lösa hundar -igen... *långt*

Sv: lösa hundar -igen... *långt*

Det som är förvärvat går ofta att träna bort. Det som är medfött kan bara göras hanterbart och det är många hundar som kassa rent mentalt. Om en sådan hund är med om något traumatiskt kan det vara mycket svårt att radera detta ur hundens minne eller lära om. De är enormt bra på att skapa negativa minnesbilder, men ganska dåliga på att generalisera. Med dem är det inte så enkelt att allt går att träna bort.

Ignorera Sveriges lagar kan man ju göra om man har lust. Det gjorde jag också en gång i tiden och det gick.....mindre bra. Nu tar jag hänsyn till dem även om jag inte anser att de är rätt just för att livet blir enklare.

Att man inte vet är ingen ursäkt. Kör du den stilen mot polisen ocksså?
"Hoppsan, jag visste inte att det var 70 här. Då kan du inte ge mig böter".

Det är var och ens skyldighet att känna till lagarna för det samhälle där man befinner sig, oavsett varifrån man kommer.

Angående det där med att lära hundarna hantera det. Naturligtvis är det bäst om ens hund kan ta framrusande hundar utan att bli knasig, men alla hundar går inte att fixa till och även de hundarna måste få komma ut tryggt och säkert. Min är tillfixad så långt det bara går och häromveckan klarade hon av att få en cocker i baken utan att äta upp den, men hade inte jag stått där med handen på hennes kind kunde det ha gått illa. Att cockern sedan gav henne noskvalster som jag får betala behandling för är en annan femma.

Ja....Key word: "mycket svårt", inte omöjligt. Men det beror väl på hur mycket tid man känner att man vill lägga ner.

Och angående lagarna så menade jag givetvis inte att jag ignorerar dem. Ty jag vill inte råka i trubbel. Men jag använder inte lagarna som rättesnöre. Det finns saker jag inte anser som fel, som är olagliga, och tvärtom. Så på rätt och fel-fronten har jag inget större förtroende för lagboken utan följer den (nästan :angel:) för att slippa problemen som följer med att göra olagliga saker.

Och jag hoppas att jag inte låter nedlåtande på något sätt nu, du har långt större erfarenhet av hundar än vad jag har. Men menar du alltså att din hund är så "fixad" som det bara går? Det finns ingen som skulle kunna fixa det helt? Ingen som skulle kunna göra det bättre än du? Är du bäst i världen på hundträning?! :eek::D
The point being, jag är av åsikten att allting faktiskt KAN fixas. Visst sitter generna där de sitter, men det går ju faktiskt att omprogrammera hjärnan till att reagera på ett annat sätt än det instinktiva.

Men nu var det ju inte det som den här tråden handlade om.

Jag hör till dem som blir skogstokig av lösspringande hundar.

Eller rättaresagt, alla hundägare som tror sig ha rätt att släppa sin hund lös, utan lydnad och kontroll, bara för att de är lata.

Och hur tränar man sin hund, vara sig den som cillamuffins är bunden, eller kopplad, att hantera främmande hundar, när det finns risk att den lösa hunden muckar gräl? Tala om det för mig?

Ja, jag håller med, det är ansvarslöst att ha sin hund lös om man inte har kontroll på den.

Och det går alldeles utmärkt att träna en hund att acceptera andra hundar. Som du förhoppningsvis fattar själv så börjar man inte med att släppa fram en lös hund vind för våg, utan man kanske börjar med att ha en lös hund 50 meter bort, och munkorg på sin egen, och staket emellan, eller vad som nu krävs för att hålla säkerheten.
Det är liksom så den mesta hundträning går till, man börjar med superlåga krav, och ökar på allteftersom hunden lär sig.

Och det går alldeles utmärkt att träna en hund att acceptera andra hundar. Som du förhoppningsvis fattar själv så börjar man inte med att släppa fram en lös hund vind för våg, utan man kanske börjar med att ha en lös hund 50 meter bort, och munkorg på sin egen, och staket emellan, eller vad som nu krävs för att hålla säkerheten.

Är det inte den lösspringande hunden som ska ha munkorg?:mad:

Den som har sin bunden eller promenerar i koppel ska väl inte behöva sätta munkorg på sin hund?:mad:

Gaaah, man blir hopplöst less och förbannad på alla hundägare som inte håller koll på sina hundar:mad:

Jag har dock insett att det finns alldeles för många av dom, jag vågar inte längre binda upp någon hund, även om jag själv är i närheten.
Inte ens på klubben.
Vilket är jäkligt tråkigt nu när de är sommar, man får trängas och slåss med andra för att hitta en skugg-fläck åt bilen.

Jag tar till alla medel som finns när hundar kommer fram, sparkar, kastar eventuellt föremål, har till och med dängt till en hund i huvudet med en full Ica-kasse :eek::o
Däremot är det endast om hunden beter sej hotfullt/jag har en löptik osv.
Annars låter jag det för de mesta bara vara, bortsett från att jag med lugn röst talar om för hundägaren att denne ska få en spark i arslet nästa gång hans j*vla hund kommer fram till mej:devil:

Gaaah, man blir hopplöst less och förbannad på alla hundägare som inte håller koll på sina hundar:mad:

Jag har dock insett att det finns alldeles för många av dom, jag vågar inte längre binda upp någon hund, även om jag själv är i närheten.
Inte ens på klubben.
Vilket är jäkligt tråkigt nu när de är sommar, man får trängas och slåss med andra för att hitta en skugg-fläck åt bilen.

Jag tar till alla medel som finns när hundar kommer fram, sparkar, kastar eventuellt föremål, har till och med dängt till en hund i huvudet med en full Ica-kasse :eek::o
Däremot är det endast om hunden beter sej hotfullt/jag har en löptik osv.
Annars låter jag det för de mesta bara vara, bortsett från att jag med lugn röst talar om för hundägaren att denne ska få en spark i arslet nästa gång hans j*vla hund kommer fram till mej:devil:

Har du provat med en elektrisk flugsmälla:idea:? Kan användas på både framrusande hund och därefter gå och dänga till hundägaren i skallen:devil:

Är det inte den lösspringande hunden som ska ha munkorg?:mad:

Den som har sin bunden eller promenerar i koppel ska väl inte behöva sätta munkorg på sin hund?:mad:

Okej. Jag ska göra det här riktigt enkelt för dig.

Du har en hund.
Din hund blir arg om det kommer lösa hundar framspringandes.
Du vill träna din hund att inte bli det.
Du är orolig över att din hund ska bete sig illa om det kommer en hund framspringandes.
Du sätter på din hund en munkorg för att den inte ska komma åt att bita den andra hunden när ni tränar, om ni skulle råka gå för fort fram i träningen.

Comprendes?

Har du provat med en elektrisk flugsmälla:idea:? Kan användas på både framrusande hund och därefter gå och dänga till hundägaren i skallen:devil:

De visste jag inte ens att det fanns, men det lät helt klart som en väldigt god ide :D

de allra flesta hundar går att träna att tåla allt, men alla gör inte det. jag tror att min tik dels är medfött kass i huvudet, för stor skärpa, för mycket vakt och massor med rädslor. ovanpå det har hon levt under horribla förhållanden under sina första fyra år i livet. jag har lagt ner massor med pengar och tid på den hunden, vi har rest land och rike runt, och träffat den ena experten efter den andra. så det handlar inte om att jag inte vill tillräckligt mycket, utan att jag har insett att hon blir inte bättre än såhär. hunden är 12 år nu, och klarar av att se och träffa andra hundar under ordnade förhållanden, hon har tävlat lite lydnad och är en allmänt lättsam hund. men framrusande hundar är över hennes nivå. det klarar hon helt enkelt inte. hade hon också varit lös hade det kanske kanske gått vägen. men det är mitt ansvar som hundägare att hålla min miffohund kopplad.

och, icke att förglömma. det var inte den framrusande hunden som blev skadad. utan hon.

Senast ändrad:

nej på klubben skulle jag aldrig binda upp henne. efter en incident för några år sedan binder jag aldrig upp henne öht där jag vet att det förekommer lösa hundar, även om de är "garanterat" lydiga. jag hade väl blivit lite för säker på att folk känner igen mig, för det var länge sedan någon lät bli att koppla sin hund när de såg oss. men vad gör man? släpar med sig en stor och otymplig bur överallt? eller tar bilen till varje träning? lämnar den stackars hunden hemma?

jag brukar också ta alla tillgängliga medel till hands. oftast hjälper mitt vrålande, men en och annan har jag sparkat och slagit. har dessvärre råkat ut för en som svarade upp och det var inte jättekul. jag var precis utanför dörren och lyckades få in oss oskadda, men vad som hade hänt om jag var långt hemifrån vill jag inte ens tänka på...

Senast ändrad:

Aaaa, alltså, grejen är den att jag har börjat ta bilen till alla träningar :crazy:
Eller så tränar jag dom en och en och den andre får vänta hemma.

Det är verkligen jättetråkigt att det ska vara så, men jag har insett att hur många hundägare man än bannar så finns det alltid alltid fler idioter.
Det komer för övrigt fram en hund till Eya nu när hon var i höglöpen (härom veckan), Midas blev skitsur och Eya bara ställde upp sej och såg mäkta nöjd ut när hon trodde att hon skulle få **** :o

Jag vrålade åt hundägaren att jag har en löptik, som svar får jag
"jaha, jaaaaa, jag har sånt problem med inkallningen i vanliga fall, men nu förstår jag varför han vägrar att komma i sten nu..." :eek::eek:

Ps. Har jag förresten sagt att jag blev dubbel klubbmästare och att båda hundarna fick sååå bra poäng i sina respektive klasser... :angel: :D

GUD så skönt det ska bli med en mindre hund. mindre bur, mindre besvär och cillamuffins kommer leva lycklig i alla sina dar.

å jo, det har du sagt men det skadar inte att säga det en gång till :D. ju duktigare eya är desto gladare blir jag. låter jäkligt skönt att hon klarade platsliggningen, och inte blev alldeles nipprig. men frågan är då om det är du som är en osannolik naturbegåvning? hur går det föressten med midas och "startskallet"? fick du ordning på det?

jag tränade pinnar ikväll igen och det såg riktigt fint ut. så det lyckades kärringen inte sabba i alla fall. och minina är lite piggare nu på kvällen. hon får ha selen som hon hatar, men halsband känns inte riktigt schysst just nu.

Senast ändrad:

tackar, tackar, igen :D
Jag är nog ingen osannolik naturbegåvning, jag har fått tips och råd av folk (här på Buke kan både du och Alidee ta åt er), och av träningskompisar.. :)
Midas startskall har gett med sej helt på träning, däremot räcker det med utebliven belöning på tävling för att han ska börja varva och stressa (efter inkallningen så är han i full gång ungefär...:crazy:)

Sååå, följande veckor blir det mkt träning utan belöning, risken att han entusiasm minskar är minimal,
däremot fungerar det mkt bra att peta/nypa honom lite på huvudet/i nacken och väsa fram "nu är du tyyyyst",
han blir därmed lite låg och gör följande moment 10p-mässiga.. :crazy: :)

Eya är bara helt underbar att träna, såååå balanserad, inte en tendens till stress, fortfarande samma takt som Midas :love:
En väldigt väldigt tacksam hund att träna!!

Jag kan för övrigt återkomma med HUR jag fick Midas skall att försvinna, jag måste bara själv smälta metoden och förstå vad som hände?!?! :crazy:

åjo, för för min del känns ett förstapris i elit enormt avlägset. ett tag trodde jag att hunden höll på att bli blind, för han såg verkligen inte rutan längre. på måfå irrade han omkring och visste inte vad han skulle göra. men så en dag kom synen tillbaka, men då var det näsan som hade kraschat. han kunde inte alls känna någon skillnad i lukten på pinnarna. så något fel gör jag. vad, det är en gåta. nu fungerar både ögon och näsa, men snart är det väl hörseln som behöver särskild trimning :D

ser fram emot en beskrivning av metoden :).

Vissa borde inte få ha hundar utan hålla sig till hamstrar. Var ute med min hund. Min hund är rädd för andra hundar sedan han blev påhoppad. Vi har dock tränat bort det mesta, men fortfarande vill han ibland fly när han ser en annan hund. Han är dock aldrig aggressiv.

I en trädgård i vår närhet har de sin hund lös i trädgården, ingen fara för min del om hunden inte hade varit aggressiv mot andra hundar. De har staket runt om förutom där deras infart är. Idag så gick det bra när vi gick förbi, men när vi skulle gå tillbaka så rusade den ut och ville hoppa på min hund. ÄGaren lunkade bara fram då hunden inte kom när han ropade.

DÄr stod jag med en hund framför mig som ville hoppa på min och kom sakta närmare och närmare. Var ju bara några meter ifrån oss. Jag sa till ägaren att de borde nog ha hunden kopplad, men han bad inte ens om ursäkt utan bara tog hunden och gick in på tomten....

Absolut, det är inte säkert att man vet vilka lagar/regler/vett som gäller när man skaffar hund, men då har man ett ansvar som djurägare att se till att lära sig vad det är som gäller och inte.

Att din mormor och hennes man har en fin hund, det är ju jätte bra.
Men jag skulle trots det bli arg (på ägarna såklart, inte på hunden)om den hunden sprang fram till min hund, även om deras hund är jätte snäll. För det kan faktist vara så, att min hund är inte snäll..

Haha, aaa, de där känner jag igen!!
Och de är ju de som är grejen... Allt ska fungera på samma gång. Man måste verkligen tänka på allt, allt, allt när man tränar.
Bara för att ett moment, eller en del i ett moment är snyggt så betyder de inte att de går att "lägga åt sidan".
Vilket jag har gjort massor massor av gånger, och fått mindre önskvärda resultat...
Och med alla delar i alla moment som ska putsas och slipas på så blir det MYCKET träning!
Där har jag de tacksamma med Midas, jag kan utan problem köra samtliga moment 15ggr/tillfälle utan att han ens tenderar till att blir trött/less.

Metoden med Midas..
Alltså, jag har ingen aning om hur det fungerade, och inga argument om varför jag började träna så, men uppenbart så var det rätt sätt :)

Han skälller för att han drar igång och stressar upp så lätt.
Jag har därför under 2,5år alltid försökt att vara luuuuugn på träning, belöna med godis och inte lek.
Allt för att INTE dra igång honom.
Alla jag pratat med har också gett som tips och råd att vara lugn.
Jag har bannat honom för skall, ignorerat, pysslat och grejat.
INGET av det har fungerat.

Nu flyger det bollar och kampas med leksaker för kung och fosterland, och aldrig någonsin har han varit så balanserad :eek::o

Nu är han helt "skall-fri" på träning, på tävling drar han igång pga utebliven belöning.
Så de som blir nu är att fortsätta leka och kampa, men köra flera moment emellan.

Såå, det är vad som fungerade på Midas, fast jag inte har en aning om varför :angel::D

Senast ändrad av en moderator:

ja det där med hur mycket man ska träna och på vad, det verkar vara svårt att få till. ett tag tröttnade han (eller vad det jag?) när vi tränade 4-5 gånger i veckan. nu tränar vi två gånger om dagen, 7 dagar i veckan, och han är supertaggad? kör igenom alla momenten minst 2 gånger i veckan, så jag märker direkt när något börjar halta, och då blir det mer fokus på det.

fast lite bittert är det såklart när ens träningspolare tränar en eller ett par gånger i veckan, och deras utveckling går spikrakt uppåt. kör inte jag igenom ett moment på ett par veckor så är det helt glömt. som sagt, någonstans mellan att momentet ska läras in och befästas tror jag att jag gör något helfel :D. för att han har gjort rätt 100 gånger på raken betyder inte att han vet vad han gör. det har jag lärt mig nu. allt är helt enkelt färskvara.

*kl*
Jag hade tidigare en stor Berner Sennen som inte var så snäll mot en del andra hundar. Pga detta övervakade jag självfallet min hund, hon var i koppel om jag befann mig i hundrika områden trots att hon kom när jag ropade, ville inte ta några chanser.
Problemen kom ju ändå eftersom andra lät sina hundar springa fram till min hund, vilket blev en j-la massa besvär med en uppstressad hund. Många har ju inte heller vett att vara försiktiga om sin egen hund och låter sina småhundar springa fram hur som heslt. Jag kan ju hålla i min hund, men den kan faktiskt bitas ändå.
Hunden kommer springande fram mot min hund, jag ropar åt dem att kalla in dem, får svaret "Han/hon är så snäll!", svarar "Ja, men det är inte min hund". Då tittar de på en som om man inte var klok och skyndar sig fram.
Är det ok att låta sin hund springa fram hur som helst bara deinte riskerar att bli bitna?
En bekant som bor i tätort har börjat säga att hennes hundar har löss, vilket är det ENDA som får andra att låta bli att låta sina hundar springa fram.. Att det ska behövas...

Naturligtvis finns det någon som skulle kunna få henne att fungera ännu bättre, men det går inte att få henne helt bra. Hon är testad utan och innan av folk med långt större kunskap än vad jag har och det hon har i generna går inte att ta bort. Hon kommer inte bli normal, hur duktig förare hon än får.

Jag har också sett dessa människor jobba med hundar och vissa gånger rekommendera avlivning just för att allt inte går att fixa. Det är inte heller försvarbart alla gånger att försöka.

Fast acceptera är en sak. Det ska alla hundar lära sig. Att tolerera oartiga framspringande hundar en annan.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 517
Senast: Farao
·
Övr. Hund Jag funderar till och från på att skaffa en hund. Jag har ingen aning om ras och det är i nuläget inte intressant heller eftersom jag...
Svar
19
· Visningar
2 014
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 305
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 263
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar