Bukefalos 28 år!

Långhårig katt i sommarvärmen

Megs

Trådstartare
Har påbörjat min första sommar som ägare till en långhåring.
Kattan är 8 månader och, med undantag för vita tassar, svart som natten. Hon ar vanlig huskatt, dock av den lurviga modellen med svans som en dammvippa.

Ni med långhårskatter, brukar vi klippa nån gång alls?
Min lilla är lika glad som alltid o leker o har sig men i jämnförelse med mina andra korthåriga så måste det ju vara varmt för henne? Idag är det 25 grader ute.
 
Sv: Långhårig katt i sommarvärmen

Jag har flera långhårskatter och dom klipper jag aldrig. Katter är stora värmeälskare och ligger mer en gärna i stekande sol med allt sitt hår.
 
Sv: Långhårig katt i sommarvärmen

Tänkte mest att det kanske är jobbigt för henne...?

Idag var de flesta av katterna inne hela dagen o låg utsräckta på klinkersgolvet i köket.
 
Sv: Långhårig katt i sommarvärmen

Precis som hos hundar behöver inte kort päls betyda att dom klarar värmen bättre. Många gånger kan det vara tvärtom då lång päls innehåller "luftfickor".

Kan jämföra med min korthåriga hund som lider otroligt mycket av värmen, medans min kompis otroligt välpälsade långhårshund inte alls har några större problem. Samma med mina katter - den som är semilånghår klarar värmen bättre än mina korthåriga:)
 
Sv: Långhårig katt i sommarvärmen

Vår Månsa är 14 år och har massor av päls, men jag har aldrig sett att hon lidit av värme. Hon ligger oftast under liljorna i rabatten på sommaren. Hennes egna lilla djungel.

mnsanpgolvetjockeogurra011.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp