Bukefalos 28 år!

Kolmården gör fel med kaniner?

C

CassyJo

Är det inte så att kaninungar oavsett kaninras ska vara med sin moder i 8 veckor? Mellan 6-8 veckor utvecklas väll tarmarna och ställer om sig till fast föda och det är också då de slutar dia?

För jag reagerade starkt på det Kolmården skriver på sin sida om kaninungar till sina Belgiska Jättar "Efter 3-4 veckor är de avvanda och lämnar boet". Man tycker ju att de om några borde kunna det där.

LÄNK
 
Sv: Kolmården gör fel med kaniner?

Fast det som står där säger ju ingenting om att de faktiskt separerar ungarna från mamman, bara att de efter 4 veckor är avvanda och därför lämnar boet, vilket jag tolkar som att de är ute mer och rör på sig, äter mer gräs osv och att de inte tillbringar all sin tid i boet.

De vet nog vad de pysslar med, men de kan ju inte styra hur besökare på hemsidan väljer att tolka text.
 
Sv: Kolmården gör fel med kaniner?

Håller med Gnist. Det handlar nog om att ungarna vid den åldern äter och diar 50/50 och söker sig bort från mamman på egen hand. Kan inget om kaniner dock men det låter som det.
 
Sv: Kolmården gör fel med kaniner?

Så kan det också vara men just ordet "avvanda" tolkar jag som att de slutat dia och enbart äter foder men kaniner slutar inte dia vid den åldern vad jag vet.

Men det är ju som sagt en tolkningsfråga.
 
Sv: Kolmården gör fel med kaniner?

Enligt lage får kaninungar säljas redan så titidgt som vid 6veckors ålder. Många inklusive jag själv tycker detta är alldeles för tidigt och jag säljer mina ungar tidigast som 8veckors.

angående vad som står tror jag som övriga. Det stämmer ganska bra överrens med egen erfarenhet att de vid den åldern krupit ur boet och är mer yfikna på sin omgivning. Dock är de ju inte "avvanda" så ett dumt ordval här.
 
Sv: Kolmården gör fel med kaniner?

Jag tror också det är en småklantig formulering. (OT, säljer/omplacerar djurparker kaniner överhuvudtaget, förresten?)
 

Liknande trådar

Däggdjur Jag är en stor uppfödare av kaniner och förstår att det är dålig information hos många zoo butiker mm.. Det bästa är att leta upp en...
Svar
4
· Visningar
2 747
Senast: Jenka
·
Hästvård Kort resume` 13 april skadade sig hästen i hagen, vad vi tror, ingen vet/såg något, men vid halv 7 tiden på kvällen står han på 3 ben...
Svar
3
· Visningar
949
Senast: mimus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp