Bukefalos 28 år!

Konstigt blåmärke

Rosett

Trådstartare
Upptäckte ett skumt blåmärke på armen för några dagar sen. Det är nästan runt och ganska ljust med mörkare prickar i. Minns inte att jag slagit mig. Inte haft någon fästing. Det gör inte ont när jag trycker på det. Har bleknat något sen jag först upptäckte det.
Har lämnat blodprover ("rutinkontroll") i april och tog om några i maj som visade små avvikelser på blodet (trombocyter, erytrocyter.. tror jag...och nåt mer), blåmärket har kommit efteråt så har inte hunnit säga till husläkaren.

Nån som haft såna blåmärken med mörkare prickar i? Borde jag oroa mig? :crazy:
 
Upptäckte ett skumt blåmärke på armen för några dagar sen. Det är nästan runt och ganska ljust med mörkare prickar i. Minns inte att jag slagit mig. Inte haft någon fästing. Det gör inte ont när jag trycker på det. Har bleknat något sen jag först upptäckte det.
Har lämnat blodprover ("rutinkontroll") i april och tog om några i maj som visade små avvikelser på blodet (trombocyter, erytrocyter.. tror jag...och nåt mer), blåmärket har kommit efteråt så har inte hunnit säga till husläkaren.

Nån som haft såna blåmärken med mörkare prickar i? Borde jag oroa mig? :crazy:

Lågt värde av trombocyter tycks ju ge just det symptomet att man lättare får blåmärken. En snabb googling på trombocyt+blåmärke visar dessutom bilder på den typen av blåmärke jag tror att du beskriver. T.ex här.

Jag hade inte oroat mig så mycket, men om du känner dig osäker så kan du såklart alltid ringa sjukvårdsupplysningen och rådfråga! :)
 
Lågt värde av trombocyter tycks ju ge just det symptomet att man lättare får blåmärken. En snabb googling på trombocyt+blåmärke visar dessutom bilder på den typen av blåmärke jag tror att du beskriver. T.ex här.

Jag hade inte oroat mig så mycket, men om du känner dig osäker så kan du såklart alltid ringa sjukvårdsupplysningen och rådfråga! :)
Ja ungefär så ser mitt blåmärke ut! Fast mindre. Tack för länk, jag googlade bara "blåmärke med prickar" så hittade inte nån bild själv.

Mina värden är förhöjda, inte låga. Och de har stigit sen förra provet för ca en månad sen.
Erytrocyter, hemoglobin, trombocyter och EVF är förhöjda. Trombocyter är på 468 (ref 165-387).
Det är min läkare på psyk som fixat proverna, hon skrev att hon kan skicka remiss till husläkaren eller så kan jag ta kontakten själv så verkar inte akut iallafall. Men hon skrev "några av dessa värden är inte alls alarmerande", betyder det att några andra är alarmerande? :cautious:
Är nog lika bra jag skriver till henne på MVK och ber om remiss direkt så slipper jag grubbla på saken... :idea:
 
Ja ungefär så ser mitt blåmärke ut! Fast mindre. Tack för länk, jag googlade bara "blåmärke med prickar" så hittade inte nån bild själv.

Så lite så. :D

Men hon skrev "några av dessa värden är inte alls alarmerande", betyder det att några andra är alarmerande? :cautious:

Jag kan ju vara ute och cykla men jag tolkar det som att alla värden måste vara alarmerande för att helheten skall vara det. Typ att även om a och b är alarmerande så "gör det ingenting" eftersom c och d inte är alarmerande. Ditt tillstånd för dig blir således alarmerande först när även c och d blivit alarmerande. Förstår du hur jag menar? :angel:

Men det är min högst personliga tolkning och den kan vara helt galen. :D
 
Jag har börjat ta en ny medicin. Den kanske interagerar med någon av de andra och orsakar förändringarna. :idea:
 
Jag får blåmärken hela tiden utan att komma ihåg var jag fått dem. Vissa ser ut just så, men mina blodprovssvar är helt okej. Jag hade nog aldrig reagerat ens. Ett blåmärke är ett blåmärke, liksom.
 
Fick brev idag, kopia på remiss. Det gick snabbt :crazy: lite för snabbt kanske, hon fick ju mitt meddelande i fredags. I remissen står frågeställning Trombocytos. Läste lite om det, borde inte gjort det för det finns en näraliggande sjukdom som är en slags blodcancer med medianlivslängd på 4-5 år. :crazy:
Men läste även att de där värdena kan stiga vid inflammation och jag har ju sköldkörtelproblem (hypotyreos) så får väl hoppas att det "bara" är inflammation i den... :crazy:

:( Nu när jag äntligen börjat må bättre psykiskt så kommer det nåt annat...
 
Fick kallelse till hematolog idag. Blir ju nervös när det går så fort!! :crazy: Ska gå och ta prover i morgon inför besöket, ett av proverna är ett DNA-prov för en gen som om den muteras kan orsaka blodsjukdom. Läste en artikel av läkaren som jag ska till och där står att man tar benmärgsprov också. Sånt gör väl rätt ont?
 
Om proverna var okej hade de väl kunnat ringa och tala om det? Nu misstänker jag ju att det är något allvarligt, som de vill vänta med att berätta tills jag är där.
Ängslig.
:crazy:
 
Om proverna var okej hade de väl kunnat ringa och tala om det? Nu misstänker jag ju att det är något allvarligt, som de vill vänta med att berätta tills jag är där.
Ängslig.
:crazy:

Enligt min erfarenhet så ringer de inte om det ser bra ut (de fattar inte hur orolig man är :meh:). Ring till kliniken imorgon och fråga :up: sedan kan ju en del prover ta tid med analysen så allt kanske inte är klart ännu.
 
@athena_arabians :heart
Jag lämnade proverna den 11e så de borde vara klara.
Jo, funderar på att ringa men om svaret är negativt (= jag har den där mutationen) så lär jag ju inte bli mindre ängslig hursomhelst...kanske bättre o vänta tills jag är där... :wtf:
 
DNA-provet var normalt. :banana:

Fick, som jag trodde, lämna benmärgsprov. Det var inget vidare men inte jättehemskt. Låg där och ville kravla iväg ett tag men trycket var så hårt att jag blev liksom förlamad. :nailbiting: + Visste ju att jag inte får röra på mig.
Tur att jag läst om det och var beredd på det för jag blev ändå lite rädd när han sa att vi ska ta ett sånt.
På en skala 0-10 var väl smärtan på en 4a.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Igår upptäckte jag ett litet blåmärke på knäet och imorse när jag vaknade hade det blivit mycket större och det är liksom en liten mörk...
Svar
11
· Visningar
9 790
Senast: kryddelydd
·
Övr. Barn Finns så mycket kloka människor här så jag vill fråga, kanske finns något man kan göra som man inte har tänkt på. Min väninna levde...
Svar
14
· Visningar
3 167
Senast: krambanan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp