Luftvärmepump vs. Pelletsbrännare

QuickStar

Trådstartare
Jag plöjer vidare i min jakt på lägre energiförbrukning!
Hittills har jag ett snitt på drygt 550kwh mindre/månad mot förra året vilket är väldigt trevligt :D

Satte ju in en LLVP (luft/luft värmepump) nu i höstas och den fungerar bra trots att den är en billighets variant. Elpatronen går nu på "underhållsvärme" i väntar på elektriker efter att en viss husägarinna varit lite väl duktig med eldandet vid ett strömavbrott och utlöste alla överhettningsskydd som fanns.
:grin:

LLVPn står på 23grader men håller drygt 18-19grader i de 2 rum på 40kvm den värmer just nu.
Då jag inom kort ska slå ner en vägg som gör att LLVPn då kommer få "tillgång" till ytterligare ca 35kvm att värma så insåg jag att det kommer inte räcka till öht så då kommer ju elmätaren få snurra på ordentligt igen.

SÅ, då kom jag raskt fram till att jag behöver komplettera med något mer.

Alt:
Pelletsbrännare i befintlig panna, installerad o klar inkl skruv och veckoförråd 20000kr, årsförbrukning pellets ca 12500kr. Investeringen borde betalat sig på 3-4 år, med dagens elpris räknat.

Luft/vatten pump till befintligt system, på en höft 20000kr installerad och klar, då är den INTE köpt i Sverige men har riktigt bra effekt och COP värde vid -20 grader. Säg 25000kr för säkerhets skull.
Borde betalt sig på 1-2 år?

Funderade även på att sätta in ytterligare en LLVP som är bättre än min befintliga men då kommer jag ändå få ha elpatronen på för att förhindra frysning i det vattenburna. Sen är ju effekt och värde betydligt sämre än på en LVVP vad man än köper.

Jag är mest sugen på en LVVP, just bara för att slippa besväret med att fylla på pellets och aska ur etc. Men det går ju att lösa med större förråd och köpa i lösvikt, då blir ju pelletsen billigare också..
 
Sv: Luftvärmepump vs. Pelletsbrännare

Någonting man ska komma ihåg är att pelletsen nu har skattelättnader. Bestämmer sig regeringen för att ändra de reglerna så kommer pelletsen att bli dyrare.

Själv gillar jag LVVP. Mina föräldrar har haft det sedan i början på 90-talet. Mycket smidigt och helt utan underhåll. Sambons föräldrar kör med pellets och jag tycker att det är ett himla jobb ett par gånger i veckan. Dessutom måste man ha den där pallen med pellets stående någonstans...
 
Sv: Luftvärmepump vs. Pelletsbrännare

Det billigaste du kan elda med är fastved. Som du köper i löpande länder.
Förutsättningen är att du har utrymme för lagring o hantering.
Pellets är idag det billigaste fastbränslet för kontinuerlig förbränning = funkar ungefär som en oljepanna.

Alternativ till pellets är spannmål.
Lika lätt att lagra och ex baxipannan fungerar utmärkt.

Lite vid sidan av står flisalternativet.
Besvärlig att lagra, ja rent av farlig att hantera med billigast per KW om man förbrukar mer än 30 KW timme.

Fördelen med spannmål är att man kan få tag i lagringstorr svart, så då slipper man ev energiskatter o moms.
 
Sv: Luftvärmepump vs. Pelletsbrännare

Vill inte vedelda som huvudsaklig uppvärmning av flera skäl, bla förvaring, hantering, passning, har en pajad axel bl.a. Dessutom är det svårt att få tag på ved till schysst pris häromkring verkar det som. Sen jobbar jag dumt = massa timmar ingen eldar och jag orkar då rakt inte elda när jag kommer hem, har jag tur orkar jag duscha och äta något, speciellt om jag har 3 sånna dagar i rad. Då är det bara hästar, jobb och sömn som gäller.

Pellets skulle jag kunna tänka mig eftersom jag skulle kunna köpa det i lösvikt = ingen hantering utan bara asktömning då och då. Dessutom sköter det sig, precis som en LVVP självt när jag inte är hemma.
Dock tycker jag LVVP lockar mer just för att jag verkligen inte behöver göra nåt. Vilket passar min runda rumpa rätt bra ;)

Någon som vet hur stor LVVP man behöver?
Har ett ca 180kvm hus inkl biytor, 9 radiatorer. Är det runt 12kw eller ska man ha 15 eller typ 18kw för att vara på säkra sidan?

Ramona: Tack för infon om skattelättnaderna, detta hade jag ingen aning om!
 
Sv: Luftvärmepump vs. Pelletsbrännare

hm 15 borde räcka, kolla rekommendationerna och ta en strl större, annars kan den bli för klen. Min fd har en 9 kw på 82kvm plus 82 kvnm(källaren) och den funkar utmärkt för det ändamålet
 
Sv: Luftvärmepump vs. Pelletsbrännare

Ska ringa och prata med Energirådgivningen och se om de kan tipsa om hur stor vp jag behöver. Köper hellre en lite för kraftig än en som är för klen..
 
Sv: Luftvärmepump vs. Pelletsbrännare

Om du nu kommer över en Luft/vatten så billigt inkl installation så skulle iallafall jag valt det alternativet!
Pellets kräver ju ändå en del hantering.

Förstår att du inte vill ha ved, det är förbannat jobbigt. Själv pajade jag nyss ryggen när jag var ute och bar in ett alldeles för tungt lass..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp