Bukefalos 28 år!

Märke efter plåstertejp/kirurgtejp

emma74

Trådstartare
För 1 mån sen var jag och tog blodprov och fick som vanlig ett stooort blåmärke som satt i länge. Dock fick jag ett även märke av plåstertejpen (kirurgtejp?) som provtagaren satte fast kompressen över stickstället. Det blev också större och rödare med tiden och nu en månad senare är ju blåmärket vid stickstället borta, men fläcken efter tejpen är kvar som en enkrona i storlek, lite mörkare och "tjockare" än övriga huden. Blir lika förvånad varje gång jag ser den och undrar när den ska försvinna...
Tänker att det inte är ngt att besvära vården med, men är det vanligt att man reagerar såhär på tejpen?

Börjar tycka att det är jobbigt att jag reagerar på fler och fler saker med stigande ålder - blodprovet var för att kolla om jag hade allergi-antikroppar mot latex efter att jag reagerat rejält när jag skulle prova inolaxol (Stickningar och blåsor i munnen/läpparna, stickningar i ansikte, igensvälld hals, "flushed" och den där allmänna "konstiga känslan". (Testet var dock negativt)
 
Du kan ju prova smörja med hydrokortison/mildison morgon och kväll i 1-2 veckor och blir det inte bättre av det kontakta vården.
 
Du kan ju prova smörja med hydrokortison/mildison morgon och kväll i 1-2 veckor och blir det inte bättre av det kontakta vården.
Tänkte faktiskt det, så smorde in mig med en sån kräm jag hade hemma när jag hade duschat. Ska bara komma ihåg att fortsätta...
 
För 1 mån sen var jag och tog blodprov och fick som vanlig ett stooort blåmärke som satt i länge. Dock fick jag ett även märke av plåstertejpen (kirurgtejp?) som provtagaren satte fast kompressen över stickstället. Det blev också större och rödare med tiden och nu en månad senare är ju blåmärket vid stickstället borta, men fläcken efter tejpen är kvar som en enkrona i storlek, lite mörkare och "tjockare" än övriga huden. Blir lika förvånad varje gång jag ser den och undrar när den ska försvinna...
Tänker att det inte är ngt att besvära vården med, men är det vanligt att man reagerar såhär på tejpen?

Börjar tycka att det är jobbigt att jag reagerar på fler och fler saker med stigande ålder - blodprovet var för att kolla om jag hade allergi-antikroppar mot latex efter att jag reagerat rejält när jag skulle prova inolaxol (Stickningar och blåsor i munnen/läpparna, stickningar i ansikte, igensvälld hals, "flushed" och den där allmänna "konstiga känslan". (Testet var dock negativt)
Låter för mig som du är överkänslig mot plåstren. Björkpollenallergi å kiwiallergi brukar gå hand i hand med det.
 
Fast sambandet behöver inte finnas.
Jag får utslag av nästan alla plåster 🙄 , men har inga problem med björkpollen (trots allergi mot andra pollen) eller kiwi...
Brukar var ju nyckelordet 🙃 Jag t.ex är allergisk mot alla tre. Hade däremot ingen aning om kiwins samband i ekvationen tills häromåret 🤣
 
Låter för mig som du är överkänslig mot plåstren. Björkpollenallergi å kiwiallergi brukar gå hand i hand med det.
Jag reagerar på en himla massa saker som t.ex. björkpollen och kiwi... och den "gummitypen" det var i inolaxolen och hasselnötter och melon och katter m.m. Men inget allergitest har varit jag har tagit har varit positivt - vare sig pricktest eller blodprov. Tar allergi- och astmamediciner året runt. Nu under björkpollensäsongen dubbel dos desloratidin och vissa extra jobbiga år trippel dos. Så jag kan säkert vara överkänslig mot plåstren, brukar dock inte reagera på vanliga plåster eller typ skavsårsplåster, men någon gång ska väl vara den första. Typiskt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp