Konstigt simsätt

escodobe

Trådstartare
När jag var ungefär 12-13år gick jag något år eller två kurser i tävlingssimmning, det dödade effektivt all glädje även i den motionsformen. Jag ryser än i dag för hag hör hör jag i huvudet hör en röst som ryter " bara 10 minuter kvar, då hinner ni simma 12 längder" när jag kliver in i en simhall... Men då kunde jag göra en hyfsad effektiv bröstsim, godkänd crawl, vändningar, fjäril och sånt. Det mesta har jag helt glömt bort, Crawl är omöjligt typ.

Nu ska jag göra ett simprov till en kurs. Jag behöver simma 275 eller möjligen 375 meter på mindre än 14 minuter och det funkar även för mig som ohyggligt otränad. Det underliga är att jag på hemvägen när jag googlar efter tips för att bli snabbare (i framtiden lockar en kurs då jag behöver kunna simma 450m på samma tid) inser jag att den snabbaste/effektivaste sättet jag simmar på idag nog inte är ett "riktigt" simsätt? Jag ligger på rygg, gör grodsparkar men benen men använder bägge armarna samtidigt vilket ger ett bra glidmoment. Är det nån som känner igen detta som ett simsätt som lärts ut? Eller gör jag bara en konstig egenkomponerad mitchmatch?
Simsättet tror jag faktiskt inte ska spela nån roll, det är bara ett kondition/simkunnighetstest så att säga, jag undrar mest varifrån jag fått det?
 
När jag simmar varierar jag genom att simma vanligt bröstsim åt ena hållet och den där sortens ryggsim tillbaka. Med armarna som kvarnvingar, typ.

Hur skulle ryggsim annars se ut? :confused:
 
Låter som vanligt ryggsim, vilket i högsta grad är ett riktigt simsätt.
Nja googlar man ryggsim får man upp ryggcrawl, det vill säga att du tar en arm i taget och flutterkickar med benen (saxar), du får en annan rörelse i kroppen då.

Jag tar båda armarna samtidigt och frogkickar med benen, som den andra filmen, men det går inte att hitta några simmasnabbare tips eftersom 99% av googlingarna visar just ryggsim med saxande ben
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Nja googlar man ryggsim får man upp ryggcrawl, det vill säga att du tar en arm i taget och flutterkickar med benen (saxar), du får en annan rörelse i kroppen då.

Jag tar båda armarna samtidigt och frogkickar med benen
Det där beror lite på vem man pratar med. Jag skulle göra simtest i skolan en gång. Hade simmat regelbundet sedan många år och även gjort någon start men fick göra om ryggsimmet då jag inte gjorde den där med grodsparkar utan "ryggcrawl" som jag använde på simträningen.
 
Det där beror lite på vem man pratar med. Jag skulle göra simtest i skolan en gång. Hade simmat regelbundet sedan många år och även gjort någon start men fick göra om ryggsimmet då jag inte gjorde den där med grodsparkar utan "ryggcrawl" som jag använde på simträningen.
Det där är ju knäppt, det står inget om HUR ryggsimmet ska genomföras i betygskriterierna för ämnet
"Eleven förebygger på ett väl fungerande sätt risker i samband med olika aktiviteter. Eleven hanterar nödsituationer på land och vid vatten samt simmar 200 meter i en följd varav 50 meter i ryggläge."
 
När jag var ungefär 12-13år gick jag något år eller två kurser i tävlingssimmning, det dödade effektivt all glädje även i den motionsformen. Jag ryser än i dag för hag hör hör jag i huvudet hör en röst som ryter " bara 10 minuter kvar, då hinner ni simma 12 längder" när jag kliver in i en simhall... Men då kunde jag göra en hyfsad effektiv bröstsim, godkänd crawl, vändningar, fjäril och sånt. Det mesta har jag helt glömt bort, Crawl är omöjligt typ.

Nu ska jag göra ett simprov till en kurs. Jag behöver simma 275 eller möjligen 375 meter på mindre än 14 minuter och det funkar även för mig som ohyggligt otränad. Det underliga är att jag på hemvägen när jag googlar efter tips för att bli snabbare (i framtiden lockar en kurs då jag behöver kunna simma 450m på samma tid) inser jag att den snabbaste/effektivaste sättet jag simmar på idag nog inte är ett "riktigt" simsätt? Jag ligger på rygg, gör grodsparkar men benen men använder bägge armarna samtidigt vilket ger ett bra glidmoment. Är det nån som känner igen detta som ett simsätt som lärts ut? Eller gör jag bara en konstig egenkomponerad mitchmatch?
Simsättet tror jag faktiskt inte ska spela nån roll, det är bara ett kondition/simkunnighetstest så att säga, jag undrar mest varifrån jag fått det?
När jag simmade i skolan när jag var liten lärde de ut ryggsim med grodsparkar och samtidiga armrörelser (ut åt sidorna och in).
 
När jag simmade i skolan när jag var liten lärde de ut ryggsim med grodsparkar och samtidiga armrörelser (ut åt sidorna och in).
Men jag kör armarna som i fjäril, typ första filmen som lades in. Det dom kallar "dubbelrygg" men det går inte att hitta några tips på hur man förbättrar hastighet eftersom det verkar vara ryggcrawl man normalt tävlar i
 
Nja googlar man ryggsim får man upp ryggcrawl, det vill säga att du tar en arm i taget och flutterkickar med benen (saxar), du får en annan rörelse i kroppen då.

Jag tar båda armarna samtidigt och frogkickar med benen, som den andra filmen, men det går inte att hitta några simmasnabbare tips eftersom 99% av googlingarna visar just ryggsim med saxande ben
Det enda ryggsim jag fick lära mig var det som tydligen heter ryggcrawl egentligen, men det lärdes ut till mig som "ryggsim" på sena 90-talet. Har aldrig sett varianten du pratar om, där båda armarna rör sig parallellt, de som simmar på rygg i "min" simhall använder sig av ryggcrawl.
 
När jag simmade i skolan när jag var liten lärde de ut ryggsim med grodsparkar och samtidiga armrörelser (ut åt sidorna och in).
Samma som jag lärt mig.

Som jag förstod det var simsätten valda för att de var mest funktionella och lättast att rädda sig med i olika situationer av sjönöd. Om man är skadad, det är höga vågor på fel ledd, man ska kunna ta sig så långt som möjligt på minsta energin, är omtöcknad etc. Crawl, både på mage och rygg, kräver väl mer av kroppen för att fungera bra?

Vi skulle också lära oss flyta, dvs samma grodsparkar utan armar, i långsamt tempo och med så långa pauser det gick utan att sjukna innan man tog nästa bentag. Att användas när/om man inte kunde/orkade simma. Vill minnas vi instruerades att använda ryggsimmet för att ta återhämtningspauser, medan bröstsimmet var det som tog en framåt om man hade långt till land i en nödsituation.

Och bakåt-grodsparkarna behövs väl också för att kunna hjälpa en annan person som inte kan simma iland själv. Finns det något annat sätt att bogsera om man inte lärt sig dessa?
 
Det där är ju knäppt, det står inget om HUR ryggsimmet ska genomföras i betygskriterierna för ämnet
"Eleven förebygger på ett väl fungerande sätt risker i samband med olika aktiviteter. Eleven hanterar nödsituationer på land och vid vatten samt simmar 200 meter i en följd varav 50 meter i ryggläge."
Den delen av kriteriet hade skolan missat. Jättekonstigt verkligen.
 
Jag har tävlingssimmat och minns inte alls något såntdär simsätt, utan vi simmade "ryggcrawl". Minns inget såntdär från skoltiden heller.
 
Och bakåt-grodsparkarna behövs väl också för att kunna hjälpa en annan person som inte kan simma iland själv. Finns det något annat sätt att bogsera om man inte lärt sig dessa?

Precis, det anses inte viktigt att lära barnen crawl och ryggcrawl, eftersom det inte kan användas vid livräddning. Däremot lär man ut bröstsim och ryggsim med grodsparkar (samma som i bröstsim, därför blir det logiskt att lära ut just bröstsim) för att barnen inte bara ska kunna simma själva utan även kunna rädda andra.

I många andra länder lär man ut crawl eftersom det faktiskt är det lättaste och effektivaste sättet att ta sig fram i vattnet.
 
När jag var ungefär 12-13år gick jag något år eller två kurser i tävlingssimmning, det dödade effektivt all glädje även i den motionsformen. Jag ryser än i dag för hag hör hör jag i huvudet hör en röst som ryter " bara 10 minuter kvar, då hinner ni simma 12 längder" när jag kliver in i en simhall... Men då kunde jag göra en hyfsad effektiv bröstsim, godkänd crawl, vändningar, fjäril och sånt. Det mesta har jag helt glömt bort, Crawl är omöjligt typ.

Nu ska jag göra ett simprov till en kurs. Jag behöver simma 275 eller möjligen 375 meter på mindre än 14 minuter och det funkar även för mig som ohyggligt otränad. Det underliga är att jag på hemvägen när jag googlar efter tips för att bli snabbare (i framtiden lockar en kurs då jag behöver kunna simma 450m på samma tid) inser jag att den snabbaste/effektivaste sättet jag simmar på idag nog inte är ett "riktigt" simsätt? Jag ligger på rygg, gör grodsparkar men benen men använder bägge armarna samtidigt vilket ger ett bra glidmoment. Är det nån som känner igen detta som ett simsätt som lärts ut? Eller gör jag bara en konstig egenkomponerad mitchmatch?
Simsättet tror jag faktiskt inte ska spela nån roll, det är bara ett kondition/simkunnighetstest så att säga, jag undrar mest varifrån jag fått det?
Det är det ryggsim jag lärde mig som liten. Lite som en manet.

Eller nej det är det inte när jag såg filmen. Lärde mig vifta med armarna likadant som benen. Som en manet eller en bläckfisk :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp