag jobbar inom en offentlig förvaltning, område funktionshinder. Kollegan tråden berör jobbar som chef direkt under förvaltningschefen. Jag har ytterligare en chef mellan mig, har tidigare jobbat direkt under förvaltningschefen. Mycket av informationen som jag kommer skriva om är andrahandsinformation då jag har släkt och vänner som varit anställd direkt under min kollega. Väldigt lite är sådant jag faktiskt själv hört/varit med om, vilket gör att jag inte riktigt vet hur jag ska gå vidare. Det är helt enkelt massa rykten och många saker kan jag inte ta upp utan att också avslöja vem jag fått informationen från.

Jag kommer skriva ett antal exempel på felaktigheter.

1. Allvarliga missförhållanden
Min kollegas barnbarn är anställd i verksamheten. Denna person ska vid (minst) två tillfällen kränkt brukare allvarligt genom hot och inlåsning. När min släkting får kännedom om detta och tar upp det med sin chef får hon till svar dels att chefen ska ta i tu med detta, men också att brukarna accepterar chefens barnbarn för den hen är. Case closed. Jag har givetvis uppmanat min släkting att skriva avvikelse och anmäla det vidare, men denne är för rädd om sitt jobb. Andra har "blivit av" med sina jobb för mindre saker än så (läs: pressats till att säga upp sig).

2. Uppenbara lögner
Min kollega ljuger något kopiöst. Denne vänder kappan efter vinden och håller med alla hon pratar med. Det har lett till en mängder av missförstånd, att människor tror de har rätt till saker de inte har m.m. Jag har personligen talat om detta för förvaltningschefen, jag har till och med haft bevis. Men förvaltningschefen låtsas inte om det, beskyddar min kollega på alla vis, påstår att det är jag som missuppfattat m.m.

3. Arbetsrättsliga vidrigheter
Min kollega har en förhållandevis stor del av sin släkt anställd under sig, i alla fall mångt mycket mer än jag hört talas om på något annat ställe.
Just nu går det ett rykte att min kollegas syster jobbar 75% och får lön för 100%. Det löses tydligen genom att systern stämplar in en dag i veckan manuellt i efter hand, utan att varit på jobbet. Förklaringen till detta ska enligt min kollega vara att systern får det som kompensation för att hennes man tar hand om verksamhetens bilar (vilket ska göras av upphandlad bilfirma, så klart).

En annan släkting och dennes fru är också anställd. Frun har varit föräldraledig det senaste året. Trots detta har hon "jobbat" ett antal dagar, men har då officiellt inte jobbat. Utan hon har jobbat istället för sin man när han "inte känt för att jobba", utan att meddela chefen, utan att ändra arbetspass, utan att vara schemalagd. Hon har åkt till jobbet, han har stämplat in i efterhand. Hon har under sin föräldraledighet inte fått lön för en enda dag, men hon har varit på jobbet istället för sin man. Detta han min kollega delvis erkänt för mig, helt utan att skämmas utan med ursäkten att "det spelar ju inte henne någon roll".
Samma man är anställd heltid men är aldrig fulla dagar på jobbet, han anländer någon timma efter de andra, åker ofta hem tidigt, går till affären och handlar för privat bruk innan han går hem osv. Helt öppet och utan att smussla.

Ovanstående täcker väll problematiken ganska bra, även om det finns fler exempel. Jag vet verkligen inte vad jag ska göra med informationen.
Dels är det väldigt svårt för mig att berätta ovanstående utan att berätta vem jag fått veta det av. Tro mig, jag har försökt få dem att berätta det själva, men inte lyckats än.

Jag skulle kunna gå till min chef och berätta, men jag har svårt att se vad hon ska göra med det utan att röja att det är jag som berättat.

Om jag är ärlig och berättar oanonymt sas så är jag rädd att förvaltningschefen ska kalla in mig på sitt kontor tillsammans med min kollega också ska jag sitta där och förklara mig (ja, det är en väl beprövad metod av förvaltningschefen). Jag vet att jag inte har en chans i det läget, jag kommer inte bli trodd.

Jag skulle kunna gå direkt till kommunchefen, men har svårt att se att det blir någon skillnad.

Av rent egoistiska skäl ä jag också försiktig eftersom jag försöker jobba mig upp i organisationen och har inte lust att det ska skita sig till ingen nytta så att säga.

Det som jag mår sämst över är så klart kränkningarna som brukare blivit utsatta för som jag inte anmäler...

Bukeoraklet, vad gör man? Finns det några visdomsord? Är det bara att ta sig i kragen, ösa på med civilkurage och säga allt jag hört, trots att mycket "bara" är andrahandsinformation och rykten?
 
Sv: Kollega som begår tjänstefel - hur ta det vidare?

Du och dina släktingar skall dokumentera alla missförhållande framöver, sena ankomster kränkningar osv sen tycker jag du skall ta med dig en vän ( kanske har du en vän som är journalist ;) ) som kan stötta dig och höra vad som sägs och begära möte med personalchefen och den berörda chefen.

Sök dig till en annan kommun istället för att fortsätta jobba i en sån usel kommun som låter sånt här fortgå!
 
Sv: Kollega som begår tjänstefel - hur ta det vidare?

Jag håller med om att du inte bör jobba där. Varför vill du vara kvar?

I sakfrågan är det bara fall 1 som du ska gå vidare. Om du verkligen vet vad som skedde. Det är ju allvarliga saker.

I övrigt verkar det vara skit, men om du vet med dig att du inte får gehör är det kanske inte din sak. Jag hade släppt det alternativt tagit upp det med chefen i enrum i allmänna ordalag.
 
Sv: Kollega som begår tjänstefel - hur ta det vidare?

Kränkningar måste ju anmälas.
Du kan alltid ha rätt att ha ett fackligt ombud med som stöd när du skall prata med chefen. Det är bara att bryta om ett samtal blir obehagligt och säga att det inte känns bra och att du vill ha ett ombud med dig.
 
Sv: Kollega som begår tjänstefel - hur ta det vidare?

Jag kan förstå att det är en knivig situation eftersom du ändå vill göra karriär på arbetsplatsen. Att då stå upp för brukarnas rättigheter kräver ju en hel del personligt mod. Jag tänker inte raljera över just det där med kurage i civilkurage, du har fattat det själv. Det är klart att det kommer att innebära en personlig risk för dig själv om du berättar. Men om du nu bestämmer dig för att civilkurage är viktigare så tycker jag att du ska hålla dig till det du med säkerhet vet.
 
Sv: Kollega som begår tjänstefel - hur ta det vidare?

Media har de senaste åren visat intresse att undersöka maktmissbruk och vänskapskorruption i exempelvis kommuner. Jag tycker att du ska kontakta någon tidning som har undersökt liknande frågor, t.ex. Dagens nyheter. Fördelen är att du får meddelarskydd och på så sätt kan skydda dig själv.
 
Sv: Kollega som begår tjänstefel - hur ta det vidare?

Rent generellt tycker jag att chefens felande är den chefens problem, d är rätt vanligt med folk som leker polis mot sina chefer. Men när brukare råkar illa ut är man i ett helt annat läge.

I ditt fall hade jag tagit det högre- ENBART sådant du kan styrka, inget "det går rykte om" för det är inte värt ett skit. Hade rykten varit ngt att bry sig om hade jag både varit transa, anorektisk och bosatt i Ghana idag :meh: Och sådant är inget man kommer ngn vart med på högre nivå heller. Media kanske bryr sig för att få ett scoop på lösa boliner, men vad leder det till? För dig?

Eftersom du funderar på din egen framtid, så tänk efter före. Se till att ha på fötterna, det är jättebra att du tänker på brukarna men även för deras skull. Nr 3 hade jag skippat om du inte får fram fakta- och är det din sak att rota i? Drabbar det dig personligen, eller patienterna? Eller vill du bara sätta dit kollegan= dålig anledning i mitt tycke? Nr 2, samma sak. Har patienter rakt ut drabbats, eller kollegor, kan du styrka detta? Är det din sak att rota i?
I mitt enkla tycke är nr 1 på din lista den punkt som hade fått mig att agera och borde få de högre upp att reagera. Den borde verkligen gås vidare med. Det kanske tom är värt att byta jobb för, anmäla och gå vidare?
 
Sv: Kollega som begår tjänstefel - hur ta det vidare?

Det här kommer bli långt och rörigt men jag hoppas verkligen många av er kan ta er igenom det. Jag har gått och funderat på detta i månader, till och med år och det grämer mig verkligen. Jag försöker samla någon slags mod eller civilkurage, men lyckas inte. Ibland vet jag inte om jag vill.

Jag jobbar inom en offentlig förvaltning, område funktionshinder. Kollegan tråden berör jobbar som chef direkt under förvaltningschefen. Jag har ytterligare en chef mellan mig, har tidigare jobbat direkt under förvaltningschefen. Mycket av informationen som jag kommer skriva om är andrahandsinformation då jag har släkt och vänner som varit anställd direkt under min kollega. Väldigt lite är sådant jag faktiskt själv hört/varit med om, vilket gör att jag inte riktigt vet hur jag ska gå vidare. Det är helt enkelt massa rykten och många saker kan jag inte ta upp utan att också avslöja vem jag fått informationen från.

Jag kommer skriva ett antal exempel på felaktigheter.

1. Allvarliga missförhållanden
Min kollegas barnbarn är anställd i verksamheten. Denna person ska vid (minst) två tillfällen kränkt brukare allvarligt genom hot och inlåsning. När min släkting får kännedom om detta och tar upp det med sin chef får hon till svar dels att chefen ska ta i tu med detta, men också att brukarna accepterar chefens barnbarn för den hen är. Case closed. Jag har givetvis uppmanat min släkting att skriva avvikelse och anmäla det vidare, men denne är för rädd om sitt jobb. Andra har "blivit av" med sina jobb för mindre saker än så (läs: pressats till att säga upp sig).

2. Uppenbara lögner
Min kollega ljuger något kopiöst. Denne vänder kappan efter vinden och håller med alla hon pratar med. Det har lett till en mängder av missförstånd, att människor tror de har rätt till saker de inte har m.m. Jag har personligen talat om detta för förvaltningschefen, jag har till och med haft bevis. Men förvaltningschefen låtsas inte om det, beskyddar min kollega på alla vis, påstår att det är jag som missuppfattat m.m.

3. Arbetsrättsliga vidrigheter
Min kollega har en förhållandevis stor del av sin släkt anställd under sig, i alla fall mångt mycket mer än jag hört talas om på något annat ställe.
Just nu går det ett rykte att min kollegas syster jobbar 75% och får lön för 100%. Det löses tydligen genom att systern stämplar in en dag i veckan manuellt i efter hand, utan att varit på jobbet. Förklaringen till detta ska enligt min kollega vara att systern får det som kompensation för att hennes man tar hand om verksamhetens bilar (vilket ska göras av upphandlad bilfirma, så klart).

En annan släkting och dennes fru är också anställd. Frun har varit föräldraledig det senaste året. Trots detta har hon "jobbat" ett antal dagar, men har då officiellt inte jobbat. Utan hon har jobbat istället för sin man när han "inte känt för att jobba", utan att meddela chefen, utan att ändra arbetspass, utan att vara schemalagd. Hon har åkt till jobbet, han har stämplat in i efterhand. Hon har under sin föräldraledighet inte fått lön för en enda dag, men hon har varit på jobbet istället för sin man. Detta han min kollega delvis erkänt för mig, helt utan att skämmas utan med ursäkten att "det spelar ju inte henne någon roll".
Samma man är anställd heltid men är aldrig fulla dagar på jobbet, han anländer någon timma efter de andra, åker ofta hem tidigt, går till affären och handlar för privat bruk innan han går hem osv. Helt öppet och utan att smussla.

Ovanstående täcker väll problematiken ganska bra, även om det finns fler exempel. Jag vet verkligen inte vad jag ska göra med informationen.
Dels är det väldigt svårt för mig att berätta ovanstående utan att berätta vem jag fått veta det av. Tro mig, jag har försökt få dem att berätta det själva, men inte lyckats än.

Jag skulle kunna gå till min chef och berätta, men jag har svårt att se vad hon ska göra med det utan att röja att det är jag som berättat.

Om jag är ärlig och berättar oanonymt sas så är jag rädd att förvaltningschefen ska kalla in mig på sitt kontor tillsammans med min kollega också ska jag sitta där och förklara mig (ja, det är en väl beprövad metod av förvaltningschefen). Jag vet att jag inte har en chans i det läget, jag kommer inte bli trodd.

Jag skulle kunna gå direkt till kommunchefen, men har svårt att se att det blir någon skillnad.

Av rent egoistiska skäl ä jag också försiktig eftersom jag försöker jobba mig upp i organisationen och har inte lust att det ska skita sig till ingen nytta så att säga.

Det som jag mår sämst över är så klart kränkningarna som brukare blivit utsatta för som jag inte anmäler...

Bukeoraklet, vad gör man? Finns det några visdomsord? Är det bara att ta sig i kragen, ösa på med civilkurage och säga allt jag hört, trots att mycket "bara" är andrahandsinformation och rykten?

För det som inte gäller missförhållanden i vården har du som anställd möjlighet, men inte skyldighet att rapportera till din chef. Och som anställd är det den vägen du ska gå.

Blir du kallad till förvaltningschefen ska du vara noga med vad mötet avser. Det är rimligen inte din roll att vara med i personalärenden som rör andra personer än dig själv.

Som allmänhet och medborgare har du andra möjligheter, men ska du gå till media exempelvis Kaliber P1, så bör du har mer på fötterna än rykten. Ett exempel vore att ta reda på hur många släktingar som anställts. Rekryteringen borde vara ganska lätt att granska.
 
Sv: Kollega som begår tjänstefel - hur ta det vidare?

Sök dig till en annan kommun istället för att fortsätta jobba i en sån usel kommun som låter sånt här fortgå!

Jag förstår vad du menar, men det finns oerhört goda skäl att stanna i den här kommunen. Säger jag vad är det lätt att leta upp vilken kommun det är.
 
Sv: Kollega som begår tjänstefel - hur ta det vidare?

Jag håller med om att du inte bör jobba där. Varför vill du vara kvar?

I sakfrågan är det bara fall 1 som du ska gå vidare. Om du verkligen vet vad som skedde. Det är ju allvarliga saker.

I övrigt verkar det vara skit, men om du vet med dig att du inte får gehör är det kanske inte din sak. Jag hade släppt det alternativt tagit upp det med chefen i enrum i allmänna ordalag.

Just angående missförhållandena så har jag ju bara hört talas om det. Jag har en säker källa, men kan inte berätta om vad som hänt utan att röja den. Och jag är inte alls säker på att min släkting har lust med det, dessutom har jag ju hellre försökt påverka min släkting som själv har hört dom här sakerna att anmäla det, men inte lyckats än.
 
Sv: Kollega som begår tjänstefel - hur ta det vidare?

Det handlar inte bara om att jag vill sätta dit kollegan utan jag är trött på att få städa upp efter henne. Dessutom tycker jag, rent moraliskt, det är åt helvete att det inom vissa verksamheter sparas enormt och sedan slösas pengarna på detta viset i verksamheten jämte. Men visst, min sak är det ju inte.

Jag har läst alla er svar och tackar för dem! Funderar vidare!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 521
Senast: Bortglömd
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 020
Senast: jemeni
·
Juridik & Ekonomi Hej. Jag hoppas att här finns några som mer kunskap än mig i hur polisen hanterar den här typen av situationer. Vi har fått mycket...
Svar
14
· Visningar
2 323
Senast: Rosett
·
Skola & Jobb Hej Bullen, Jag har ett problem - eller ja, två problem i form av personer. Mina två chefer är bakom flötet. Den ena är en omplacering...
Svar
14
· Visningar
2 029
Senast: Photografen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp