lätt westernsadel?

Ninjasandpopcorn

Trådstartare
Hejsan alla här :)
Jag har länge ridit klassisk dressyr men på senare tid bara varit intresserad av NH, trickträning och frihetsdressyr/ridning men har även glidit in lite på western. Om inte annat verkar westernsadlar så otroligt sköna. Men häaten jag har är en 16årig ridtravare (efter Copiad ;)) han är i inte världens starkaste häst, iaf inte än. Han är cäldigt kort i ryggen men relativt normal i manke och rygg. Så det känns som om den tyngsta westernsadeln inte skulle funka. Men jag är inte så insatt i det här med western och tänkte se ifall det var någon här som kanske skulle kunna hjälpa mig lite. Vilken vikt skulle han klara? 9-13kg eller är det för tungt? Sadeln kommer att ridas ofta i så vill ju inte att det ska bli för tungt för han. Tack på förhand!
 
Hejsan alla här :)
Jag har länge ridit klassisk dressyr men på senare tid bara varit intresserad av NH, trickträning och frihetsdressyr/ridning men har även glidit in lite på western. Om inte annat verkar westernsadlar så otroligt sköna. Men häaten jag har är en 16årig ridtravare (efter Copiad ;)) han är i inte världens starkaste häst, iaf inte än. Han är cäldigt kort i ryggen men relativt normal i manke och rygg. Så det känns som om den tyngsta westernsadeln inte skulle funka. Men jag är inte så insatt i det här med western och tänkte se ifall det var någon här som kanske skulle kunna hjälpa mig lite. Vilken vikt skulle han klara? 9-13kg eller är det för tungt? Sadeln kommer att ridas ofta i så vill ju inte att det ska bli för tungt för han. Tack på förhand!

Du får tänka på att en westernsadel har längre bom och fördelar vikten bättre än en engelsk sadel. Det gör att även om den är tyngre så uppleves den inte speciellt mycket tyngre för hästen.

Sen är det ju otroligt svårt för de av oss som inte vet vem han är att säga någonting om hur mycket han orkar att bära, det beror ju lite på hur mycket han ska bära utöver sadeln. Bär han upp dig med lätthet idag skulle jag inte ens fundera på om 9-13 kg är för tungt, är det så att han känns som att ni är på gränsen viktmässigt så blir det ju lite svårare. Du känner ingen som har en sadel du kan prova med?
 
Hejsan alla här :)
Jag har länge ridit klassisk dressyr men på senare tid bara varit intresserad av NH, trickträning och frihetsdressyr/ridning men har även glidit in lite på western. Om inte annat verkar westernsadlar så otroligt sköna. Men häaten jag har är en 16årig ridtravare (efter Copiad ;)) han är i inte världens starkaste häst, iaf inte än. Han är cäldigt kort i ryggen men relativt normal i manke och rygg. Så det känns som om den tyngsta westernsadeln inte skulle funka. Men jag är inte så insatt i det här med western och tänkte se ifall det var någon här som kanske skulle kunna hjälpa mig lite. Vilken vikt skulle han klara? 9-13kg eller är det för tungt? Sadeln kommer att ridas ofta i så vill ju inte att det ska bli för tungt för han. Tack på förhand!

Jag tror inte heller att sadelns tyngd är något du behöver oroa dig för för hästens skull, som sagt så fördelar den tyngden mer än en engelsk sadel. Om du i alla fall vill ha en lättare sadel så kan du leta efter en barrelracesadel, de är ofta mindre och något lättare. Det finns även sadlar som är delvis av syntet, men jag skulle nog inte välja en sådan i första hand.
 

Liknande trådar

Western Hej! Jag är ny på detta med western, men skulle nu vilja införskaffa mig en westernsadel. Jag är ganska så haj på det hur en...
Svar
4
· Visningar
2 306
Senast: 4BarsRR
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp