Bukefalos 28 år!

Lära sig mer om hästar kostnadsfritt?

MissFideli

Trådstartare
Jag har inte så gott om pengar och behöver det jag har till annat. Men samtidigt vill jag så himla gärna lära mig mer om hästar! Jag är ingen nybörjare, absolut inte! Utbildad hästskötare (dock utan examen) och jobbar extra i ett stall. Men där ingår inte så mycket hantering av hästarna. Jag mockar, fodrar och tar in eller ut. Borstar om jag vill. Visst får jag pyssla med dom, men jag har ingen som kan visa mig saker direkt.
Det är så mycket runt om jag skulle vilja träna på/lära mig, men hur? Jag har inte råd att gå på ridskola eller så och egentligen är det inte ridningen i första hand heller. Kanske mer åt unghästhanteringen tror jag?
Har ni tips på hur? Jag kan förstås jobba av det, men är det intressant tror ni?
 
Jag har inte så gott om pengar och behöver det jag har till annat. Men samtidigt vill jag så himla gärna lära mig mer om hästar! Jag är ingen nybörjare, absolut inte! Utbildad hästskötare (dock utan examen) och jobbar extra i ett stall. Men där ingår inte så mycket hantering av hästarna. Jag mockar, fodrar och tar in eller ut. Borstar om jag vill. Visst får jag pyssla med dom, men jag har ingen som kan visa mig saker direkt.
Det är så mycket runt om jag skulle vilja träna på/lära mig, men hur? Jag har inte råd att gå på ridskola eller så och egentligen är det inte ridningen i första hand heller. Kanske mer åt unghästhanteringen tror jag?
Har ni tips på hur? Jag kan förstås jobba av det, men är det intressant tror ni?

Det går att låna böcker gratis på biblioteket. Det finns ganska många filmer på internet om du googlar på olika saker, sadeltämjning, longering, massage....massor.
 
Det går att låna böcker gratis på biblioteket. Det finns ganska många filmer på internet om du googlar på olika saker, sadeltämjning, longering, massage....massor.
Fast det finns också mkt man vill se i verkligheten och inte bara läsa om.

TS- ta kontakt med någon verksam och hör om du kan vara jobbande elev eller vad man ska kalla det. Behöver nog dock vara några timmar regelbundet för att det ska vara intressant för andre parten.
 
Har du bara tillgång till Internet så har du en oändlig källa av information att leta dig igenom... Var bara källkritisk och hitta vart du ska börja leta. :)
 
Jag tror också på om du kan fixa dig till någon sorts elevplats, man kan ju lära sig mycket bara av att titta på när en tränare tränar andra, särskilt om man får stå bredvid och få lite extra info som förklaring.
 
Jag skulle tacksamt ta emot någon här, som ville komma en gång eller två i veckan och bistå inom unghäst fostran, promenader med unghäst, och första stegen i inkörning...För att inte nämna att vänja hästen vid att gå längs vägen när det kommer bilar, eller hemska tanke, när det kommer cyklar, mopeder, motorcyklar eller sådana där läskiga skidåkare...

För att inte nämna det där med att jobba ännu mer på att få en följsam och lydig (vuxen) häst på marken. Är man två, så kan man ta ut två hästar "i skogen" och träna sådant som att stå still, gå fint över diken, och mycket mera.

Ofta är det mycket bättre att vara två än en när man håller på...

Och var bra det vore om någon kunde hjälpa till ibland, på egen hand, om man t.ex. är sjuk.

Böcker, webb-sidor och videos kan man titta på hur mycket som helst, men det blir bar en förberedelse inför verkligheten...

Kontakta någon liten privat uppfödare som får kanske ett eller två föl per år, gärna ardenner, nordsvensk eller kanske travhästar. De flesta vore tacksamma för hjälp.
 
Tack för tips! Att läsa om det, visst, men böcker och verklighet är oftast inte riktigt samma. Tror tyvärr inte det finns nån uppfödare av tyngre raser i krokarna, travare kanske. Och galoppörer möjligtvis. Att gå bredvid vore perfekt!
 
Lite åt Enköping eller Uppsala till (inte nödvändigtvis hela vägen) så vet jag att det finns åtminstone folk som kör med Nordsvensk Bruks, och som dessutom tar föl då och då...

Kolla Föreningen Nordsvenska Hästen i Stockholms län: http://www.nordsvenska.dinstudio.se/

Prata med någon där!
 
Vad för praktik om det finns sådan är du intresserad av ? Har inte koll alls på dig men erinrar mig ngt om att du red Pre hästar där de var utbildade högt och nu nämnde ngn annan att det var tyngre raser/brukshästar som var intressant ? Tror många är intresserade av praktikanter allmänt .
 
Åh, vilken bra tråd @MissFideli ! Sånt här är jag också superintresserad av, men hade inte tänkt på att fråga efter tips här! Ska nog också ta mig i kragen och se mig omkring efter praktikplats (om jag vågar! :nailbiting:).
 
Som boende ute på landet, ca 4-5 mil från en större stad, har jag ibland annonserat efter medryttare/medkusk.
Det brukar vara skralt med svaren. Dels därför att jag har körhästar, som är outbildade i ridning, dels därför att jag bor "långt bort". Hästarna är iofs ridbara som skogsmullar, det är bara det att de istället är utbildade i körning.

Jag kanske borde annonsera/efterfråga om det finns någon som är intresserad av att "hjälpa till" med (få lära sig mer om) fölhantering, unghästträning, markträning, tömkörningsträning m.m., och som dessutom kan få ta sig en ridtur i skogen?

Ta betalt finns inte på kartan, det är snarare så att jag skulle kunna betala "bensinpengar", till en person som hjälper mig. Som sagt, det är ofta bra att vara två när man ska öva olika saker med unga hästar...
 
Vad för praktik om det finns sådan är du intresserad av ? Har inte koll alls på dig men erinrar mig ngt om att du red Pre hästar där de var utbildade högt och nu nämnde ngn annan att det var tyngre raser/brukshästar som var intressant ? Tror många är intresserade av praktikanter allmänt .

Ja, stallet jag jobbar extra i har några PRE-hästar som det avlas på, men högt utbildade vet jag inte :p
Jag är inte ute efter en praktikplats direkt, jobbar ju heltid och har stallet ibland. Utan mer att som nån sa, få gå med vid utbildning av unghäst. Ras kvittar väl kan jag känna, jag vill lära mig känslan och så.
 

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 032
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 092
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 821
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 276
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp