Malin Fransson: Därför är inte pappa Springsteens pengar avgörande

När häst och ryttare blir ett, och tillsammans får det svåra att se enkelt ut, då är ridsporten något mer.
Då blir den ett bevis på vad tillit betyder. Något som aldrig kan köpas för pengar eller tvingas fram med hårdhänta metoder.
Det är därför jag tycker om att se Jessica Springsteen rida. Extra mycket efter förra veckans tv-bilder från dressyrstjärnan Andreas Helgstrands träningar.
 
Det räcker inte med en engångssumma. En kollega var hockeymamma och det skulle köpas ny utrustning varje år eftersom de växer ur befintlig och då kostade det 6000 - 10000, troligen ännu mer nu. Utrustning skadas = köpa nytt + att de yngre skulle samla in pengar genom olika försäljningar så de större kunde åka på läger. Däremot har de mycket mer gratis eller billiga träningar på is till skillnad mot de som rider.
6-10000 räcker ungefär till stallhyran en månad, och på det krävs utrustning som en sadel träns kläder och hjälm. Jag tror inte barn på elitnivå klarar sig under 6-10000 i utrustning om året.
 
Ja, men du når inte eliten utan talang, varesig om det gäller hockey eller ridning.
Är du duktig kan du få rida bra ponnyer/hästar och sakta klättra. Är du en dålig ryttare spelar det ingen roll hur mycket pengar du har. Är du en skicklig och elak jävel och har egen häst kan du nå framgång som vi tyvärr sett, men är det inte din häst och är en elak jävel blir du av med den.
Det är sant, men i hockey så kan du komma långt på din talang med måttligt rika föräldrar. Du kommer typ ingenstans om du inte har råd med häst. Okej det finns någon enstaka som tagit sig fram utan så värst mycket pengar, men de flesta i svenska eliten har ekonomi dessutom.
 
Å andra sidan så är väl hästsporten unik i hur mycket den kan kosta om man vill komma långt inom tävlingar.
Om man jämför två lika talangfulla unga personer som är aktiva i varsin sport - med ishockey (som jag har för mig är rätt dyr också) så räcker det med engångssumma och ev underhåll av sin utrustning så kan de komma till SM. Medan i tex hoppning så krävs det troligen en mycket dyrare bra hopponny 😬
Jamen titta på "Mondo" tex - Vad hade han varit om han inte hade haft sina föräldrar som kaskat världen runt för att stötta sin son? Och Anja Persson vars pappa var banläggare och tränare?
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 133
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp