”Många saknar respekt för hästen”

Sv: ”Många saknar respekt för hästen”

Här är jag mkt benägen att hålla med om att de flesta som vill anmäla sig till ridkurs, först o främs enbart vill rida, och tom blir förbannade för att de måste gå teori i säkerhets/hanteringsfrågor innan de ens får sitta upp!

Synd o sorgligt.

Om de bara visste vilken värdefull kunskap de skulle kunna få sig till livs....Många byter ridskola eller väljer arrangörer av turridningar för att slippa de trista "onödiga" teorilektionerna.

Synd att en onödig olycka måste ske innan de förstår värdet av säkerheten o kunskapen som kan hjälpa en på god väg att behöva vara med om en...
 
Sv: ”Många saknar respekt för hästen”

Här är jag mkt benägen att hålla med om att de flesta som vill anmäla sig till ridkurs, först o främs enbart vill rida, och tom blir förbannade för att de måste gå teori i säkerhets/hanteringsfrågor innan de ens får sitta upp!

Synd o sorgligt.

Om de bara visste vilken värdefull kunskap de skulle kunna få sig till livs....Många byter ridskola eller väljer arrangörer av turridningar för att slippa de trista "onödiga" teorilektionerna.

Synd att en onödig olycka måste ske innan de förstår värdet av säkerheten o kunskapen som kan hjälpa en på god väg att behöva vara med om en...
Jag menar "slippa vara med om en"!
 
Sv: ”Många saknar respekt för hästen”

En förbannat bra artikel helt enkelt! Kanske kan få folk att tänka efter!
 
Sv: ”Många saknar respekt för hästen”

Jättebra artikel. Mer sådant! Är så trött på den attityd man alltsom oftast märker. "Nej, det är ingen fara. Han är så snäll. Vad skulle kunna hända..." Svaret är ju att mycket kan hända i umgänget med hästar. Rider själv på ridskola där vi inte en enda gång tagit upp frågor om säkerhet vid hantering och ridning. Ridväst är det inte många som använder och absolut inget som rekommenderas. Är själv på nybörjarstadiet och skulle vilja lära mig mycket mer om säkerhetsfrågor, så om någon har vardagliga tips från egna erfarenheter om allt och inget, hör gärna av er!

Kramar till alla hästvänner!
 
Sv: ”Många saknar respekt för hästen”

Kan bara knäppa ihop händerna och säga AMEN efter denna artikel!

Respekt är något som inte längre finns längre.
Varken för djur eller människa. Sorgligt! :(
 
Sv: ”Många saknar respekt för hästen”

Bra artikel! Man ska dock komma ihåg att det kräver vana och säkerhetsmedvetande vid ALL hantering av hästar! Av de olyckor jag har varit med om i mitt 40-åriga hästliv så har de flesta faktiskt skett vid hantering på marken när man ofta är obetänksam och ouppmärksam och inte bär vare sig hjälm eller väst .....
 
Sv: ”Många saknar respekt för hästen”

Bra och nödvändig artikel, ett ämne som man ständigt måste ha på agendan.

Skulle också vilja ge en tistel till alla proffsryttare som sitter i offentliga sammanhang och rider utan hjälm, vad de gör på hemmaplan är upp till dem, men offentligt är det totalt omdömeslöst. Om sponsorerna hade varit lite mer insatta i hästvärlden hade de kanske satt press och krav på sina skyddslingar samt att företagen inser vilken DÅLIG reklam det ger.

På Falsterbo i somras såg jag t ex en högt uppsatt dressyrryttare sitta och rida fram utan hjälm och emellanåt talandes i mobiltelefon inne på framridningsbanan, sittandes i sadeln. Visst, han klarar kanske detta hur bra som helst men runt banan stod ett pärlband av beundrande småflickor som lär få en helt skev bild av hur man ska bete sig på hästryggen och på en framridningsbana.

Vad hjälper det om jag som förälder säger åt mina barn att använda hjälm och väst vid ridning och hantering av hästar om jag själv sen inte bär hjälm o väst under förevändningen att jag är så rutinerad att jag inte behöver dem?

Jag häpnar varje gång man har ridskoleungar hemma i egna stallet hur lite hästvett de har fått sig till livs! Det är ungar som har ridit i flera år på ridskola men som har en usel balans i sadeln, som viftar och är högljudda i stallet, som brakar in i boxen till hästarna utan förvarning. De kan inte tränsa eller sadla ordentligt heller, sorgligt att se. Jag får alltid börja från noll och tala om för barnen att man INTE skriker i stallet, att man INTE springer i stallgången, att man rör sig med lugna rörelser kring hästen OCH att man värmer upp hästen innan det är dags för trav o galopp.

Det är bara o bocka o buga för en sådan ridskolechef som den i Vinslöv som verkar ha en sund inställning till vad elever bör lära sig på en ridskola.
 
Sv: ”Många saknar respekt för hästen”

Kl

Har hört att lastning är en av de farligaste sakerna man kan göra med hästar. Själv blev jag av med en fingertopp.
 
Sv: ”Många saknar respekt för hästen”

Väldigt bra artikel, däremot inget nytt.

På min första ridskola försökte jag flera gånger att få in teori-/praktikpass i säker hästhantering.
Det var inga problem att få med ridskolechefen och ridlärarna på idén.
Däremot protesterade både föräldrar och elever med motivationen att: -"Vi har betalat för att rida!"

Det här är ett ämne som Ridsportförbundet måste ta tag i. Visst, dom har gett ut lektionsmaterial i ämnet, men många anslutna ridskolor lägger ner utbildningen pga. dåligt eller inget intresse.
Det som skulle göras är att det ska vara obligatoriskt med den utbildningen för att överhuvudtaget få hantera eller sätta sig på en häst.
Därefter ska utbildningen repeteras minst 1 ggr/år.
Kanske någon form av "körkort" i säker hästhantering?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (NSK) – Gå inte bakom hästen, manar eleverna Norra Skånes fotograf. Fortare än kvickt lärde de sig grunderna i hur man ska bete sig i...
Svar
0
· Visningar
968
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (YA) Att leva med hästar handlar om respekt. Och att tävla med hästar om en kombination av mjukhet, beröring och tydliga gränser...
Svar
0
· Visningar
729
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (NSK) Tre av Malmö ridskolas hästar har drabbats av kvarka. Det konstaterades i fredags, efter att hästarna varit sjuka en längre tid...
Svar
0
· Visningar
652
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (NSK) Ametist, en vacker fux född 1994, hade gjort sitt som framgångsrik tävlingshäst och ägaren skänkte den till en person som lovade...
Svar
2
· Visningar
790

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp