Lurad vid annonsförsäljning

UPS tar väl inte ens paket över 10kg eller 25*25*25cm då det oftast skal fraktas med flyg? Då är det ju DSV/DHL/Shenker som gäller och de föredrar gods på pall och lämnar aldrig betalning för mottagares räkning. UPS lämnar heller aldrig betalning till avsändare för kunds räkning, utan tar enbart betald för frakten från mottagare eller avsändare via faktura.
 
UPS tar väl inte ens paket över 10kg eller 25*25*25cm då det oftast skal fraktas med flyg? Då är det ju DSV/DHL/Shenker som gäller och de föredrar gods på pall och lämnar aldrig betalning för mottagares räkning. UPS lämnar heller aldrig betalning till avsändare för kunds räkning, utan tar enbart betald för frakten från mottagare eller avsändare via faktura.
Jag har både skickat och fått stora paket (20+ kg) med UPS. Från Indien-Sverige mest men enstaka gång Sverige-Indien. Mina paket flögs alltid, tar ju hundra år annars.
 
De va lite de jag tänkte också. Hur i hela friden ska man liksom ro detta i land. En väldigt billig gammal spjälsäng som jag säljer för 500 så kan inte tänka mig att dom hade för avsikt att hämta varan. Dom måste velat få pengarna innan själva köpet.
Jag har läst att det är nätfiske, någon gång under processen kommer de skicka en länk som man ej bör klicka på..
 
  • Gilla
Reactions: Is
Jag är ändå förundrad över att folk orkar hålla på med dessa bedrägerier. Det måste ju krävas rätt många försök i förhållande till hur många som faktiskt går på det så de får några pengar. 🙄
Jag tänker att det är botar? Inte riktiga människor.
Man ser ju på meddelanden de skickar att de dels är väldigt lika och att språket känns väldigt märkligt.
 
Jag tänker att det är botar? Inte riktiga människor.
Man ser ju på meddelanden de skickar att de dels är väldigt lika och att språket känns väldigt märkligt.
Ja, de första meddelandena känns ju som botar, men sen när det blir lite mer ingående frågor så är jag inte lika säker. Men det kanske det är :)
 
Ja, de första meddelandena känns ju som botar, men sen när det blir lite mer ingående frågor så är jag inte lika säker. Men det kanske det är :)
Jag tycker det brukar vara i princip samma text hela tiden. Man får ju typ minst ett sånt varje gång man annonserar på FB och jag tycker de beter sig väldigt lika😆
Som en rätt dålig AI som försöker svara och manipulera en på dålig svenska🤪
 
Ja, de första meddelandena känns ju som botar, men sen när det blir lite mer ingående frågor så är jag inte lika säker. Men det kanske det är :)
Jag tänker att de första meddelandena är fiskandet av botar, och när folk sedan svarar (sådär en av väldigt många) så tar anställda på bedrägerifabriker över. Då är det viktigt att kunna anpassa sig och framstå som seriös spekulant som bara kan betala på ett visst sätt.
 
När vi sålt dyrare saker, som en mc, triathloncykel eller bil, fick vi massor med såna scam-meddelanden. Ett sätt är att dom visar en fake PayPalinbetalning, som ser äkta ut men inte är det.
 
Den har jag med fått, vill betala mer än annonsen, skickar bud. När jag sade nej och vill ha kontant och hämtning före ett visst datum var blev det tyst.
 
Jag tänker att de första meddelandena är fiskandet av botar, och när folk sedan svarar (sådär en av väldigt många) så tar anställda på bedrägerifabriker över. Då är det viktigt att kunna anpassa sig och framstå som seriös spekulant som bara kan betala på ett visst sätt.
Jag har aldrig varit med om att de framstår som seriösa, men kanske inte har svarat tillräckligt mycket. Jag brukar bara skriva ”nej, säljer endast mot swishbetalning” och då gör de något mer försök bara. Fortsätter de så brukar jag blocka.
 
Räcker väl med att tänka en smula logiskt varför skulle någon åka från Norge för att hämta en spjälsäng 😂
Och dessutom typ en gammal ikea Säng 😅
Men när man bor på och nära stora turistorter så är det inte ovanligt att sommarturister behöver saker pronto, typ att man behehöver i sommarstugan när fler släkingar är på ingång. Så bara delen att profilen var från Norge behövde inte ha varit nått konstigt men alla delar tillsammans var minst sagt knas 😆
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp