Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!
10.000 är ett jättebra pris!! Mycket häst för pengarna
När vi köpte vår ardenner var hon precis inkörd. Hon är supertrevlig och jättegosig, t.o.m 7-åringar kan stå med henne och gosa utan att behöva vara rädda att hon ska hitta på något. Hon är precis lika snäll som hon är stor fast ibland har hon ett himmla temperament...
För ett tag sedan när vi var ute och körde henne (2 pers i vagnen, 1 på marken) så gav vi oss iväg lite längre än vi brukar. Vi mötte några hästar i en hage och det blev ett himmla väsen både på dem och på Billan (ardennern). Vi skulle då försöka vända henne och gå tillbaka då vi var rädda att dom andra hästarna skulle spränga staketet eftersom det såg väldigt klent ut och det vore ju ganska problematiskt med 3 hästar på lösen precis vid motorvägen...
I alla fall så vände vi henne och precis då kommer en bil ur kurvan i världens ilfart, hästen blir skiträdd, ja då kommer det en till bil från andra hållet och Billan börjar skena! Ska jag vara ärlig har jag aldrig varit så rädd i hela mitt liv, jag trodde magen skulle vända sig ut och in på mig... Till råga på allt kommer en minibuss körandes. men pappa (som hade henne i grimskaft) höll i henne så hårt han kunde (vilket inte precis hjälpte
) och pratade lugnande med henne. Vi fortsatte hemmåt och 5 minuter efter det var hon precis lika lugn som hon alltid är, traskade på hemmåt och tyckte att allt var skitkul. Vi andra lugnade knappt ner oss förens på kvällen, haha!
Det jag ville komma fram till är att man kan ju inte påverka dom på något sätt egentligen, men ardennerns temperament är verkligen guld värd. Hon lugnade ner sig med en gång och sen var det bra. Alla hästar blir rädda för saker, men våran blir bara det vid extremfall, trots att hon bara är 6 år gammal. Ja tror att om du ger hästen mycket tid till att lära känna dig så kommer h*n göra precis allt du ber om, för så har jag upplevt att ardennerhästar är, sammarbetsvilliga till 1000 och possitiva för allt! Jag är glad att du valde att behålla hästen, för det kommer säkert att fungera hur bra som helst!