Långvarig feber hos unghäst

E

Explorina

Har en 09.a som är inne på sitt 7.e dygn med feber.

Han ligger på 38.7-38.8.
Står och svettas i boxen om nätterna.

Äter och dricker som han ska, men det gjorde han även i somras då han stod med 40.5 grader pga infektion efter kastrering. Så man kan inte helt lita på att han går från maten om han mår dåligt.

Haft veterinär ute i torsdags - blodprov togs, det visar något förhöjda "vita" och något för låga "röda".
Veterinären bad mig avvakta helgen över och ta ny kontakt till veckan om febern kvarstod.

Ingen snuva eller hosta, inga svullna lymfkörtlar.
Det enda veterinären har kunnat hitta är en något förhårdnad vid vänster sträng, vid kastrations området.


Hans sjukdom är MYSTISK - någon av er som har veterinärmedicinska kunskaper som kanske kan "spåna" lite och komma med idéer eller förslag till evt. vidare undersökningar?

Bör jag åka in med honom till Helsingborgs Djursjukhus för utredning???
 
Sv: Långvarig feber hos unghäst

Det låter lite märkligt, de brukar ju ha högre feber och inte så långvarig om det rör sig om virusinfektioner (men man ska aldrig säga aldrig). När i somras kastrerades han? Finns ju fall med funikulit där det blossar upp några veckor efter kastration, men vet inte om det kan komma månader efter (tänkte om den förtjockade strängen har någon relevans). Har han smärtsymtom av något slag?
Det finns ju även fall hos häst med hemolytisk anemi, och då får de ju feber, lågt antal röda och förhöjda vita, men jag har ingen aning om hur stora förändringarna i blodbilden var så det kanske bara var en kompensatorisk sänkning av röda på grund av inflammation/infektion. Hoppas det går bra på kliniken!
 
Sv: Långvarig feber hos unghäst

Långsökt, men är den van att stå inne eller kom febern i samband med installningen? Tänker på att den står och svettas på nätterna, kan 'febern' bero på att det är varmt för honom inne? Eller är tempen konstant över dygnet?

De behöver inte bli *så* varma för att tempen ska sticka. Min tempade 38,5 (normalt 37,5 - 37,7) häromdagen in från sin lilla sjukhage. Stått utan täcke, halvklippt och det var bara nån plusgrad, men sol. Då hans temp övervakas noga av diverse anledningar hann jag börja svära och känna att 'fan också' även om jag var förvånad att han var så pigg (han var tydligt loj och sänkt när han hade 38,5 - 38,7 i 'riktig' feber nämligen, klen sak den där). En timme senare tempade jag om - 37,6. Så han hade helt enkelt blivit varm i solen.

Så väldigt långsökt, men kan det vara varmt med päls osv på nätterna, och därför han tempar högt?
 
Sv: Långvarig feber hos unghäst

Nej, han har inte varit van till att stå inne på box om nätterna.
Men har dock stått inne någon enstaka natt lite då och då nu i höstas, när vädret har varit allt för blött och ruggigt och då har det inte alls varit några svettningar.

Han har även varit inne ca 3 timmar dagligen för att kunna peta i sig några kg ensilage och få en kraftfodergiva, fastän han för övrigt har gått ute i dygnsdrift. Och då har det heller inte varit någa svettningar.

Har gått med ett fleece fodrat regntäcke sedan det blev kallare, så han har inte satt så våldsamt med päls.


Har dock idag haft ut veterinär igen då hans feber inte försvunnit.

Idag tog blodprov för anaplasma/borrelia som skickats till SVA för analys.
Det tar några dagar innan provsvaret kommer - men veterinären har ändå valt att sätta in behandling, då han har feber och har haft så pass länge samt visar sig något instabil.
Han får intravenös behandling en gång om dagen. Kommer att behandlas minst 5 dagar, men kan tänkas det blir ca 7-10 dagar om han inte visat markant förbättring innan tors/fre, samt givetvis beroende på provsvaret.
 
Sv: Långvarig feber hos unghäst

Uppdatering

Har fått provsvaret idag - det är ANAPLASMA, blodprovet som skickades till SVA visade förhöjda värden. Så det har absolut varit korrekt att behandla utifrån endast misstanken, känns bra att behandling sattes in så pass snabbt.

Imorgon återstår att se om det ska behandlas mera än de minimum 5 dagar, man behandlar nämligen så länge det sker framsteg i förbättring. Så veterinären ska jämföra han var vid dagens undersökning jämfört med imorgon och därefter fatta ett beslut.
Han har förutom feber, haft lite instabilitet - annars inga symtom.

Andra med hästar som haft ANAPLASMA?
Hur har det gått för era hästar? fick de behandling? Vilka symtom hade de?
Blev de helt återställda? Min veterinär säger att han kommer att bli helt återställd - skönt att höra!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp