Bukefalos 28 år!

Lös hund som börjar hoppa och bita i 4 åring

Dalmas

Trådstartare
Ja precis som rubriken lyder var jag med om idag usch va obehagligt och va arg jag blir när folk inte har koppel på hunden när den tydligen inte är helt säker!

Hur många som har sina hundar lösa speciellt bland barn är helt 100 på sin hund?

Varför gjorde hunden så tror ni?


Hur skulle ni själva reagerat?


Det var alltså så här att vi var och kollade till våra hästar som är på sommarbete och med oss hade vi våra 3 yngsta barn vi fick se att en annan häst inte verkade må så bra så vi ringde till han som äger marken så han och sambon kom dit när vi va kvar, med sig hade dom en blandras på x antal år. Hunden var lös men följde men ägaren och var alldeles brevid oss våra barn hade hittat en vatten pöl en liten bit från hagen som dom sprang och lekte i rätt som det var så var hunden borta och älsta tjejen ropade att hunden biter i ***** våran minsting som är 4 år, jag sprang dit och såg att hunden sprang efter och morrade , hoppade och bet i pojkens kläder.
Jag ropade att han skulle stå stilla eftersom hundar kan bli trissade om man springer, men ett barn som är rädd reagerar ju med att springa, när jag nästan var framme röt jag i åt hunden samtidigt som ägaren började kalla tillbaka hunden.
Pojken blev nu inte skadad men det hela var väldigt obehagligt och jag uppfattade inte hundens beteende som lek, det fanns inget i hunden som tydde på att den var glad, uppspelt eller dyligt, snarare var hunden lite låg och stel i hållningen och hängande svans inget viftande alls.

Någon som varit med om detta eller tror sig ha en aning om varför hunden gjorde så?
 
Senast ändrad:
Sv: Lös hund som börjar hoppa och bita i 4 åring

Usch vad otäckt! Skönt att det gick bra för barnet i alla fall.

Vad som utlöste det är omöjligt att svara på, speciellt när man inte sett händelsen. Det kan vara så att hunden trots allt lekte (och sen blev låg pga tillsägelserna från er), den kan vara osäker på barn, aggressiv, barnen kan ha gjort något, det kan vara något fysiskt fel på hunden...

Hur som helst inte okej såklart! Vad sa ägaren?
 
Sv: Lös hund som börjar hoppa och bita i 4 åring

Jag tycker generellt man skall ha väldigt många ögon på barn och djur som inte känner varandra. Jag och mitt ex hade en hund (stor ras) som inte var barnsäker. På något sätt såg hon inte barn som var yngre än tioårsåldern som människor utan mer som hundar. Och då skulle de uppfostras. Just situationer när barn stojade och lekte var sådana som hon med glädje gått in i och styrt upp. Nu visste vi ju detta, så hon var alltid under strikt kontroll när barn fanns närvarande. Helst stängde vi in henne, men var man tvungen att samexistera så hölls hon kopplad och undan från barnen. Detta var verkligen situationer vi undvek, så det var inte så många gånger det inträffade under hennes liv. Hon var med i stallet, men barnen där var drillade i djurkontakt sedan de började gå och visste att de inte skulle gå fram. Jag stängde alltid in henne i en box eller i bilen när barnen kom.

Det är ju möjligt att hunden i det här fallet har liknande inställning. Speciellt om h*n ser marken som en del av sitt revir och ni är nya där kan det trigga extra. Ägaren kanske inte märkt det tidigare. Vår hund fungerade hur bra som helst i flockar med vuxna. Hon var en vakthund (boskapsvaktande ras), men hon kollade alltid av nya människor en gång och sedan var de accepterade. Men med barn var det alltså annat.

Jag skulle aldrig säga att någon hund är 100 % säker. Mina nuvarande (cocker spaniels) har dock utan betänkligheter lösa med barn närvarande. Men känner jag inte barnen så har jag ganska många ögon i nacken. Mina hundar är riktiga mattegrisar och håller sig helst till mig vilket jag tycker är skönt.
 
Sv: Lös hund som börjar hoppa och bita i 4 åring

Usch vad otäckt! Skönt att det gick bra för barnet i alla fall.

Vad som utlöste det är omöjligt att svara på, speciellt när man inte sett händelsen. Det kan vara så att hunden trots allt lekte (och sen blev låg pga tillsägelserna från er), den kan vara osäker på barn, aggressiv, barnen kan ha gjort något, det kan vara något fysiskt fel på hunden...

Hur som helst inte okej såklart! Vad sa ägaren?



Ja det var tur det gick bra, kan säga att de sekunderna det tog att komma fram till barnen känndes som timmar, hundens hållning var vad jag kunde tolka det inte på lek dvs innan jag sa till.

Ägaren kallade in hunden och vi fortsatte gå åt motsat håll dvs mot bilen dom var kvar i hästhagen. Vad hon tänkte vet jag inte.

Fast om dom kommer med hunden lös nästa gån tänker jag be dom koppla annars tar jag helt enkelt inte med barnen dit nå mer, det är ju deras mark inte vår, fast vi betalar ju för att ha hästarna där på bete.
 
Sv: Lös hund som börjar hoppa och bita i 4 åring

Delvis kl
Håller med övriga som svarat.

Vad som utlöst det hela kan man bara gissa sig till, men de flesta hundar reagerar instinktivt vall/jakt/ordningspolis på stojande barn.
Har man hund med sig där det finns barn skall den vara kopplad eller under strikt fotkommando om man inte vet att den är barnsäker med främmande, lekande barn.

Visserligen är det deras mark, men jag tycker du skall ringa o prata med dem hur ni skall göra i framtiden med barn o hund, sambon kanske blev lika chockad som er? Bättre att förekomma med ett samtal än att det blir en konfrontation om hunden kommer lös igen.

Vore ju synd om era barn inte får vara med o umgås med hästarna.
 
Sv: Lös hund som börjar hoppa och bita i 4 åring

Ja det vore nog en bra ide med tel samtal, vet inte hur hon upplevde det heller vi var ju ändå påväg hem och fortsatte gå hem.
Jag blev nästan "förlamad" och mållös det är gott att vara efterklok, jag vet också hur det känns att vara hundägare och hoppas att hon tar det bra jag vill inte komma och ställa krav hos dom därför känndes det lättare att åka dit utan barn ist.
 
Sv: Lös hund som börjar hoppa och bita i 4 åring

Jaa, jag som flockledare i min flock drar mig inte att läxa upp en annans hund om den gör något dumt mot något av mina barn. Jag är lite mindre nogräknad när det gäller mig själv - då beror det på vilken typ av olydnad det är.

En hund som bara gladhoppar gör jag inget speciellt med förutom att sjasa bort eller så. Men en hund som nyper/rider/allmänt dum får nog räkna med en kännbar reprimand av mig. Det är nog så att min "vaktinstinkt" :o går före ev vänskapsrelationer och jag skulle (nog) hinna rappa i åtminstone med röst samt grabba tag i jycken innan jag ens började tänka på att ev vänskapsrelation skulle kunna avslutas omgående... Här har nog jag ett å annat som jag behöver slipa på... :angel: Typ tänka efter före.

Hoppas att allt går bättre nästa gång.
 
Sv: Lös hund som börjar hoppa och bita i 4 åring

En hund som bara gladhoppar gör jag inget speciellt med förutom att sjasa bort eller så. Men en hund som nyper/rider/allmänt dum får nog räkna med en kännbar reprimand av mig. Det är nog så att min "vaktinstinkt" :o går före ev vänskapsrelationer och jag skulle (nog) hinna rappa i åtminstone med röst samt grabba tag i jycken innan jag ens började tänka på att ev vänskapsrelation skulle kunna avslutas omgående... Här har nog jag ett å annat som jag behöver slipa på... :angel: Typ tänka efter före.

Hoppas att allt går bättre nästa gång.

Jag har en hund som älskar barn och som jag törs påstå är stensäker runt dem, men jag har ändå alltid koll och runt främmande barn alltid hunden kopplad. Både för barnet och hundens skull.

Men OM nu situationen ändå skulle uppstå att min hund börjar bete sig illa mot ett barn och jag inte hinner/uppmärksammar situationen så skulle jag bli väldigt glad om barnets förälder/någon/vem som helst går fram och gör så som du beskriver. (Sen skulle jag be om ursäkt tusen gånger om och skämmas ögonen ur mig för att det ens hände.)

Dalmas, omöjligt att säga vad som hände utifrån din beskrivning men ofta tycker jag mig se att hundar som först leker med/runt barn och har roligt efter en liten stund börjar försöka köra med barnen och blir kaxiga. De försöker rida, hålla fast och reser svansen/ragg och vill bestämma över leken eller kanske lugna stökiga barn (så som de skulle lugna stökiga valpar) och blir för hårdhänta.
 
Sv: Lös hund som börjar hoppa och bita i 4 åring

Ja självklart kommer barnen i första hand och jag skulle ha tagit i hunden om den inte lyssnat när jag sa till fast nu gjorde den det + att ägaren ropade till hunden att komma.

Nästa steg blir ju hur man går vidare, om barnen ska vara med dit flera gånger så måste vi prata men hundägaren dom har alltid hunden lös så det blir garanterat flera gånger som hund kommer springande.

Det gick ju som sagt var bra men det var jäkligt otrevligt och som jag skrev tidigare så känndes sekunder som timmar innan jag var framme.
 
Sv: Lös hund som börjar hoppa och bita i 4 åring

Ett telefonsamtal är väl en bra idé, du behöver ju inte ställa några krav men fråga hur de tycker ni ska lösa situationen barn/hund.
 
Sv: Lös hund som börjar hoppa och bita i 4 åring

Ja ett samtal får det bli ska bara komma på hur jag ska ta det för att det ska bli bra. Jag tillhör skaran människor som alltid kommer på vad jag skulle sagt efter, tappar målföret heter det med andra ord.
 
Sv: Lös hund som börjar hoppa och bita i 4 åring

Ja ett samtal får det bli ska bara komma på hur jag ska ta det för att det ska bli bra. Jag tillhör skaran människor som alltid kommer på vad jag skulle sagt efter, tappar målföret heter det med andra ord.

Skriv ner dina tankar o frågor klart i punkter innan du ringer.
 
Sv: Lös hund som börjar hoppa och bita i 4 åring

Om du vill ha en dialog är det bättre att ta samtalet när man lugnat ner sig, det kan ju hoppa ut en och en annan groda när man är upprörd, är rätt mänskligt.
 
Sv: Lös hund som börjar hoppa och bita i 4 åring

Ja så är det. Det blev inget sagt när det skedde vi åkte hem, jag är inte upprörd/arg nu utan funderar nu på hur jag ska gå vidare, man blir ju väldigt känslig när något händer ens barn. Ska lösa det på bästa sättet, vi har ju bara hästarna där i några veckor till sen kommer dom hem igen så fortsatt umgänge behöver vi ju inte ha.
 
Sv: Lös hund som börjar hoppa och bita i 4 åring

Hur många som har sina hundar lösa speciellt bland barn är helt 100 på sin hund?

Finns alltid folk med som inte tänker sig för. Hunden fungerar bra hemma, men stressar upp sig, eller något annat händer och den slutar lyssna.


Varför gjorde hunden så tror ni?

Det började gissningsvis som lek för barnen (och ev hunden först), men när hoppandet och springandet intensifierades tolkade hunden situationen annorlunda.

Väninnans stora korsning leker ganska tufft, hon börjar snabbt hoppa upp och nafsa i kläder vid lek - är det då ett barn som inte kan lugna henne utan skriker och rusar ännu mer så hetsar barnet och hunden varandra. Vissa vallar gärna genom att smånafsa och "hota".


Hur skulle ni själva reagerat?

Går fram och ställer mig ivägen för hunden, det brukar stoppa det direkta stressbeteendet. Börjar man skrika själv hetsar man vanligen bara på situationen - däremot måste du kanske mota bort hunden. Stampa och morra åt den. Det beror ju lite på HUR uppvarvad den är, och hur stor den är - vid hård lek (kan se rätt otäckt ut) kan det funka utmärkt att bara ryta i en gång och hunden tänker "shit, inte uppskattat", och backar.


Någon som varit med om detta eller tror sig ha en aning om varför hunden gjorde så?

Jag gissar att den reagerade på stojet och ljudet från barnen, att den försöka kontrollera/lugna ned situationen. Vanligen när sådant skett är det barn som hetsat hunden (omedvetet) genom att kasta bollar eller hoppa runt med den tills den börja leka för tufft - då blir det otäckt och barnen kan inte lugna ned hunden utan skriker och springer ännu mer... en ond cirkel.

Håller med dem ovan som rekommenderat att du ringer hundägaren och ber dem ha hunden kopplad.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 121
Senast: Sel
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
35 381
Senast: Grazing
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 435
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 573
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp