Kvinna på häst påkörd av bil

Sv: Kvinna på häst påkörd av bil

Usch vad obehagligt. Inte första gången traktens unga kör rally på den vägen tyvärr. (gissar att det gått till så)
Hoppas det gick bra med häst och ryttare i slutänden.
 
Sv: Kvinna på häst påkörd av bil

Usch stackarna! Tror också att det gått tills å som Brigganl skriver. Var en som gasade när de såg mig och TUTADE!! Min ponny blir hysterisk och börjar så smått galoppera ett par meter, som tur efter bilen...
 
Sv: Kvinna på häst påkörd av bil

Stackars häst och kvinna! Hoppas de klarade sig ok!
:crazy:

Folk kör som idioter, trots att de ser en häst på vägen, förstår inte varför så många bilförare inte visar hänsyn.

Själv är jag något så otroligt glad över att min häst är bombtrafiksäker...... hon står ut med lastbilar som flåsar förbi och rör bara öronen lite grann. Ibland kan de se lite otäcka ut, tycker hon men då bara rycker hon till lite, så är det ur världen. I går när jag red så träffade vi på 4 lastbilar och hon brydde sig inte. Jag måste dock säga att mitt intryck är att långtradarchaufförer visar MER hänsyn än vanliga billister. De saktar in och kör försiktigt förbi på gott avstånd medan billisterna susar förbi i högre hastighet än vad som ens är tillåtet på vägen.....

Jag kan ärligt säga att man känner sig jäkligt liten där ute i vägrenen på en häst när man har en lastbil i häcken och en framför sig samtidigt....:o
 
Sv: Kvinna på häst påkörd av bil

Skulle leda en unghäst en sträcka utmed en väg idag. Han blev lite nervös när den första bilen kom bakifrån och steppar ut med rumpan i vägen framför bilen.

Jag tänkte mig att då stannar väl människan så jag kan lugna min häst så hon kommer förbi. Nej då hon tar bara ut svängen lite till och gasar för att komma förbi fortare. Smart...

Har folk ingen överlevnadsinstikt?
Bryr de sig inte om ifall deras bil får en spark?
Vet de inte att de alltid får skulden som bilförare?
 
Sv: Kvinna på häst påkörd av bil

och dom förstår inte att en häst väger lika mycket eller mera än en älg.. för älgar aktar dom sig för
 
Sv: Kvinna på häst påkörd av bil

ett skrubbsår på höften har den fått iaf, stackarn.

jag har också varit med om att bli påkörd, av en stor skogstraktor. :crazy: hade en jäkla tur, hjulen var så stora så det var dom som träffade oss, ej karossen. hästen klarade sig med mindre skador men han blev helt opålitlig i trafik efter det, tog många år att komma över det.

men tjejer, VARFÖR rider ni längsefter större vägar där ni vet det är mkt trafik och folk kör fort??? :confused: det är ju en fruktansvärt stor risk att ta, särskilt om man har en häst som inte är bombsäker, vilket få är....

visst händer det att man träffar på råkörare eller lastbilar på grusvägarna också, men sannolikheten för det är betydligt mindre.
 
Sv: Kvinna på häst påkörd av bil

Ibland har man inget val helt enkelt.

Jag har som tur tillst[nd av bonden att rida i kanten pa hans falt bakom var gard for att ta mig till skogen eller grusvagarna runt om trakten sa lange vi inte trampar upp.

Nar det ar blott sa maste vi ga via den starkt trafikerade vagen, men da leder jag alltid min hast, skulle aldrig vaga sitta pa den.
 
Sv: Kvinna på häst påkörd av bil

Jag har inget val i det stallet jag står i. Ligger längst en 50-väg och för att komma till ridhus eller ut i skogen MÅSTE jag gå ca 100 m. Och dom kör inte direkt i 50 där alla gånger, och den är hyfsat trafikerad. Som väl är så är nog jag räddare än hästen när det kommer lastbilar och bussar och susar förbi med ett par decimeters marginal..:crazy:
 
Sv: Kvinna på häst påkörd av bil

Bor själv mindre än en mil därifrån och man undrar ju givetvis om det är någon man känner som detta hände för....:crazy:
 
Sv: Kvinna på häst påkörd av bil

Jag tycker att det är helt galet hur många tänker när de kör bil.

De ser inte ett ekipage med ett stort djur och en människa, de ser en hästjävel på sin väg. Alltså skiter de i att ta hänsyn och riskerar livet på ekipaget. Okej att de skiter i hästen, det kan jag ha viss förståelse för (folk är så otroligt okunniga och inskränkta) men att de inte förstår att de riskerar en annan människas liv är för mig totalt obegripligt. Herregud. Förstår de inte att vi gör så gott vi kan för att hålla oss borta från vägarna?
 
Sv: Kvinna på häst påkörd av bil

men varför välja ett ställe som ligger så dåligt? när vi letade gård så dissade jag alla som låg intill en större väg. handlar ju inte bara om att rida ut, en häst kan ju komma lös i stallet eller i hagen också.

är man inackorderad så är det ju enkelt att välja ett stall med bra omgivning, värre om man redan köpt en gård vid vägen.

det är nog hopplöst att tro att folk ska ta hänsyn och köra sakta, många anser att hästar inte hör hemma på vägen och resten tänker inte på att den plötsligt kan hoppa ut i vägen. så det är vi som ryttare som måste anpassa oss för att hindra skador.
 
Sv: Kvinna på häst påkörd av bil

Tyvärr är det väl så att det inte är vägens storlek det ofta beror på, det är bristande hänsyn från bilförare.
Bor i en liten by med grusvägar som i sin tur leder till många fina ridvägar.
I de flesta fall kan man rida lungt och säkert men vsst finns det dumskallar!
Har under årenslopp haft ganska mycket unghästar som jag både promenerat och ridit med på våra grusvägar, målet är ju att få en lugn trafiksäker häst, men hur lätt är det när folk inte tar hänsyn?
Förstår inte varför inte info om hästekipage ges i större utsträckning på körskolorna, det blir ju trots allt fler och fler hästar i vårt land.
För ett par år sen var det ett reportage i en populär hästtidning som handlade om just detta, ryttare i trafiken, enligt mig var det i fel forum, vi vet ofta hur vi ska agera, det här reportaget skulle ha varit i en motortidning.
Jag tror att det hänger på oss att få ut budskapet om hästar i trafiken, frågan är bara hur vi ska bära oss åt.....
 
Sv: Kvinna på häst påkörd av bil

Därför att det fungerar bäst så rent praktiskt. Nu har jag mina två hästar med ca 100 meters avstånd, annars skulle det bli att jag skulle få åka flera mil mellan dom för att slippa trafikerad väg och det skulle inte gå.
 
Sv: Kvinna på häst påkörd av bil

Det var prisskillnad på ca 400 000:- på gårdarna & den gård vi hittade som låg bra till mot vägarna, hade inga uterittsmöjligheter.

Nu har jag kanske några hundra meter taskig väg, sen har jag en skog som jag kan härja i flera timmar utan några problem. Hellre det än, bra väg & inga som helst uteritts möjligheter.
Jag rider väldigt lite på bana, utan tar allt i skogen.

Pest eller kolera helt enkelt för vår del.
 
Sv: Kvinna på häst påkörd av bil

det tycker inte jag, ute på landet så är så gott som alla snälla och tar hänsyn. rider man däremot i skogsområden där byfolk färdas så kör dom som svin!!! trots att det finns båda hästar, hundar och barn på vägen. dom kör som om dom fortfarande vore i stan.:crazy:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En häst blev på måndagen påkörd av en bil norr om Kristianstad. Hästen skadades så allvarligt att den fick avlivas på plats.
Svar
0
· Visningar
701
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En kvinna fick föras till sjukhus efter att ha blivit rammad av en häst. Olyckan hände på en hästgård utanför Kristinehamn där kvinnan...
Svar
0
· Visningar
369
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En häst med ryttare blev under lördagen påkörd av en personbil. Olyckan hände på en minde väg i Åskloster i höjd med Bäck och larmet kom...
Svar
10
· Visningar
2 306
Senast: Mirtai
·
  • Artikel
Hästnyheter Vid 16-tiden skrämdes två hästar av en bil på Ragvaldsbovägen i Sigtuna. En av hästarna hamnade i diket men ingen skadades.
Svar
0
· Visningar
461
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp