Bukefalos 28 år!

Ljuddämpa hemma?

cherie

Trådstartare
Vi har en relativt öppen planlösning mellan kök och vardagsrum med stora fönsterpartier. Det är också stora, öppna dörröppningar mot hall och korridor vilket såklart ökar den öppna känslan.

Vi har en stor soffa, en öppen bokhylla på väggen fylld med böcker, två stora (200x300) tjocka ullmattor under matbord och soffa. Gardiner, förvisso ganska tunna. Trots detta är det tendens till lite eko i kök och vardagsrum och när vi blir några stycken hemma är det ganska outhärdligt för mig som är ljudkänslig med allt prat, skrammel och buller.

Jag funderar nu på hur vi bäst kan ljuddämpa ytorna ytterligare. Går det att tex fästa filttyg (och vilken sort bör man isf köpa?) och fästa bakom gardiner, under möbler, köksö etc? Vad händer om man sätter filttyg bakom tavlor med glas - ger det någon effekt eller är det bortkastat jobb? Har funderat på ett par ljudtavlor men finns inga riktigt snygga tycker jag och vet inte hur stor effekt det har på ganska stort rum.

Hur kan man mer jobba med att ljuddämpa?
 
Det finns ljudabsorbenter du kan trolla bort på lite olika sätt. Tex kan du göra dem som tavlor med eget tryck till och med.
 
Om ni klarar lite tjockare gardiner istället för de tunna ni har nu så finns det olika varianter.

Bl.a. ett tyg som samlar ljudet och inte ekar tillbaka det. Fått det förklarat som att ljudet går igenom men när det ska tillbaka så stoppas det av tyget.

Generellt så ekar släta och hårda ytor mest. Kan man "buckla till" ytan med tyger, tavlor etc så ekar det mindre.
 
Vi har en relativt öppen planlösning mellan kök och vardagsrum med stora fönsterpartier. Det är också stora, öppna dörröppningar mot hall och korridor vilket såklart ökar den öppna känslan.

Vi har en stor soffa, en öppen bokhylla på väggen fylld med böcker, två stora (200x300) tjocka ullmattor under matbord och soffa. Gardiner, förvisso ganska tunna. Trots detta är det tendens till lite eko i kök och vardagsrum och när vi blir några stycken hemma är det ganska outhärdligt för mig som är ljudkänslig med allt prat, skrammel och buller.

Jag funderar nu på hur vi bäst kan ljuddämpa ytorna ytterligare. Går det att tex fästa filttyg (och vilken sort bör man isf köpa?) och fästa bakom gardiner, under möbler, köksö etc? Vad händer om man sätter filttyg bakom tavlor med glas - ger det någon effekt eller är det bortkastat jobb? Har funderat på ett par ljudtavlor men finns inga riktigt snygga tycker jag och vet inte hur stor effekt det har på ganska stort rum.

Hur kan man mer jobba med att ljuddämpa?
Just nu är det ju väldigt trendigt att sätta upp akustikpanel om det kanske skulle vara något? I min förra lägenhet hade vi ecophonplattor i taket i ett av rummen där dåvarande sambon höll på med musik i och där var ljudet mycket "mjukare" i än i det rummet där det inte var det.
 
Ett tips är att fundera över placeringen på ljudabsorberingen. I klassrum och föreläsningssalar vill du ha hårda ytor bakom talaren för att förstärka ljudet i rätt riktning och mjuka ytor längst bak (och till viss del i taket) för att minska eko. Översatt till hemmiljön kan man fundera på hur t.ex. soffa och matgrupp är placerade och mot vilka ytor eventuellt ljud därifrån studsar.
 
Vi har en relativt öppen planlösning mellan kök och vardagsrum med stora fönsterpartier. Det är också stora, öppna dörröppningar mot hall och korridor vilket såklart ökar den öppna känslan.

Vi har en stor soffa, en öppen bokhylla på väggen fylld med böcker, två stora (200x300) tjocka ullmattor under matbord och soffa. Gardiner, förvisso ganska tunna. Trots detta är det tendens till lite eko i kök och vardagsrum och när vi blir några stycken hemma är det ganska outhärdligt för mig som är ljudkänslig med allt prat, skrammel och buller.

Jag funderar nu på hur vi bäst kan ljuddämpa ytorna ytterligare. Går det att tex fästa filttyg (och vilken sort bör man isf köpa?) och fästa bakom gardiner, under möbler, köksö etc? Vad händer om man sätter filttyg bakom tavlor med glas - ger det någon effekt eller är det bortkastat jobb? Har funderat på ett par ljudtavlor men finns inga riktigt snygga tycker jag och vet inte hur stor effekt det har på ganska stort rum.

Hur kan man mer jobba med att ljuddämpa?
Byt porslin. Olika porslin låter verkligen olika mycket skrammel. Det finns ju typ stengods, fältspat mm
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp