Bukefalos 28 år!

Längd på tygel

Magiana

Trådstartare
Det är en ridlärare som jag hittills bara hoppat för som jämt påminner mig om att korta tyglarna. Jag känner mig inte bekväm med det för armarna blir så raka och med armarnas vikt i tyglarna tycker jag att jag får för mycket i handen.

Så hur gör man? Hur ska jag lära mig att korta tyglarna mer utan att det blir obekvämt? Är det möjligt att över huvudtaget ha längre tyglar? Jag har tyvärr inte blivit filmad så jag vet inte om tyglarna glappar men det känns inte så.
 
Sv: Längd på tygel

Frågan är väl om tränaren faktiskt ber dig korta upp för att du ska ha mer i handen, mer stöd? Isåfall är det ju svårt att korta utan spänning så att säga, man får dra bak armbågarna/tyglarna för att orka hålla kvar.
Det är nog lätt att ha tendens att antingen vilja luta fram hela överkroppen med armar och allt när man ska ge eftergift eller länga tyglarna, eller helt enkelt vill rida med "snäll hand" och ge hästen tygeln.
Men det är bara att öva på. För mig brukar det hjälpa att tänka att jag inte SKA avlasta med kroppen utan hålla mig i samma läge (inte riktigt belastande läge alltså utan normalt, axlarna över höfterna), öppna upp bröstkorgen och släppa ner/bak axlarna.
Sen får tyglarna helt enkelt vara där dom hamnar när man har kontakt. Får tänka på det först när resten av kroppen stämmer.
Tänker också att tyglarna ska glida genom fingrarna (tills fingrarna säger stopp) om man vill länga, för att inte frestas att föra fram hela axlarna eller överkroppen. Vill man ha "ihop" eller "upp" hästen får man rida sig till det bakifrån, så där blir det egentligen samma.

Vet inte om det svarade på din fråga, men ett försök iallafall! ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Längd på tygel

Tack för svar :)

Det är ju inga problem att ha den korta tygellängden så länge man står i lätt sits men sätter jag mig ner tycker jag bara att jag drar hästen i munnen då händerna hamnar mitt på hästhalsen, men jag får en ny chans att öva idag. Vi får väl se hur det går.
 
Sv: Längd på tygel

Du ska inte ta fram händerna när du kortar tyglarna, utan behålla armarna i samma position. Överarmarna ska falla rakt ner så att dina armbågar vilar intill sidan (i lodrät sits).

Korta tyglarna tills du känner att du har en tydlig och jämn kontakt på båda sidorna, och rid hästen bakifrån för att få den att mjukna mot handen.

Om du håller händerna stilla (ett knep är att låta lillfingrarna nudda manen, då känner man om händerna rör sig och man kan också ta stöd mot mankammen om hästen stretar) så drar du inte i hästen utan talar bara om för den hur stor ram du vill att den ska ha.
 
Sv: Längd på tygel

Du ska ej ha raka armar.

armbågarna intill sidan o sen ska din underarm vara i rät linje med tygeln till hästens mun. titta i spegeln. Tummen upp o knogarna intill varandra.
De ska lära dig att vara ngt följsam o att tygeln då inte glappar som en ojämn kontakt gör.

Du ska heller inte ha ha ngn vikt i handen mer än tygeln yttepytte mer.
Rör lite på fingrarna så du inte blir statisk i din hand o du upplever det som att hästen hänger.
 
Sv: Längd på tygel

Du ska inte ta fram händerna när du kortar tyglarna, utan behålla armarna i samma position. Överarmarna ska falla rakt ner så att dina armbågar vilar intill sidan (i lodrät sits).

Exakt vad jag också vill, men hur ska det gå till när jag blir ombedd att korta tyglarna så jag måste sträcka armarna till halva hästens hals för att nå punkten där jag ska hålla tygeln? :confused:

Du ska ej ha raka armar.

armbågarna intill sidan o sen ska din underarm vara i rät linje med tygeln till hästens mun. titta i spegeln. Tummen upp o knogarna intill varandra.
De ska lära dig att vara ngt följsam o att tygeln då inte glappar som en ojämn kontakt gör.

Du ska heller inte ha ha ngn vikt i handen mer än tygeln yttepytte mer.
Rör lite på fingrarna så du inte blir statisk i din hand o du upplever det som att hästen hänger.

Exakt min åsikt också. Jag vill bara ha en lätt och jämn kontakt. Det tycker jag att jag har förutom när ridläraren säger åt mig att korta tyglarna. Frustrerande.

Jag har till och från haft problem med att jag låser skuldrorna när jag rider, men min ena medishäst tränar mig flitigt på att vara avspänd :p för det går inte att vara låst när man rider honom.

Jag måste ta upp den här frågan med ridläraren. Jag har inte ridit dressyr för den här ridläraren så jag vet inte om jag skulle fått samma uppmaning då. Min ordinarie ridlärare har aldrig kommenterat min tygellängd varken i dressyr eller hoppning.
 
Sv: Längd på tygel

Exakt vad jag också vill, men hur ska det gå till när jag blir ombedd att korta tyglarna så jag måste sträcka armarna till halva hästens hals för att nå punkten där jag ska hålla tygeln? :confused:

Det låter ju tyvärr som att din tränare vill jobba hästen framifrån, så det senare du skriver låter som en bra idé:


Jag måste ta upp den här frågan med ridläraren. Jag har inte ridit dressyr för den här ridläraren så jag vet inte om jag skulle fått samma uppmaning då. Min ordinarie ridlärare har aldrig kommenterat min tygellängd varken i dressyr eller hoppning.

Ta upp frågan med ridläraren.
 
Sv: Längd på tygel

Jag hade tagit upp det med ridläraren. Om du tycker att det känns fel så säg det och fråga vad anledningen är till att du ska ha så korta tyglar.
 
Sv: Längd på tygel

kl.

Idag fick jag inte en enda kommentar om tygellängden. Nu spånar jag på om jag trots allt haft glapp i tyglarna men att det inte varit så idag. Jag har ofta greppat tyglarna där det funnits stopp på dem så att de inte halkat iväg och "sweet spoten" har väl legat någonstans mellan stoppen så den inte blev för kort eller för lång. Men å andra sidan satt vi nog inte ner en enda gång idag, utom i skritten, så det blev väl kanske lättare att korta bara p.g.a. det... Jag får experimentera vidare och känna mig för vad som funkar och vad som inte funkar och vid behov ta ett snack med ridläraren.
 
Sv: Längd på tygel

Funderade på det igår när jag red. Var har din häst nosen? Har hästen nosen sträckt framåt så kan det vara en anledning till att din ridlärare vill att du ska korta tyglen. Så att den inte glappar när hästen tar in huvudet.

Vet att jag har det problemet med min unghäst:angel:
 
Sv: Längd på tygel

Så kan det kanske också vara. Det är ju skillnad på skritt jämfört med trav och galopp och sen blir det ytterligare på ett annat sätt när man hittar formen.
 
Sv: Längd på tygel

Be tränaren filma "före och efter" nästa gång du tränar. Det är inte alltid det är som det känns. :)
 
Sv: Längd på tygel

Haken är att ridläraren även har andra att uppmärksamma då jag rider i grupp så det känns fånigt att fråga om det. Jag skulle gärna bli filmad oftare, både i hoppning och dressyr, men jag vet inte vem jag ska be att hålla i kameran. Sambon har filmat ett par gånger förra våren men då var det så nära hem så jag kunde cykla dit och hem och han var bara där en stund när jag red.

Men nu fick jag inga kommentarer om tygellängden den tredje hoppdagen heller så det var väl bra då...
 

Liknande trådar

Ridning Min älskade häst gick bort tidigare i år och var inprincip pensionerad de två sista åren. Började rida på ridskola i april och insåg då...
2
Svar
39
· Visningar
5 580
Senast: _Taggis_
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 202
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 130
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 926
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp