Leva som man lär?

golit

Trådstartare
Om du är socialkonservativ?

Kan en företrädare till KD röka på?
Kan en SD gå på swingesclub

Om du är emot kaptialet?

Kan en Vänsterpartist ha ett investeringsparkonto.

Om du är liberal?
Kan du vara för diskriminering på grund av bostadsort och klädsel?

Var går gränsen för den enskilde. En EU-parlamentariker som bryter? mot det socialkonservativa. Ett landstingsråd som swingar loss. En förmögen medlem i V?
 
På ett personligt plan är min erfarenhet att när glappet mellan ideal/värdegrund och hur livet levs blir för stort så skapas en inre konflikt som inte är särskilt välgörande för välmåendet. Alltså det kostar livskvalitet att hyckla. Och om det tex sker omedvetet/undermedvetet/som ett uttryck för normföljande så kan det bli svårt att adressera.

Den aspekten känns för mig viktigare än vad andra tycker om glappet. Såklart ger sådant för mig förtroendetapp om det sker hos offentliga personer, särskilt om de ska föra min talan på något sätt, tex så som politiker gör.

Edit pga autocorrect
 
I och med att kapitalismen är ett så inlåsande system är det svårt för en antikapitalist att leva som en vill. ”Foga dig i systemet eller var hemlös och svält”, är valen man har. Sen får man försöka på mikronivå så gott det går. Byta tjänster och produkter istället för att köpa, odla lite och ge bort, göra saker bara för nöjes skull utan att ha målet att allt ska bli en monetär transaktion. Vila mycket. Jobba deltid. Köpa så lite som möjligt. Sånt jag försöker ägna mig åt. Men svårt är det
 
Om du är socialkonservativ?

Kan en företrädare till KD röka på?
Kan en SD gå på swingesclub
Förstår ju att du väl syftar till specifika företrädare, eller iaf gällande den första (den andra har jag inte koll på, men blir nyfiken om det är ett faktiskt fall?). Men jag tänker att i Sverige kan uppenbarligen inte en kristdemokrat röka på utan att det blir upprörda miner, men så har vi ju också en exceptionellt restriktiv narkotikapolitik. I Tyskland var däremot "prominenta" medlemmar i CDU försiktigt positiva till att börja tala om att legalisera cannabis runt 2019, nu när det gått längre med de planerna så har väl partiet en mindre positiv approach, men ändå! Kan absolut se att det skulle vara acceptabelt för en SD-politiker att gå på swingersklubb - däremot tror jag att det i dagens politiska klimat skulle ses som en dödssynd om en sverigedemokrat var en dragqueen :D
 
På ett personligt plan är min erfarenhet att när glappet mellan ideal/värdegrund och hur livet levs blir för stort så skapas en inre konflikt som inte är särskilt välgörande för välmåendet. Alltså det kostar livskvalitet att hyckla. Och om det tex sker omedvetet/undermedvetet/som ett uttryck för normföljande så kan det bli svårt att adressera.

Den aspekten känns för mig viktigare än vad andra tycker om glappet. Såklart ger sådant för mig förtroendetapp om det sker hos offentliga personer, särskilt om de ska föra min talan på något sätt, tex så som politiker gör.

Edit pga autocorrect
Fast om du siter i byggnadsnämnden i Hyltebruk eller om du kandiderar till riksdagen, hur viktig är din inre konflikt?
 
Förstår ju att du väl syftar till specifika företrädare, eller iaf gällande den första (den andra har jag inte koll på, men blir nyfiken om det är ett faktiskt fall?). Men jag tänker att i Sverige kan uppenbarligen inte en kristdemokrat röka på utan att det blir upprörda miner, men så har vi ju också en exceptionellt restriktiv narkotikapolitik. I Tyskland var däremot "prominenta" medlemmar i CDU försiktigt positiva till att börja tala om att legalisera cannabis runt 2019, nu när det gått längre med de planerna så har väl partiet en mindre positiv approach, men ändå! Kan absolut se att det skulle vara acceptabelt för en SD-politiker att gå på swingersklubb - däremot tror jag att det i dagens politiska klimat skulle ses som en dödssynd om en sverigedemokrat var en dragqueen :D

Nja, golit tänkte nog mer generellt på problemet. Det finns fler som Freivalls bostadsrätt och ovilja att tala om diskriminering i Lettland.
 
Fast om du siter i byggnadsnämnden i Hyltebruk eller om du kandiderar till riksdagen, hur viktig är din inre konflikt?
Extremt viktig skulle jag vilja säga. Tänk om ingen skapade inre konflikter mellan värdegrund och aktiviteter/handlingar? Hela samhällsstrukturen skulle effektiviseras enormt tror jag. What you see is what you get, inga dolda agendor. :up:
 
Extremt viktig skulle jag vilja säga. Tänk om ingen skapade inre konflikter mellan värdegrund och aktiviteter/handlingar? Hela samhällsstrukturen skulle effektiviseras enormt tror jag. What you see is what you get, inga dolda agendor. :up:
Förutsatt det man är överens med sig själv är överensstämmande med med rådande värderingar-

Patriarken Abraham var gift, knullade och fick barn med sina slavar. Funkade då, men hade varit besvärande för Jimmie Åkesson trots att han är socialkonservativ. Ännu knepigare för Ebba Bush von Papen
 
Förutsatt det man är överens med sig själv är överensstämmande med med rådande värderingar-

Patriarken Abraham var gift, knullade och fick barn med sina slavar. Funkade då, men hade varit besvärande för Jimmie Åkesson trots att han är socialkonservativ. Ännu knepigare för Ebba Bush von Papen
Ja precis! Dvs bättre för politiken om folk var öppna med såväl sin skit som sina resurser. Eller tycker inte du det? Tycker du politiken gynnas av dolda agendor?
 
För min del handlar det om hur stor dubbelmoral det gäller, om det är grundläggande värderingar i partiet som man agerar mot och om det är något där det finns ett rimligt alternativt agerande.

Människor är inte perfekta och det är farligt att kräva att politiker ska vara det. Sedan är det förstås upp till partiet att avgöra vad de tycker går över gränsen för just deras politiker när det gäller att inte följa partiboken i sitt leverne.

Men jag tycker inte att det är några problem att en miljöpartist har en bil så länge det är en normal situation(en SUV i innerstan kan förstås finnas skäl att ifrågasätta). Inte heller att en vänsterpartist äger sitt boende, har pengar på banken och lite märkeskläder. Att en politiker från M har tagit emot försörjningsstöd eller inte tagit deltidsjobb i andra änden av landet när hen varit arbetslös känns inte heller som diskvalificerande dubbelmoral.
Oavsett parti bryr jag mig inte heller om huruvida man har rökt på, någon gång haft svart städhjälp/barnvakt eller begått någon mindre förseelse. För att inte tala om dumheter man begick som omyndig, där är det snarare så att jag blir skeptisk om det INTE finns något att hala fram(Run through fields of wheat, anyone?)

Freivalds lägenhetsaffär är ett bra exempel på något som jag tycker går över gränsen. Hon arbetade uttalat mot något som hon själv gjorde. Hon var positiv till en ombildning av den egna lägenheten redan från start, och det FANNS ett rimligt alternativ.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp