Bukefalos 28 år!

Matematikhjälp!!

Sonic76

Trådstartare
En kompis håller på med en mattekurs och jag har inte ställt om hjärnan till sådan matematik :)
Nån som kan hjälpa? Talen är:x-2y-8=0
Ax+By+1=0
X är -2 och y är -5 bestäm A och B


Ett sportflygplan flyger 82 mil på 2h30min i medvind. Samma sträcka i motvind tar 3h 15min
Gör en ekvation för att bestämma planets hastighet i vindstilla


Kvadraten på 2 tals summa är 484 och summan på talens kvadrater är 260
Räkna ut produkten
 
Sv: Matematikhjälp!!

Jag sitter såklart och klurar lite själv men jag har inte räknat såna tal sen 2008-2009 :)
 
Sv: Matematikhjälp!!

Första talet: Sätt in x och x. Lös ut A. Sedan sätter du in det i ekvationen och får då fram vad B är. Det ger sedan A.

Andra talet: Räkna ut hastigheterna i både med och motvind. Sätt dessa som X och Y.

Tredje talet: De två talen blir X och Y.
Ekvationer blir (x+y)^2 = 484 och x^2 + y^2 = 260. Lös sen på samma vis som tal 1.
 
Sv: Matematikhjälp!!

Tack, ska visa kompisen så :)
Det är hennes inlämningsuppgifter, men vissa tal finns inte ens liknande i matteboken så hon kör fast ibland, sen har det varit en del fel i talen kan man säga, men då är de så luriga att svaret är att det inte går att lösa
 
Sv: Matematikhjälp!!

Tack, ska visa kompisen så :)
Det är hennes inlämningsuppgifter, men vissa tal finns inte ens liknande i matteboken så hon kör fast ibland, sen har det varit en del fel i talen kan man säga, men då är de så luriga att svaret är att det inte går att lösa
Jag tror just det första exemplet är just fel på det viset.
Jag vill gärna se en utförligare lösning på den. Jag kan i varje fall inte klura ut hur de givna uppgifterna ska kunna ge ett svar på både A och B.
 
Sv: Matematikhjälp!!

x-2y-8=0
Ax+By+1=0
X är -2 och y är -5 bestäm A och B


Första ekvationen säger ju ingenting om A och B... Den säger bara att -2-2*(-5)-8=0 och det stämmer ju oavsett vad A och B är...

Så det finns två obekanta variabler (A och B) och en ekvation (-2*A - 5*B + 1 = 0), det ger ingen entydig lösning. Behövs mer info för att kunna lösa ut dem!
 
Sv: Matematikhjälp!!

x-2y-8=0
Ax+By+1=0
X är -2 och y är -5 bestäm A och B


Första ekvationen säger ju ingenting om A och B... Den säger bara att -2-2*(-5)-8=0 och det stämmer ju oavsett vad A och B är...

Så det finns två obekanta variabler (A och B) och en ekvation (-2*A - 5*B + 1 = 0), det ger ingen entydig lösning. Behövs mer info för att kunna lösa ut dem!
Jepp. Min uppfattning också.
Man kan visa att noll är lika med noll (vad nu det ska vara bra för?), men se'n går man bet.
 
Sv: Matematikhjälp!!

Ett sportflygplan flyger 82 mil på 2h30min i medvind. Samma sträcka i motvind tar 3h 15min
Gör en ekvation för att bestämma planets hastighet i vindstilla


Om flygplanets hastighet i vindstilla är x och vindhastigheten v så gäller (räknar i km/h):

x+v = 820/2.5
x-v = 820/3.25

Sen är det bara att lösa ut x och v.
 
Sv: Matematikhjälp!!

Kvadraten på 2 tals summa är 484 och summan på talens kvadrater är 260
Räkna ut produkten


Skriver man ut texten som ekvationer istället blir det tydligare.

(x+y)^2 = 484 och x^2 + y^2 = 260

Utveckla parentesen i första ekvationen till x^2 + y^2 + 2*x*y = 484

Sätt in den andra ekvationen: 260 + 2*x*y = 484 sen är det lätt att lösa ut x*y
 
Sv: Matematikhjälp!!

På den första finns ett oändligt antal lösningar på en linje i A-B planet.

Linjeekvation är A = (1 - 5B)/2

Bara för att det inte finns en entydig lösning, betyder det inte att lösningar inte finns.

För verkliga problem är det inte speciellt ovanligt att denna typ av lösningar är rimliga. I skolvärlden är det dock alltför vanligt med entydiga och lätta lösningar i matematiken.
 
Sv: Matematikhjälp!!

Den första uppgiften innehåller en ekvation men två obekanta - om du hade haft en till ekvation så hade du kunnat sätta upp ett ekvationssystem och lösa allting algebraiskt, men det kräver lika många ekvationer som antal obekanta.

Däremot så kan du göra en grafisk lösning där du definierar vilka värden som är möjliga lösningar... Ingår båda ekvationerna i samma uppgift ?

I såna fall kan det ju ge en grafisk lösning där de olika ekvationerna ger en gemensam skärningspunkt ? Då kan uppgiften lösas grafiskt men inte algebraiskt. Det kan också ge ett område som begränsas av en axel eller av en annan ekvation och då kan du kanske ställa upp en olikhet...

Vad är det för mattekurs ?
 
Sv: Matematikhjälp!!

Matte B på KOMVUX eller ja matte 5000 2a heter boken :) men detta är inlämningsuppgifter utöver
 
Sv: Matematikhjälp!!

Algebraiskt eller grafiskt är bara 2 vyer av ett problem. Den algebraiska lösningen har jag skrivit upp i mitt inlägg, den är dessutom komplett - innehåller ALLA lösningar. En grafisk lösning kan man inte göra komplett i det här fallet eftersom man inte kan rita en oändligt lång linje :)

Så här ser lösningen ut för -10 <= B <= 10:
line_solution.jpg
 
Sv: Matematikhjälp!!

Utifrån uppgiftsformuleringarna så utgick jag från att annat än entydiga lösningar var överkurs, men det är ju precis som sjöberga säger :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare
  • Trollet rymmer

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp