Bukefalos 28 år!

Mager häst...vad ger jag?

B

Benzon_lover

Hjälp vad mager han är...vad ger jag?

Fick igår hem vår foderhäst, ett äldre halvblod (154 cm) och blev förskräckt över hur mager han blivit på de tre veckor som gått sedan vi besökte honom. Visst var han smal redan då men inte förvånansvärt. Han gick i en stor flock med hästar där betet började bli magert och därefter har det väl så gott som tagit slut. Ledsamt, men nu är hästen här och vi får se till att han blir fin igen...Så, nu tar jag tacksamt emot råd från er som har erfarenhet av spetiga hästar:bow:...och undanbeder mig komentarer om hur knäpp jag som tar emot honom.;)

Min inställning till foder är att jag vill köra med så rena produkter som möjligt, så det blir lätt att ändra efter hand. Ordentligt med stråfoder och kraftfoder som lucernpellets, havre, betfor osv. Vi tillsätter mineraler och vitaminer.
Jag har ingen analys på höet men det är taget tidigt från 3 årsvall och om det är av samma kvalite som förra året (taget från samma vall) så innehöll det en helt tillfredställande proteinhalt.
Hur går jag till väga för att så snabbt som möjligt få honom i hull, utan att han blir sjuk av det?...Känslan är ju att man vill proppa i honom godsaker...
( Vår ponny lägger väldigt lätt på hullet så jag är tveksam hur det skulle funka med fri tillgång på hö, även om jag inser att det hade varit det bästa för halvblodet. De går mestadels ute.)
Tack på förhand!:smirk:
 
Sv: Hjälp vad mager han är...vad ger jag?

Jag har haft stora problem med min "lilla" häst på 174 i manken. Dels pågrund av låång konvalecens.
Först å främst så är ju grovfodret viktigast såsom hö/hösilage.. Känner du att du inte kan ge honom den mängden han behöver pga ponnyn så skulle jag ge lucern också.

Jag har gett utöver 14 kilo hösilage + lucern även hestekraft och hippo alfan som har funkat kanon på min häst. Man ser ett betydligt positivt resultat men tro inte att det går över en natt(man vill ju gärna att det ska gå fort fort:smirk: ). Korn är också bra att ge.
Kom ihåg bara att vänja succesivt och försiktigt. Lycka till!
 
Sv: Hjälp vad mager han är...vad ger jag?

Hallo! jag ger min äldre häst Krafft groov 125, lusern, havre, korn, betfor, mineraler och olja! Krafft groov är jätte bra för äldre hästar, proteinrikt och olja har jag alltid använt på mina hästar och det gör också sitt. Prova!

Lycka Till:D
 
Sv: Mager häst...vad ger jag?

Personligen skulle jag göra två saker:
1. Undersöka tänderna. Du skriver att han är äldre - kanske har han svårare att tillgodogöra sig fodret pga slitna tänder?
2. Om hästen inte är väldigt glupsk (sannolikt inte, eftersom han magrat.. ) skulle jag ge fri tillgång på hö. Om han går med andra som inte kan gå på fri tillgång skulle jag stalla in honom och ge så att han har att äta hela nätterna i boxen.
 
Sv: Hjälp vad mager han är...vad ger jag?

Gå in på hippocampus hemsida och gör en gratis foderstatsberäkning. Du fyller själv i uppgifter om hästen och laborerar med olika fodermedel, får bra tips i ett litet fönster.

Hemsidan är utformad av forskare på hästens digestion och foderbehov på SLU, tillförlitlig källa mao.

Det är inte så bra att mixtra ihop en massa fodermedel utan att ha koll deras näringsvärde och hästens behov.

Hippocampus;
http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/foderstatsprogram/enter.cfm
 
Sv: Hjälp vad mager han är...vad ger jag?

Ge honom så mycket hö som möjligt. Blanda lusernpellets (uppblöta) med krossad korn. Är han van vid att få något annat också, ex betfor så blanda i det.
// Linda
 
Sv: Mager häst...vad ger jag?

Måste bara komentera det med 3årsvall..man kan inte förlita sig på förra årets värden. Värdena blir sämmre efter varje år om man inte göder det imellan. speciellt om där är mkt ogräs som stjäl näring från gräset. Och ogräs brukar det vara gott om på vall efter några år...
 
Sv: Mager häst...vad ger jag?

Tack för svaren! :bow:
Jag har ju själv mina ideér kring vad han behöver men är osäker så det är intressant att höra hur andra gör. Jag har mest erfarenhet kring feta ponnyer....
Vad det gäller stråfodret så är det svårt att ge fri tillgång men självklart skall han få tillräckligt och jag kommer att komplettera med Lucern. Sen fick jag ju en del tips som bekräftar lite av det jag funderat på. Skall ta ett kik på kraftblandningarna men det är lättare och mindre riskfyllt att prova sig fram med renare foder som korn, havre, olja, soja ,betfor osv
Hästen har ju som sagt gått på ett riktigt uselt bete och är tråkigt nog ,men självklart, svältfödd. Vi hade en ordentlig genomgång av honom för 3 veckor sedan och förutom att han var något smal så fanns det inget att anmärka på.
Tack igen och jag tar gärna emot fler svar!
 
Sv: Mager häst...vad ger jag?

som andra skrev. Lusern,korn o olja. Det rådet fick vi av vet.Så har vi fått upp en av våra gammla märrar till ett ok hull.Blir ju enklare också om man vet vad grovfodret man redan har innehåller. Fast ibland så känns det ännu mer obegripligt att de inte går upp i vikt när man ser anlysen. Ger just nu lusern till mitt digivande sto trots att höet hon får har nästan exakt samma värden som lusernet. Anatgligen tar hon väl åt sig den näringen enlare eller nåt. Tappade en hel i vikt när hon bara fick höet. nu går hon upp i vikt med lusernet
 
Sv: Mager häst...vad ger jag?

Min häst var åt det tunnare hållet, inget staket kanske, men tunn. Jag har efterhand förstått hur mycket mat han verkligen behöver för att lägga på sig. I sommar har han börjat lägga på sig och det på ca 8 kg hö + bete dagtid, 3 kg groov 125, 2 kg havre, 2 dl soja, 0,5 kg betfor. Han väger 550-600kg. En tunn häst klarar sig inte/lägger inte på hull på bara bete eller hö. Analyserat hö är också viktigt till en sån häst så man vet vad den får i sig och man kan hitta rätt balans.
 
Sv: Mager häst...vad ger jag?

som andra skrev. Lusern,korn o olja. Det rådet fick vi av vet.Så har vi fått upp en av våra gammla märrar till ett ok hull.Blir ju enklare också om man vet vad grovfodret man redan har innehåller. Fast ibland så känns det ännu mer obegripligt att de inte går upp i vikt när man ser anlysen. Ger just nu lusern till mitt digivande sto trots att höet hon får har nästan exakt samma värden som lusernet. Anatgligen tar hon väl åt sig den näringen enlare eller nåt. Tappade en hel i vikt när hon bara fick höet. nu går hon upp i vikt med lusernet

Jag hade en shettis som var överkänslig mot protein men som samtidigt verkligen behövde det och då vände jag mig till en djurhomepoat för att reda ut vad jag skulle göra. Hon förklarade följande att, man skiljer på olika sorters proteinkällor och Lucern är det renaste proteinet och det som hästar tar upp bäst och som lämnar minst slaggprodukter...Skulle du tex lyckas få i hästarna samma mängd protein genom en saftig proteinrik biff så skulle du förmodligen inte få nån effekt alls, för hästen kan inte ta upp den form av protein. Där menar faktiskt samma homepoat på att sojan är helt fel proteinkälla för hästar, att de helt enkelt inte är gjorda för det...Så där har du svaret på varför mat medsamma proteinvärde ger olika effekt:idea:
...Kan ju tillägga att shettisen klarade Lucernet utan några problem!
 
Sv: Mager häst...vad ger jag?

Min häst var åt det tunnare hållet, inget staket kanske, men tunn. Jag har efterhand förstått hur mycket mat han verkligen behöver för att lägga på sig. I sommar har han börjat lägga på sig och det på ca 8 kg hö + bete dagtid, 3 kg groov 125, 2 kg havre, 2 dl soja, 0,5 kg betfor. Han väger 550-600kg. En tunn häst klarar sig inte/lägger inte på hull på bara bete eller hö. Analyserat hö är också viktigt till en sån häst så man vet vad den får i sig och man kan hitta rätt balans.

:eek: Hjälp vad mat, men visst måste han gå en hel del då? Nu vet jag ju att stora hästar och ponnyer skiljer sig en hel del men så mycket...! Vår ponny av kallblodstyp, har endast fått vitaminer och mineraler som tillägg till dygnet-runt-betet, fram tills nu och han är en riktig tjockis, trots att han ridits större delen av sommaren.

Jag har iallafall fått tag på min homepoatkontakt och nu så börjar vi med att vänja magen vid hö och ökar på till 8-10kg. Därefter lägger vi till Lucern och sen också svarthavre, så får vi se om det räcker. Han kommer även att få en dunderkur med näringsbalans, för troligen beror den snabba avmagringen på att han, samtidigt som betet blivit magrare, även har satt en del päls och gjort åt med en massa till det.
 
Sv: Mager häst...vad ger jag?

Han går inte mer än normalt, det vill säga 40-70 min/dag kanske, varierat. Jag tänkte likadant första gången jag hörde den fodermängden, jag tyckte ju nästan att "ett helt kilo kraftfoder" var mycket. Har dock fått lite andra perspektiv och insett att min häst måste äta så mycket för att lägga på sig och att han inte blir tokig i skallen även fast han är av den piggare typen - han blir INTE värre på 5,5 kg kraftfoder! Så lägg på ordentligt med mat (tänk på mängden jag ger), speciellt om han inte får äta fritt hö ute pga sällskapet. Och analysera höt!
 
Sv: Mager häst...vad ger jag?

Fri tillgång på hö under tiden hästen skall gå upp i vikt.Sedan skulle jag ge ett foder för dräktiga ston.. så som hestkraft, kraft breed/protein
Fibergi elit ja finns ju massa annat foder..
Vill amn ha de så billigt som möjligt ge luzern och kornkross.En 3 kilo av vardera så komme rhästen gå upp i vikt och ge oljor de är bra för hullet=)
 
Sv: Mager häst...vad ger jag?

Det du skriver om att olika proteinkällor ger olika resultat låter förnuftigt, även om jag själv inte är någon expert :p Men olika proteiner är ju olika kombinationer av aminosyror och alla aminosyror har ju lite olika funktion och effekt.

Kan du inte ta en höanalys då? Så vet du lite bättre hur mycket lusern du ska ge, men framför allt hur mycket mineraler hästen behöver. Tänk på vad pengar man lägger på allt annat med hästen, 600 spänn på analys är en mkt god investering.

Står han inne på natten? Då kan du ju ge fri tillgång nattetid iaf, eftersom det inte går i hagen.

Det blir säkert bra med lite tid!
Lycka till nu.
 
Sv: Mager häst...vad ger jag?

mitt fullblod som är svårfödd och lätt faller ur får fri tillgång på hö inne och fri tillgång på hösilage ute på dagarna.
sen får han korn + lusern + groov och betfor, sammanlagt 5kg.
 
Senast ändrad:
Sv: Mager häst...vad ger jag?

Tack för alla goda råd! Har nu haft hästen några dagar och gissar att han har problem med tänderna...Första dagarna fick han ju bara tillvänjingsportioner av höt men när jag började öka på det äter han inte upp...och är ändå bara uppe i 1,5kg /port. Han äter bara det finaste och lämnar de grövre stråna. Ägaren har lovat att kolla upp detta med vet. Är det orsken så är det ju rätt lättfixat och då skall det väl inte dröja så länge innan han har fått lite hull igen. Nu har ju en massa bra "menyer" att tillämpa!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp