Bukefalos 28 år!

konstiga bett (?) på marsvin

lizan

Trådstartare
Moderator
ännu en tråd från mig om mina marsvin...

ett par dagar sen såg jag att en grisen såg annorlunda ut vid ena virveln på ryggen, kollade och han reagerade när man pillade på det, verkade vara som ett litet litet myggbett eller så. jag kollade igenom resten av honom noga och även den andra men hittade inget mer så jag avvaktade eftersom jag tänkte att det mycket väl kunde vara bara ett myggbett.

dagen efter reagerade han inte på det längre och svullnaden var borta, men jag hittade istället ett nytt bakom ena örat. dock reagerade han inte när man pillade på det. kollade igenom honom igen- ingenting, inte heller något nytt på den andra grisen.

nu ikväll (3 el 4) dagar efter första bettet hittades så är det i virveln borta, men det bakom örat ser värre ut igen men fortfarande ingen reaktion, däremot så på hans andra öra så är där en ny liten knöl, som ett litet insektsbett igen ungefär, och pillade man där så reagerade han med att dra undan, dock inga pip eller så.

har kollat igenom olika marsvinssidor men hittar inget. hittar ingen ohyra på dom och det är bara det ena marsvinet som är drabbat. funderade på om det kan vara något i buren? men då borde väl bägge ha fått bett? storstädade iaf.

i övrigt mår han bra, äter o är glad o nyfiken som aldrig förr!

bör jag hitta veterinär med en gång eller kan jag avvakta?
 
Sv: konstiga bett (?) på marsvin

Nu är det ju helg, men nere hos dig lär det ju finnas någon veterinär tillgänglig för rådgivning iaf. Det kan nog mycket väl vara bett av något slag, för visst är de ute? Samtidigt kan det ju vara skönt att kolla om det är ohyra eller inte, men det tror jag nog kan vänta till vardag.
 
Sv: konstiga bett (?) på marsvin

japp dom är ute.

men jag hittar ingen ohyra på honom som sagt.. får kika på honom imorn förmiddag o är han värre får man väl ringa... usch min lilla liten!

är allt bra med dig förresten? :D
 
Sv: konstiga bett (?) på marsvin

Viss ohyra kan ju vara svår att se har jag förstått, men mina har aldrig haft så egentligen vet jag inte. :p

Jovars, det är bra med mig. :D Jobbar natt just nu, försöker få kroppen att ställa om. Trollet har ju varit dålig, så hon är tyvärr pensionär nu. Hur går det med ditt eventuella hästköp?
 
Sv: konstiga bett (?) på marsvin

men är det inte skumt om bara en har?

men jag åker o köper ohyreschampo till att börja med då kanske.. idag var iaf bettet bakom örat borta (eller det syns vart det satt men inte mer) och det nya PÅ örat gjorde inte ont längre, och inga nya vad jag kunde hitta!

det jag funderar på är om det kan vara allergi mot något?


jo jag har hört om tantan! hemskt trist! :( hur gör du då? rider prinsen? hittat något annat? inte alls?

mitt hästköp blev inget av, hon blev plötsligt för värdefull för ridskolan (en häst borttagen, en annan som verkligen inte trivdes såld, två halvkrassliga....) så hon behövde ta ut ett ruskigt överpris för att vara säker på att hon inte skulle gå back på affären. :(
 
Sv: konstiga bett (?) på marsvin

aha! alla ohyror jag läste om stod att man kunde se.

men borde jag kontakta vet först eller kan jag köpa ohyreschampo och prova själv först? är det dumt att tvätta i förebyggande syfte nångång ibland?
 
Sv: konstiga bett (?) på marsvin

Jag tror inte det är så bra att tvätta i förebyggande syfte... De kan väl bli resistenta mot det då eller något? Och det vore ju inte så bra... :p
Jag tycker du ska ta kontakt med vet. så att de kan kolla (om det nu är ohyra) vilken sort så att du får ett medel direkt som hjälper emot just detta. :)
 
Sv: konstiga bett (?) på marsvin

ok ja jag är ju helt nybörjare på marsvin som inte är friska... :p men jag läste om att vissa schampon kunde man ta ibland i förebyggande syfte, som var ganska milda, medans andra skulle man bara ta om man hade just den ohyran.

men om det "bara" är ohyra så kan man väl vänta till måndag kanske? helgpriser hos vet, samt väntetider och resa till den som har helgöppet är inte superskoj.
 
Sv: konstiga bett (?) på marsvin

Ring du vetten på måndag tycker jag!

Jag tömkör henne, promenerar henne lös i skogen och myser. Nu har jag börjat klättra upp på Prinsen igen, och det står en sommarhäst i stallet som kan bli ett projekt om hon stannar kvar. :)
 
Sv: konstiga bett (?) på marsvin

Man kan väl visst tvätta i förebyggande syfte? T.ex. ska man ju alltid avhyra dem inför utställning i förebyggande syfte även om man inte ser något. Jag tycker t.ex. att det är skitsvårt att upptäcka static på min gråa tjej och inte vill man ju åka till utställning utan att veta om hon har det eller inte, så då tycker jag det är bättre att avhyra först. Och på marsvin som man inte misstänker har någon allvarligare ohyra behöver man ju inte använda de starkare ohyreschampona på, eller hur?

Ditt marsvin kanske har någonting, t.ex. static och har fått en allergisk reaktion på det eller liknande? Kanske inte, dock har jag aldrig hört talas om andra direkta insektsbett på marsvin men det är väl inte heller omöjligt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 263
Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 102
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 211
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 175
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp