Makten och framtiden inom SD

Thaliaste

Trådstartare
Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant parti ska lägga en rasistisk, homo- och transfobisk dimma över Pridetråden, så skapar här en ny tråd och svarar fräckt på inlägg därifrån här istället.

Hållhaken heter regeringsunderlag. Inget SD - ingen regeringsmakt. Simple as that!

Vad gäller internt inom SD är jag faktiskt mer förvånad att ingen petar bort Söder och Jomshof - de är inga direkta reklampelare för sitt parti! (eller så är de det utan att jag fattar - de kanske attraherar alla främlingsfientliga och homofober väldigt effektivt och de är ju röster, de med...)

Jag tror att de är väldigt effektiva reklampelare in mot sina kärnväljare som ibland tvekar på SD, att de blivit alltför mycket etablissemang och "mjuka". Den här typen av uttalanden behövs för att visa att SD håller hatet levande även nu när man har mer makt.

Jag hade nog tänkt så också, fram tills de där granskningarna om att han rör sig med ytterhögern i USA (tillsammans med ungtuppen Tobias Andersson) och absolut verkar ha importerat en del av deras värsta talepunkter hit.

Söder, och Jomshof kommer inte att försvinna så länge Åkesson är partiledare, det känner jag mig rätt säker på. Men det ska faktiskt bli intressant att se vad som händer den dagen han aviserar att han ska avgå. Jag tror att Jomshof är väldigt sugen, men jag tror att de yngre generationerna kanske tycker att han fortfarande är alltför radikal i sina uttalanden och inte gör som han själv säger ("att man måste anpassa vad man säger här, till skillnad från i Ungern"). Men det beror förstås på var vi är den dagen, jag hoppas verkligen att vi inte är där att Jomshof tros bli accepterad. Han har nu en perfekt roll, får mycket medialt utrymme men behöver inte stå till svars för partiets räkning på samma sätt som om han vore partiledare.

Mattias Karlsson, ja kanske. Om man vill ha någon från den äldre generationen så är han nog snäppet mer sannolik idag. Men han är en av "de fyras gäng" och vill man bli av med det gamla gardet (och kunna klippa med Söder m.fl) så skulle man också kunna vilja förnya sig genom att välja någon yngre förmåga.

Jag tror det kommer bli intressant. Och läskigt, så som gränserna flyttats för vad som anses accepterat och inte så är det obehagligt vem som än tar över.

(Inlägg som rör SD men handlar om Pride och relaterat svarar jag på i den andra tråden)
 
Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant parti ska lägga en rasistisk, homo- och transfobisk dimma över Pridetråden, så skapar här en ny tråd och svarar fräckt på inlägg därifrån här istället.







Söder, och Jomshof kommer inte att försvinna så länge Åkesson är partiledare, det känner jag mig rätt säker på. Men det ska faktiskt bli intressant att se vad som händer den dagen han aviserar att han ska avgå. Jag tror att Jomshof är väldigt sugen, men jag tror att de yngre generationerna kanske tycker att han fortfarande är alltför radikal i sina uttalanden och inte gör som han själv säger ("att man måste anpassa vad man säger här, till skillnad från i Ungern"). Men det beror förstås på var vi är den dagen, jag hoppas verkligen att vi inte är där att Jomshof tros bli accepterad. Han har nu en perfekt roll, får mycket medialt utrymme men behöver inte stå till svars för partiets räkning på samma sätt som om han vore partiledare.

Mattias Karlsson, ja kanske. Om man vill ha någon från den äldre generationen så är han nog snäppet mer sannolik idag. Men han är en av "de fyras gäng" och vill man bli av med det gamla gardet (och kunna klippa med Söder m.fl) så skulle man också kunna vilja förnya sig genom att välja någon yngre förmåga.

Jag tror det kommer bli intressant. Och läskigt, så som gränserna flyttats för vad som anses accepterat och inte så är det obehagligt vem som än tar över.

(Inlägg som rör SD men handlar om Pride och relaterat svarar jag på i den andra tråden)
Bra att du skapade en ny tråd, insåg själv att jag blev något OT i tråden det refereras till.

Jag chansar på att om man vill ha ett yngre namn så är Tobias Andersson aktuell och illavarslande, samtidigt som hans approach är lite mer i stil med Jomshof och Söder (och Karlsson) än Åkesson som kan lägga band på sig. Innan trodde jag också på Henrik Vinge, men vad jag förstår så har han och hans fru gnabbat lite inom partiet och det har gnisslat lite. Jessica Stegrud är väl också ett poppis namn.
 
Med "yngre" förmåga behöver det inte nödvändigtvis vara någon som är yngre i levda år räknat, utan år inom SD. Syftar egentligen mer på att det är ett vägval man står inför, att när JÅ avgår så finns det en strategisk möjlighet att ta ett kliv ifrån "det gamla SD" där den högsta partiledningen gick med i partiet när det fortfarande hade nazistiska kopplingar. Även de nya kan ha samma åsikter, eller så vill man bli mer mainstream, oavsett så kan det vara lockande att lättare kunna bemöta den kritiken nu när man är så nära maktens centrum och inte längre tjänar lika mycket på imagen som etablissemangets största kritiker.

De som leder partiet nu och varit med väldigt länge skördar nu sin efterlängtade frukt, efter att varit extremt tålmådiga och ärligt talat skickliga strategiskt. De (Jomshof och Karlsson framför allt, tror inte Söder aspirerar på partiledarposten) kan säkert tycka att det är självklart att någon av dem också ska få ha kvar den mest prestigefulla posten, efter allt de gjort för att partiet skulle ta sig dit de är idag. Men det är inte alltid sånt belönas av nyare medlemmar inom ett parti, särskilt inte när ett parti växer så mycket som SD gjort - stor tillväxt är alltid på gott och ont för "de gamla" i en medlemsbaserad organiserad. Det kan vara upplagt för interna strider.

Oj, det blev längre än jag tänkte 😁 Jag ser med skräckblandad förtjusning i mot den strid jag förväntar mig. Och min förhoppning är att de imploderar av sig själva 🙄 De gamla har kunnat hålla partiet inom en hård kontroll, med hänvisning till att det varit för partiets bästa. Det är inte så säkert att man kan det längre, om det blir en intern strid mellan de äldre och de yngre om vilka som ska leda partiet....
 
Bra att du skapade en ny tråd, insåg själv att jag blev något OT i tråden det refereras till.

Jag chansar på att om man vill ha ett yngre namn så är Tobias Andersson aktuell och illavarslande, samtidigt som hans approach är lite mer i stil med Jomshof och Söder (och Karlsson) än Åkesson som kan lägga band på sig. Innan trodde jag också på Henrik Vinge, men vad jag förstår så har han och hans fru gnabbat lite inom partiet och det har gnisslat lite. Jessica Stegrud är väl också ett poppis namn.

Ja, och så har vi Linda Lindberg som varit partiledarvikarie under sommaren, vet inte hur man tänker kring att sätta henne där. Det skulle kunna vara taktiskt att fronta med en kvinna, men jag tvivlar på att miljön inom SD kan acceptera en kvinnlig ledare när det kommer till kritan och inte "bara" vara ett trevligt inslag på Almedalsscenen.
 
Som det varit så ökar väl SD efter vad andra ser som skandalöst/rasistiskt/homofobiskt. De är väl bara ute efter bättre opiuonsiffror? Lyckas de provocera fram en islamistisk terrorattack också är lyckan gjord.
 
Jag tror att åtminstone Jomshof skulle tappa många röster som partiledare. Han saknar Åkessons "charm" som ju ändå gjort att många förbisett att SD faktiskt inte riktigt passar in i deras åsikter.

Åkesson är en väldigt stragisk politiker, trots att mycket verkar helt uppåt väggarna för oss som inte sympatiserar med partiet, men Jomshof verkar bara bli mer och mer radikaliserat troll ju längre tiden går...
 
Ja, och så har vi Linda Lindberg som varit partiledarvikarie under sommaren, vet inte hur man tänker kring att sätta henne där. Det skulle kunna vara taktiskt att fronta med en kvinna, men jag tvivlar på att miljön inom SD kan acceptera en kvinnlig ledare när det kommer till kritan och inte "bara" vara ett trevligt inslag på Almedalsscenen.
Å andra sidan är Meloni premiärminister i Italien. Men jag tenderar nog ändå att hålla med om det du skriver.
 
Intressant att ni tar upp SD i ännu en tråd.... själv tror jag inte att det spelar så stor roll vilka namn SD frontar med i framtiden. Det är vad som händer i samhället som avgör SD:s makt. Tex sprängningar som bara fortsätter, nu 100 hittills i år, upplopp av olika slag och förstårs skjutningar och annat. Men så klart så flyttar SD fram sina positioner hela tiden
 
Intressant att ni tar upp SD i ännu en tråd.... själv tror jag inte att det spelar så stor roll vilka namn SD frontar med i framtiden. Det är vad som händer i samhället som avgör SD:s makt. Tex sprängningar som bara fortsätter, nu 100 hittills i år, upplopp av olika slag och förstårs skjutningar och annat. Men så klart så flyttar SD fram sina positioner hela tiden
Indirekt hoppas ni alltså på ökade oroligheter eftersom att det tydligen leder till mer makt för SD?
 

Liknande trådar

Äldre "Nu pratar SD om judar igen Liljestrand påminner om den växande antisemitismen och frågar om Jomshof anser att det är ett problem att...
Svar
7
· Visningar
1 073
Senast: Sleepy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp