Sv: lösa hundar -igen... *långt*
Ja....Key word: "mycket svårt", inte omöjligt. Men det beror väl på hur mycket tid man känner att man vill lägga ner.
Och angående lagarna så menade jag givetvis inte att jag ignorerar dem. Ty jag vill inte råka i trubbel. Men jag använder inte lagarna som rättesnöre. Det finns saker jag inte anser som fel, som är olagliga, och tvärtom. Så på rätt och fel-fronten har jag inget större förtroende för lagboken utan följer den (nästan ) för att slippa problemen som följer med att göra olagliga saker.
Och jag hoppas att jag inte låter nedlåtande på något sätt nu, du har långt större erfarenhet av hundar än vad jag har. Men menar du alltså att din hund är så "fixad" som det bara går? Det finns ingen som skulle kunna fixa det helt? Ingen som skulle kunna göra det bättre än du? Är du bäst i världen på hundträning?!
The point being, jag är av åsikten att allting faktiskt KAN fixas. Visst sitter generna där de sitter, men det går ju faktiskt att omprogrammera hjärnan till att reagera på ett annat sätt än det instinktiva.
Men nu var det ju inte det som den här tråden handlade om.
Det som är förvärvat går ofta att träna bort. Det som är medfött kan bara göras hanterbart och det är många hundar som kassa rent mentalt. Om en sådan hund är med om något traumatiskt kan det vara mycket svårt att radera detta ur hundens minne eller lära om. De är enormt bra på att skapa negativa minnesbilder, men ganska dåliga på att generalisera. Med dem är det inte så enkelt att allt går att träna bort.
Ignorera Sveriges lagar kan man ju göra om man har lust. Det gjorde jag också en gång i tiden och det gick.....mindre bra. Nu tar jag hänsyn till dem även om jag inte anser att de är rätt just för att livet blir enklare.
Att man inte vet är ingen ursäkt. Kör du den stilen mot polisen ocksså?
"Hoppsan, jag visste inte att det var 70 här. Då kan du inte ge mig böter".
Det är var och ens skyldighet att känna till lagarna för det samhälle där man befinner sig, oavsett varifrån man kommer.
Angående det där med att lära hundarna hantera det. Naturligtvis är det bäst om ens hund kan ta framrusande hundar utan att bli knasig, men alla hundar går inte att fixa till och även de hundarna måste få komma ut tryggt och säkert. Min är tillfixad så långt det bara går och häromveckan klarade hon av att få en cocker i baken utan att äta upp den, men hade inte jag stått där med handen på hennes kind kunde det ha gått illa. Att cockern sedan gav henne noskvalster som jag får betala behandling för är en annan femma.
Ja....Key word: "mycket svårt", inte omöjligt. Men det beror väl på hur mycket tid man känner att man vill lägga ner.
Och angående lagarna så menade jag givetvis inte att jag ignorerar dem. Ty jag vill inte råka i trubbel. Men jag använder inte lagarna som rättesnöre. Det finns saker jag inte anser som fel, som är olagliga, och tvärtom. Så på rätt och fel-fronten har jag inget större förtroende för lagboken utan följer den (nästan ) för att slippa problemen som följer med att göra olagliga saker.
Och jag hoppas att jag inte låter nedlåtande på något sätt nu, du har långt större erfarenhet av hundar än vad jag har. Men menar du alltså att din hund är så "fixad" som det bara går? Det finns ingen som skulle kunna fixa det helt? Ingen som skulle kunna göra det bättre än du? Är du bäst i världen på hundträning?!
The point being, jag är av åsikten att allting faktiskt KAN fixas. Visst sitter generna där de sitter, men det går ju faktiskt att omprogrammera hjärnan till att reagera på ett annat sätt än det instinktiva.
Men nu var det ju inte det som den här tråden handlade om.